Murjotun öljypropun poisto?
Murjotun öljypropun poisto?
Eilen perjantai 13:sta näytti kyntensä kun piti vaihtaa öljyt NG900:aan, eli homma tyssäsi alkuunsa siihen että joku edellinen öljyjenvaihtelija oli nylpännyt propun lähes täysin pyöreäksi ja saanut propun vielä kuparitiivisteen kera niin tiukkaan, että ei auennut edes hakkaamalla paikalleen 12mm:n hylsy, ja tämän jälkeen vielä 11mm. Enempää en uskaltanut hakata ettei ohut öljypohja halkea.
Onkos olemassa mitään erikoishylsyä mikä kiristyisi ja väännettäessä jonkinlaisilla hampailla puristuisi pyöreään proppuun, vai tarviiko itse keksiä ja teettää? Luulisi jo herran vuonna 2007 löytyvän oman työkalunsa nylpätyille pulteille.
Onkos olemassa mitään erikoishylsyä mikä kiristyisi ja väännettäessä jonkinlaisilla hampailla puristuisi pyöreään proppuun, vai tarviiko itse keksiä ja teettää? Luulisi jo herran vuonna 2007 löytyvän oman työkalunsa nylpätyille pulteille.
Oisko kokeilun arvoista hitsata pieni pätkä lattarautaa kiinni suoraan pulttiin ja siten koittaa avata?
En oo ite ikinä kokeillu mutta saattasi toimia ehkä?
En oo ite ikinä kokeillu mutta saattasi toimia ehkä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Joo no nyt ei ole käytössä hitsiä, muuten olisikin ollut "helppoa". Ajattelin nyt kokeilla vaihtaa ölpöt yläkautta öljytikun putkesta käsin, jonkinmoinen pumppu ja letkua löytyy.
Perkele että jonkun on täytynyt laittaa noin pyöristynyt proppu vielä takaisin
Taltta ja vasarakin menisi muuten mutta kun tuolla lankuista improvisoitujen ajoramppien alla on niin vähän tilaa huitoa, Ja siis proppu on TODELLA tiukassa, edes propun kanssa "yhdeksi puuksi" hakatut Bahcon hylsyt eivät avanneet vaan melto proppu vaan antoi myöten.
Perkele että jonkun on täytynyt laittaa noin pyöristynyt proppu vielä takaisin

Taltta ja vasarakin menisi muuten mutta kun tuolla lankuista improvisoitujen ajoramppien alla on niin vähän tilaa huitoa, Ja siis proppu on TODELLA tiukassa, edes propun kanssa "yhdeksi puuksi" hakatut Bahcon hylsyt eivät avanneet vaan melto proppu vaan antoi myöten.
Kokeileppa naputella kuparirengas vasaran ja teräväkärkisen ruuvarin kanssa rikki. Se on niin pehmeä ettei siihen vaadita paljoa voimaa ja sitten kun renkaan saa poikki niin sitä saa vähän kerrallaan kammettua pois paikaltaan ruuvarilla tai jollain terävällä piikillä... ja sitten se proppu irtoaakin jo sormin pyöritellen.
Tonnarista irrottelin joskus tuolla konstilla propun.
Kupariprikat on muuten yleensäkin todella pyllystä... ainoa oikea tiiviste proppuihin on usit.
http://customer.canter.fi/nestepaine/in ... =74916&p=0
Tonnarista irrottelin joskus tuolla konstilla propun.
Kupariprikat on muuten yleensäkin todella pyllystä... ainoa oikea tiiviste proppuihin on usit.
http://customer.canter.fi/nestepaine/in ... =74916&p=0
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hitsaamaan ei kannata lähteä, kunnon lukkopihdit kyllä avaavat.
Ja niitä hylsyjä on semmosia jotka pureutuvat terillä nylppääntyneen pultin/mutterin päähän, joka pajalta luulisi löytyvän (ainakin omassa työtilassa on).
Ja niitä hylsyjä on semmosia jotka pureutuvat terillä nylppääntyneen pultin/mutterin päähän, joka pajalta luulisi löytyvän (ainakin omassa työtilassa on).
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Itse en tiedä. Koululle/pajalle vain tuommosen hylsysarjan hommasivat.himmee kirjoitti:Mistäs tuommosia hylsyjä saa?Saabinsti kirjoitti:Hitsaamaan ei kannata lähteä, kunnon lukkopihdit kyllä avaavat.
Ja niitä hylsyjä on semmosia jotka pureutuvat terillä nylppääntyneen pultin/mutterin päähän, joka pajalta luulisi löytyvän (ainakin omassa työtilassa on).
Hinta vaan on suolainen ja asettui 200€ ja 300€ väliin..

Ehkä tuo "joka pajalta luulisi löytyvän" on turhan karkea, mutta eiköhän noita joillakin vanhempia autoja laittelevilla pajoilla ole.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Toi ois kyllä peliliikesaabracing kirjoitti: tai sitten viet öljynvaihtoo liikkeeseen, jossa joku tarjous, saavatpahan itse ähertää siellä

Jo hankkimasi öljyt ja suodattimen voit sitten säästää seuraavaa vaihtokertaa varten tai laittaa tonnariin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Todennäköisesti liikkeessä ei roppua edes vilkaista vaan otetaan öljyt imurilla pois sen kummemmin mitään roppuja edes miettimättäJuha96 kirjoitti:Toi ois kyllä peliliikeTod.näk. eivät edes joudu hirveästi ähertämään, kun saavat auton mukavasti nosturille ja liikkeestä löytynee hieman 'kotikorjaamoa' paremmat työkalut.
Jo hankkimasi öljyt ja suodattimen voit sitten säästää seuraavaa vaihtokertaa varten tai laittaa tonnariin.

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kiitos vinkeistä! Lukkopihteihin lyömällä ei mitään, putkitonkeja ei tähän hätään ollut, mutta nyt on öljyt vaihdettu täyttöputken kautta. Oman hauskan mausteensa hommaan teki Biltemassa myytävä käsikäyttöinen sylinteripumppu, ei se iso varsinainen öljynvaihtopumppu vaan se mitä yleensä vaihteistoöljyn kanssa lutratessa käytetään.
Kesti imutella n. kaksi litraa lämmintä Mobilia kunnes tiivisteet antautuivat ja öljy pääsi männän väärälle puolelle ja ruikkaisi komean kaaren syliin varresta vetäessä
No, proppuasia jää hautumaan, itsellä pyöri mielessä juuri sellainen vaarna- tai pinnapultin ulosvetäjän tyyppinen hylsy jonka sisällä hammastetut palaset purevat väännettäessä kohteeseen kiinni. Toimiva kun löytyisi niin säästäisi paljon mielipahaa, kyllä noita murjottuja proppuja aina sillointällöin tulee kuitenkin vastaan.
Kesti imutella n. kaksi litraa lämmintä Mobilia kunnes tiivisteet antautuivat ja öljy pääsi männän väärälle puolelle ja ruikkaisi komean kaaren syliin varresta vetäessä

No, proppuasia jää hautumaan, itsellä pyöri mielessä juuri sellainen vaarna- tai pinnapultin ulosvetäjän tyyppinen hylsy jonka sisällä hammastetut palaset purevat väännettäessä kohteeseen kiinni. Toimiva kun löytyisi niin säästäisi paljon mielipahaa, kyllä noita murjottuja proppuja aina sillointällöin tulee kuitenkin vastaan.