Murjotun öljypropun poisto?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Murjotun öljypropun poisto?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eilen perjantai 13:sta näytti kyntensä kun piti vaihtaa öljyt NG900:aan, eli homma tyssäsi alkuunsa siihen että joku edellinen öljyjenvaihtelija oli nylpännyt propun lähes täysin pyöreäksi ja saanut propun vielä kuparitiivisteen kera niin tiukkaan, että ei auennut edes hakkaamalla paikalleen 12mm:n hylsy, ja tämän jälkeen vielä 11mm. Enempää en uskaltanut hakata ettei ohut öljypohja halkea.

Onkos olemassa mitään erikoishylsyä mikä kiristyisi ja väännettäessä jonkinlaisilla hampailla puristuisi pyöreään proppuun, vai tarviiko itse keksiä ja teettää? Luulisi jo herran vuonna 2007 löytyvän oman työkalunsa nylpätyille pulteille.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5868
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oisko kokeilun arvoista hitsata pieni pätkä lattarautaa kiinni suoraan pulttiin ja siten koittaa avata?

En oo ite ikinä kokeillu mutta saattasi toimia ehkä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

jep

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Taltta ja vasara on kova sana.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joo no nyt ei ole käytössä hitsiä, muuten olisikin ollut "helppoa". Ajattelin nyt kokeilla vaihtaa ölpöt yläkautta öljytikun putkesta käsin, jonkinmoinen pumppu ja letkua löytyy.

Perkele että jonkun on täytynyt laittaa noin pyöristynyt proppu vielä takaisin :evil:

Taltta ja vasarakin menisi muuten mutta kun tuolla lankuista improvisoitujen ajoramppien alla on niin vähän tilaa huitoa, Ja siis proppu on TODELLA tiukassa, edes propun kanssa "yhdeksi puuksi" hakatut Bahcon hylsyt eivät avanneet vaan melto proppu vaan antoi myöten.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Putkitongit :idea:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kokeileppa naputella kuparirengas vasaran ja teräväkärkisen ruuvarin kanssa rikki. Se on niin pehmeä ettei siihen vaadita paljoa voimaa ja sitten kun renkaan saa poikki niin sitä saa vähän kerrallaan kammettua pois paikaltaan ruuvarilla tai jollain terävällä piikillä... ja sitten se proppu irtoaakin jo sormin pyöritellen.

Tonnarista irrottelin joskus tuolla konstilla propun.

Kupariprikat on muuten yleensäkin todella pyllystä... ainoa oikea tiiviste proppuihin on usit.

http://customer.canter.fi/nestepaine/in ... =74916&p=0
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Kunnon lukkopihdit toimii yleensä tommosiin tilanteisiin
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Hitsaamaan ei kannata lähteä, kunnon lukkopihdit kyllä avaavat.

Ja niitä hylsyjä on semmosia jotka pureutuvat terillä nylppääntyneen pultin/mutterin päähän, joka pajalta luulisi löytyvän (ainakin omassa työtilassa on).
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Saabinsti kirjoitti:Hitsaamaan ei kannata lähteä, kunnon lukkopihdit kyllä avaavat.

Ja niitä hylsyjä on semmosia jotka pureutuvat terillä nylppääntyneen pultin/mutterin päähän, joka pajalta luulisi löytyvän (ainakin omassa työtilassa on).
Mistäs tuommosia hylsyjä saa?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

himmee kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:Hitsaamaan ei kannata lähteä, kunnon lukkopihdit kyllä avaavat.

Ja niitä hylsyjä on semmosia jotka pureutuvat terillä nylppääntyneen pultin/mutterin päähän, joka pajalta luulisi löytyvän (ainakin omassa työtilassa on).
Mistäs tuommosia hylsyjä saa?
Itse en tiedä. Koululle/pajalle vain tuommosen hylsysarjan hommasivat.
Hinta vaan on suolainen ja asettui 200€ ja 300€ väliin.. :?

Ehkä tuo "joka pajalta luulisi löytyvän" on turhan karkea, mutta eiköhän noita joillakin vanhempia autoja laittelevilla pajoilla ole.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

irti se lähtee, liian vähän tilaa vaan että pääsee oikeeseen työasentoon jossa saa jo voimaakin siihen vääntöön...

lukkopihit vaan.

auto nosturille.

tai sitten viet öljynvaihtoo liikkeeseen, jossa joku tarjous, saavatpahan itse ähertää siellä :D
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

saabracing kirjoitti: tai sitten viet öljynvaihtoo liikkeeseen, jossa joku tarjous, saavatpahan itse ähertää siellä :D
Toi ois kyllä peliliike :D Tod.näk. eivät edes joudu hirveästi ähertämään, kun saavat auton mukavasti nosturille ja liikkeestä löytynee hieman 'kotikorjaamoa' paremmat työkalut.
Jo hankkimasi öljyt ja suodattimen voit sitten säästää seuraavaa vaihtokertaa varten tai laittaa tonnariin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

hyvät putkitonget
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juha96 kirjoitti:Toi ois kyllä peliliike :D Tod.näk. eivät edes joudu hirveästi ähertämään, kun saavat auton mukavasti nosturille ja liikkeestä löytynee hieman 'kotikorjaamoa' paremmat työkalut.
Jo hankkimasi öljyt ja suodattimen voit sitten säästää seuraavaa vaihtokertaa varten tai laittaa tonnariin.
Todennäköisesti liikkeessä ei roppua edes vilkaista vaan otetaan öljyt imurilla pois sen kummemmin mitään roppuja edes miettimättä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiitos vinkeistä! Lukkopihteihin lyömällä ei mitään, putkitonkeja ei tähän hätään ollut, mutta nyt on öljyt vaihdettu täyttöputken kautta. Oman hauskan mausteensa hommaan teki Biltemassa myytävä käsikäyttöinen sylinteripumppu, ei se iso varsinainen öljynvaihtopumppu vaan se mitä yleensä vaihteistoöljyn kanssa lutratessa käytetään.

Kesti imutella n. kaksi litraa lämmintä Mobilia kunnes tiivisteet antautuivat ja öljy pääsi männän väärälle puolelle ja ruikkaisi komean kaaren syliin varresta vetäessä :lol:

No, proppuasia jää hautumaan, itsellä pyöri mielessä juuri sellainen vaarna- tai pinnapultin ulosvetäjän tyyppinen hylsy jonka sisällä hammastetut palaset purevat väännettäessä kohteeseen kiinni. Toimiva kun löytyisi niin säästäisi paljon mielipahaa, kyllä noita murjottuja proppuja aina sillointällöin tulee kuitenkin vastaan.
Vastaa Viestiin