9-3 kirjoitti:No johan meni vaikeaksi. En tiedä kuinka paljon olet käytännön kanssa tekemisissä, mutta itse ainakin olen ja tiedän mistä puhun. Missään nimessä en halua loukata ja anteeksi jos niin on käynyt.
Enpä ala paukuttelemaan henkseleitä, mutta kyllä tämä asia on ihan joka päiväistä leipää... teoriassa sekä käytännössä.
9-3 kirjoitti:Standardi komponetteja aina kannattaa käyttää, se on monessa suhteessa yksinkertaisempaa.
Mutta kun ei aina kannata... tässä on yleinen harhaluulo johon langetaan turhan helposti. Komponenttisuunnittelun perusteet on päässeet kohta parilta insinöörisukupolvelta unohtumaan ja homma on livahtanut legopalikoilla leikkimiseksi.
9-3 kirjoitti:Jenkit ovat nyt vain suodatustekniikassa edelläkävijöitä ja eurooppalaiset valitettavasti kopioijien roolissa.
Mistähän tällänen harhaluulo on lähtöisin?
Maailman johtavat ja suurimmat tutkimuslaitokset ovat Euroopassa ja Australiassa. Jenkit ovat melkoisia näpertelijöitä tällä alalla.
9-3 kirjoitti:Pieni opastus teorian ja käytännön yhteensovittamiseksi.
9-3 kirjoitti:Ohivirtausventtiiliä ei mitoiteta kylmäkäynnistystilanteiden varalta vaan suodatin mitoitetaan siten että alkupainehäviö ei nouse kylmäkäynnistyksen aikana hälytysrajalle. Näin kylmilläkin öljyillä (korkea viskositeetti) öljy menee suodattimen kautta. Lisäksi sivukiertosuodatuksessa voidaan ottaa huomioon esim 90% ohje, jolloin kaikista kylmimmillä keleillä sallitaan ohivirtaus, mutta öljyn lämmetyä paine-ero pienenee ja öljy menee suodattimen kautta. Mitoitukseen liittyy vielä paljon muutakin mutta toivottavasti nyt ei tarvitse juurta jaksain alkaa selvittämään.
Näin varmasti on jossain opetettu, en epäile yhtään (mutta minä en ole opettanut), ja monet suodatin valmistajatkin kehottavat toimimaan näin... mutta kaikki käytännön ongelmat eivät ole oppikirja tai valmistajan mitoitusohje tavaraa.
Jos mitoitat em. ohjeellasi suodattimen automaattivaihteistoon päädyt aivan järkyttävän kokoiseen suodattimeen. Normaalilla toimintalämpötila-alueella viskositeetti on luokkaa 7 cSt, alhaisimman käynnistyslämpötilan viskositeetti on luokkaa 16...17000 cSt. Siksi on pakko tehdä kompromissi suodatuksessa... kylmät nesteet on päästettävä suodattimen ohitse. Kyseinen järjestely on aivan normaali ja yleisesti käytössä oleva... monessa paikassa on pakko toimia juurikin näin. Mistä luulisit auton moottoriöljyn kulkevan kun auto lyödään käyntiin -40 asteesta... tai lentokoneen turbiinin voiteluöljyn... tai lentokoneen hydraulinesteen... eikä metsäkoneessakaan hydrauliöljyt suodatinelementin lävitse mene kun se kiskastaan -40 asteesta käyntiin... kaikissa sovelluksissa ei vain ole mahdollista antaa rajattomasti tilaa suodattimelle.
Mitoitusohjeita ei saa ottaa turhan orjallisesti... suodatin on vain apulaite, ei itsetarkoitus.
9-3 kirjoitti:Aiemmin kerroit että ääripäissä 50 ltr/min virtauksella -40 C ATF öljyllä paine-ero (runko+elementti) = 218 bar. Mikäli suodatin on jäähdytyskierrossa (pumppu-suodatin-jäähdytin) niin ennen suodatinta on juuri tuo paine. Kyllä letkut ja putket saa tehdä huolella kunnon liitoksia käyttäen että paikat kestää. Mikäli siellä on paineenrajoitusventtiili, niin paljoonko se on asetettu? Tämäkin olisi hyvä tietää ihan oikeasti alkuperäiseen kysymykseen palatakseni.
Totta hitossa siellä on paineenrajoitusventtiili... ei sellaista urpoa, joka ei paineenrajoitusventtiiliä tajuaisi kiinteätilavuuksisen syrjäytyspumpun yhteyteen laittaa, ole vielä varmasti koskaan päästetty suunnittelemaan mitään (toivottavasti).
Painehan nousee vain siihen mihin prv sen antaa nousta ja virtaus jakautuu painehäviöiden suhteessa suodattimelle ja prv:lle kirchoffin lain mukaan... eli teoreettinen 218 bar häviö suodattimella oletetulla täydellä virtauksella tarkoittaa että suodattimen läpi ei virtaa juuri mitään... pahoittelen epäselvyyttä, mutta oletin tämän olevan selvä juttu.
9-3 kirjoitti:Niin ja tämä piste on hyvin alan ammattilaisten tiedossa. ISO 4406.2 mukaan öljyn puhtaustason tulisi olla 16/13/10 tai parempi ja nyt öljyt ovat 64 kertaa liian likaiset tuohon tavoitteeseen nähden.
Siis missä pitäisi olla tuota puhtaammat öljyt?
Puhtausluokka on aina sovelluskohtainen asia. Se määritellään kestoikätavoitteen, komponenttien yms mukaan. Suosittelen lukemaan: Jacek Stecki: Total Contamination Control, 1998.
9-3 kirjoitti:Myös SKF kertoo paljon öljyn puhtauden vaikutuksesta laakerin kestoikään ja se kertoo korutonta kieltään puhtauden hyväksi.
Selviä asioita, mutta jos kokonaisuutta ei huomioida niin ammutaan kärpästä tykillä.
9-3 kirjoitti:Siksi kiinnostaa kyllä laittaa asia kuntoon, mutta tällainen keskustelu ei oikein johda mihinkään koska asian ydin tuppaa hukkumaan kaikenlaiseen teoreettiseen hölyn pölyyn.
Niinpä... mutta ikävä kyllä maailmassa on kovin vähän asioita, joita voi tehdä kunnolla ilman teoreettista hölynpölyä.
9-3 kirjoitti:Pitäisikö tästä kaisesta todeta että sivukierto sietää suodattimen laiton ja myös 3,5 bar painehäviön ongelmitta.
Miksi ihmeessä sen pitäisi sietää 3.5 bar... vaikka sinne laittaisi hyvinkin pienen suodattimen niin käyntilämpötilassa häviö ei ole kun kymmenyksiä ja kylmäkäynnistystilanteen voi hoitaa oikein mitoitetulla ohivirtauksella.
Todellinen rakenne ja virtaus tosiaan olisivat mukavia tietää... mutta epäilenpä että täältä ei niistä tietoa löydy.