Taistelu ahtopaineista jatkuu mutta: (kansi halki?)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Taistelu ahtopaineista jatkuu mutta: (kansi halki?)

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ei tunnu löytyvän ratkaisua autoni ongelmiin, ei sitten millään. Muutamassa topicissa jo yrittänyt saada pelastusta asiaan... Mutta yritetetään vielä kerran selventää asiaa perusteellisesti...

Autohan siis on 9000 CD 2.3T -92, hieman piristettynä.

Boxit, mats johansson +45hv
3¨JT Alusta loppuun, race kat

Ongelmat liittyvät kylmänä nykimiseen ja bensakulutukseen, sekä ahtopaineen hiipumiseen.

1.

Aloitetaan nykimisestä.. Eli lähes aina kylmällä koneella auto nykii nykii ja nykii kunnes saa täyslämmöt koneelle. Epäilen di-kasettia, mutta en ole vielä kerennyt perehtymään asiaan.

Nykimistä esiintyi harvoin jo aiemmin, n. 2 kuukauden välein ennen kuin ongelma siirtyi olemaan lähes jokaisen kylmänä ajamisen yhteydessä.
(kun painaa kaasua, kierrokset ei nouse, eikä ahdot, kulutus mittari on tapissaan kun vähänkin yrittää antaa soppaa, syntyy matala ääni putkistossa, veto on todella nihkeää, kunnes yhtäkkiä, vika katoaa lämpöjen tullessa)

2.

Bensankulutus on noussut n. 3-4 litraa ja samaan aikaan kun nykiminen tuli jokapäiväiseksi. Talvella jopa n. 16l rauhallisessakin ajossa.

3.

Ahtopaineet olivat parhaillaan piikkinä n. 1.4-1.5 luokkaa, ja täyskaasukiihdyksessä n. 1.2-.1.3bar riippuen ilman olosuhteista.

Kokeiltu eri

Di-kasetti
Bypass
Mangvent.

Ne eivät juurikaan vaikuttaneet max. paineen määrään. Pientä heittelyä di-kasetin vaihdon yhteydessä ylöspäin (0,1bar)

Alipaineletkut vaihdettu, kaikki liittimet päällisin puolin hyvin.

Ilmamassamittarin kunto ei ole tiedossa, pari vuotta vanha kuitenkin.
Hukkiksenkellon kunto ei ole tiedossa. Turbon kunto ei ole tutkittu.
W-letku irti mankusta, ahtaa auto hurjana niinkuin pitääkin.

Joskus kylmänä startattaessa kuuluu pientä kalkatusta kannen alta, mikä loppuu yleensä aika pian.

Huomasin, että boxit nollattua, sain max. paineet kohilleen hetkillisesti kunnes muutamien päivien päästä laskee samalle tasolle. (0.9bar) Olisiko bleedvalve ratkaisu siltä osin?
Viimeksi muokannut Tero, To Kesä 14, 2007 16:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 Aero -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vanha juttu, vaan mites bensanpaineet?. :?:
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tere,

Auton mukana sait alkuperäiset(org.) boxit..(ethän ole myynyt niitä :wink: ) eli oletko kokeillut vaihtaa alkuperäisiin boxeihin ja miten silloin toimii....

Ko.autoon vaihdettu meillä olessa "käytetty" ehjä IMM , "käytetty" ehjä turbo, uusi lämpöanturi imusarjan alle(turhaan,imm oli rikki),lähes kaikki alipaine letkut,mang.ventiili(jossa pitäisi olla vielä takuu voimassa??), uusi bybass,bensapumppu, ym... no autohan toimi hyvin kauan joten jotain ihmeellistä siinä nyt on??? onko check enegine vilkkunut ?? miten on tulppien laita?? meillä olessa ne vaihdettiin... mutta siitä on aikaa ja km:rejä, di.kass:kin oli aika uusi.

Vaihda alkuperäiset boxit kiinni ja kokeile ensin niillä ja jos ei toimi niin vie yöksi saab liikkeen pihaan ja varaa aika Tech:iä varten ja kiinnitäkää tech kylmään autoon ja sitten käyntiin niin asentaja voi katsoa realiaikaisesti mikä kylmänä mättää.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Harmivaan, jottei tuo paljonpuhuttu TECH ei tiedä mitään esim: hiukan lenssaavasta bensaregulaattorista. :?
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kokeilin kyllä alkuperäisiä boxejakin. Ja ne tai jompi kumpi ei toimi. :(
Auto käynnistyy n. sadasosaksi jonka jälkeen sammuu välittömästi ja syttyy check engine valo. Tulppien vaihdollakaan ei ollut vaikutusta.

Check engine valo ei ole kummitellut kuitenkaan muuten koskaan.
Saab 9-5 Aero -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tarkista nyt hyvämies ne bensanpaineet, jotta on jotain vähänalta 3bar alipaineletku irti.
Ja letku kiinni reguun, niin noin 2,2-2,5bar tyhjäkäynnillä.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Tuli muuten mieleen sillon 3t putkiston vaihdon yhteydessä syksyllä, että lambda-anturi johdotus on ihan hemmetin kireellä, mutta väänsin sen väkisin siihen paikalleen ja sen jälkeen check engine valokin palo jonkun aikaa kunnes sammui, eikä sen koommin palanut..

Pitää ottaa selvää niistä bensapaineista..
Saab 9-5 Aero -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ylm%E4n%E4

täysin samanlaiset oireet kuin tuossa topicissa nykimisongelmassa.. Onko millanen homma rueta vaihtamaan/vaihdattamaan kyseistä anturia?
Saab 9-5 Aero -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Mitenkä tuo nyt käytännössä kytketään?

Kuva
Saab 9-5 Aero -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noihin nykimisiin kylmänä: erittäin todennäköisesti kansi halki, eli vuotaa jäähdytysnestettä palotilaan. Tismalleen samat oli oireet ainakin omassa tonnarissa, loppupeleissä ennen kansiremppaa nyki joka kerta kylmänä lähdettäessä useamman kilometrin matkan.

Toki voihan sitä kokeilla kampuran asentoanturin vaihtoakin ensin, on kuitenkin pienempitöinen kun kannen laitto.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

itseasiassa jäähdytys nestettä katoaakin jonnekin liian paljon.. Muuten koitin yks päivä rassata tuota hukkaportin tankoo mutta se oli mahdotonta.. Se tanko on ensinnäkin syöpynyt ihan paskaksi eikä sitä mutteria voinut avata, tanko tuntu muutenkin ihan väljältä :cry:
Saab 9-5 Aero -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Delta autolla ku käytin techissä, sanoi huoltomies,että auto tekee kovasti sytytyskatkoja, viittaisiko tuo juuri siihen että palotilaan pääsee vähän jäähdytinnestettä mikä aiheuttaa katkot :o

Nyt rupes pelottamaan :P uskaltaako tuolla ajaa normaalisti jos kyse on todella siitä, ja onko mahdollisesti haittaa...
Saab 9-5 Aero -00
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tero kirjoitti:Delta autolla ku käytin techissä, sanoi huoltomies,että auto tekee kovasti sytytyskatkoja, viittaisiko tuo juuri siihen että palotilaan pääsee vähän jäähdytinnestettä mikä aiheuttaa katkot :o

Nyt rupes pelottamaan :P uskaltaako tuolla ajaa normaalisti jos kyse on todella siitä, ja onko mahdollisesti haittaa...

Pojat taitaa pelotella sua. Sähän jo tiedät että kansipahvi on mennyt. Se aiheuttaa saman kuin kannen halkeaminen, eli vettä pääsee valumaan sylinteriin. Itsellä aikanaan satkussa valui yksi pytty niin täyteen vettä että tulpan irrottaminen sai aikaan vesilammikon auton alle. Selväähän se on ettei siinä pytyssä joka on täynnä vettä kylmällä koneella voi bensa palaa kovin hyvin. Vaihdata se pahvi ensin ja siinä samalla kun kansi on irti, sitä kannattaa tutkia. Eipä tolla paljoa kannata ajaa , koska pahimmillaan täynnä vettä oleva sylinteri hajottaa alakerran laakerit kun mantä yrittää ylös ja törmää veteen, joka itseasiassa on tuolla moottorissa kuin tiiliseinä

Kaide
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Jeps, pitänee vaihtaa se ja tutkia sit samalla mahdollista halkeamaa. Ilmoittelen tilanteen kun saadaan koppa auki ja kasaan.
Saab 9-5 Aero -00
Vastaa Viestiin