Taistelu ahtopaineista jatkuu mutta: (kansi halki?)
Taistelu ahtopaineista jatkuu mutta: (kansi halki?)
Ei tunnu löytyvän ratkaisua autoni ongelmiin, ei sitten millään. Muutamassa topicissa jo yrittänyt saada pelastusta asiaan... Mutta yritetetään vielä kerran selventää asiaa perusteellisesti...
Autohan siis on 9000 CD 2.3T -92, hieman piristettynä.
Boxit, mats johansson +45hv
3¨JT Alusta loppuun, race kat
Ongelmat liittyvät kylmänä nykimiseen ja bensakulutukseen, sekä ahtopaineen hiipumiseen.
1.
Aloitetaan nykimisestä.. Eli lähes aina kylmällä koneella auto nykii nykii ja nykii kunnes saa täyslämmöt koneelle. Epäilen di-kasettia, mutta en ole vielä kerennyt perehtymään asiaan.
Nykimistä esiintyi harvoin jo aiemmin, n. 2 kuukauden välein ennen kuin ongelma siirtyi olemaan lähes jokaisen kylmänä ajamisen yhteydessä.
(kun painaa kaasua, kierrokset ei nouse, eikä ahdot, kulutus mittari on tapissaan kun vähänkin yrittää antaa soppaa, syntyy matala ääni putkistossa, veto on todella nihkeää, kunnes yhtäkkiä, vika katoaa lämpöjen tullessa)
2.
Bensankulutus on noussut n. 3-4 litraa ja samaan aikaan kun nykiminen tuli jokapäiväiseksi. Talvella jopa n. 16l rauhallisessakin ajossa.
3.
Ahtopaineet olivat parhaillaan piikkinä n. 1.4-1.5 luokkaa, ja täyskaasukiihdyksessä n. 1.2-.1.3bar riippuen ilman olosuhteista.
Kokeiltu eri
Di-kasetti
Bypass
Mangvent.
Ne eivät juurikaan vaikuttaneet max. paineen määrään. Pientä heittelyä di-kasetin vaihdon yhteydessä ylöspäin (0,1bar)
Alipaineletkut vaihdettu, kaikki liittimet päällisin puolin hyvin.
Ilmamassamittarin kunto ei ole tiedossa, pari vuotta vanha kuitenkin.
Hukkiksenkellon kunto ei ole tiedossa. Turbon kunto ei ole tutkittu.
W-letku irti mankusta, ahtaa auto hurjana niinkuin pitääkin.
Joskus kylmänä startattaessa kuuluu pientä kalkatusta kannen alta, mikä loppuu yleensä aika pian.
Huomasin, että boxit nollattua, sain max. paineet kohilleen hetkillisesti kunnes muutamien päivien päästä laskee samalle tasolle. (0.9bar) Olisiko bleedvalve ratkaisu siltä osin?
Autohan siis on 9000 CD 2.3T -92, hieman piristettynä.
Boxit, mats johansson +45hv
3¨JT Alusta loppuun, race kat
Ongelmat liittyvät kylmänä nykimiseen ja bensakulutukseen, sekä ahtopaineen hiipumiseen.
1.
Aloitetaan nykimisestä.. Eli lähes aina kylmällä koneella auto nykii nykii ja nykii kunnes saa täyslämmöt koneelle. Epäilen di-kasettia, mutta en ole vielä kerennyt perehtymään asiaan.
Nykimistä esiintyi harvoin jo aiemmin, n. 2 kuukauden välein ennen kuin ongelma siirtyi olemaan lähes jokaisen kylmänä ajamisen yhteydessä.
(kun painaa kaasua, kierrokset ei nouse, eikä ahdot, kulutus mittari on tapissaan kun vähänkin yrittää antaa soppaa, syntyy matala ääni putkistossa, veto on todella nihkeää, kunnes yhtäkkiä, vika katoaa lämpöjen tullessa)
2.
Bensankulutus on noussut n. 3-4 litraa ja samaan aikaan kun nykiminen tuli jokapäiväiseksi. Talvella jopa n. 16l rauhallisessakin ajossa.
3.
Ahtopaineet olivat parhaillaan piikkinä n. 1.4-1.5 luokkaa, ja täyskaasukiihdyksessä n. 1.2-.1.3bar riippuen ilman olosuhteista.
Kokeiltu eri
Di-kasetti
Bypass
Mangvent.
Ne eivät juurikaan vaikuttaneet max. paineen määrään. Pientä heittelyä di-kasetin vaihdon yhteydessä ylöspäin (0,1bar)
Alipaineletkut vaihdettu, kaikki liittimet päällisin puolin hyvin.
Ilmamassamittarin kunto ei ole tiedossa, pari vuotta vanha kuitenkin.
Hukkiksenkellon kunto ei ole tiedossa. Turbon kunto ei ole tutkittu.
W-letku irti mankusta, ahtaa auto hurjana niinkuin pitääkin.
Joskus kylmänä startattaessa kuuluu pientä kalkatusta kannen alta, mikä loppuu yleensä aika pian.
Huomasin, että boxit nollattua, sain max. paineet kohilleen hetkillisesti kunnes muutamien päivien päästä laskee samalle tasolle. (0.9bar) Olisiko bleedvalve ratkaisu siltä osin?
Viimeksi muokannut Tero, To Kesä 14, 2007 16:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 Aero -00
Tere,
Auton mukana sait alkuperäiset(org.) boxit..(ethän ole myynyt niitä
) eli oletko kokeillut vaihtaa alkuperäisiin boxeihin ja miten silloin toimii....
Ko.autoon vaihdettu meillä olessa "käytetty" ehjä IMM , "käytetty" ehjä turbo, uusi lämpöanturi imusarjan alle(turhaan,imm oli rikki),lähes kaikki alipaine letkut,mang.ventiili(jossa pitäisi olla vielä takuu voimassa??), uusi bybass,bensapumppu, ym... no autohan toimi hyvin kauan joten jotain ihmeellistä siinä nyt on??? onko check enegine vilkkunut ?? miten on tulppien laita?? meillä olessa ne vaihdettiin... mutta siitä on aikaa ja km:rejä, di.kass:kin oli aika uusi.
Vaihda alkuperäiset boxit kiinni ja kokeile ensin niillä ja jos ei toimi niin vie yöksi saab liikkeen pihaan ja varaa aika Tech:iä varten ja kiinnitäkää tech kylmään autoon ja sitten käyntiin niin asentaja voi katsoa realiaikaisesti mikä kylmänä mättää.
Auton mukana sait alkuperäiset(org.) boxit..(ethän ole myynyt niitä

Ko.autoon vaihdettu meillä olessa "käytetty" ehjä IMM , "käytetty" ehjä turbo, uusi lämpöanturi imusarjan alle(turhaan,imm oli rikki),lähes kaikki alipaine letkut,mang.ventiili(jossa pitäisi olla vielä takuu voimassa??), uusi bybass,bensapumppu, ym... no autohan toimi hyvin kauan joten jotain ihmeellistä siinä nyt on??? onko check enegine vilkkunut ?? miten on tulppien laita?? meillä olessa ne vaihdettiin... mutta siitä on aikaa ja km:rejä, di.kass:kin oli aika uusi.
Vaihda alkuperäiset boxit kiinni ja kokeile ensin niillä ja jos ei toimi niin vie yöksi saab liikkeen pihaan ja varaa aika Tech:iä varten ja kiinnitäkää tech kylmään autoon ja sitten käyntiin niin asentaja voi katsoa realiaikaisesti mikä kylmänä mättää.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Tuli muuten mieleen sillon 3t putkiston vaihdon yhteydessä syksyllä, että lambda-anturi johdotus on ihan hemmetin kireellä, mutta väänsin sen väkisin siihen paikalleen ja sen jälkeen check engine valokin palo jonkun aikaa kunnes sammui, eikä sen koommin palanut..
Pitää ottaa selvää niistä bensapaineista..
Pitää ottaa selvää niistä bensapaineista..
Saab 9-5 Aero -00
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ylm%E4n%E4
täysin samanlaiset oireet kuin tuossa topicissa nykimisongelmassa.. Onko millanen homma rueta vaihtamaan/vaihdattamaan kyseistä anturia?
täysin samanlaiset oireet kuin tuossa topicissa nykimisongelmassa.. Onko millanen homma rueta vaihtamaan/vaihdattamaan kyseistä anturia?
Saab 9-5 Aero -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Noihin nykimisiin kylmänä: erittäin todennäköisesti kansi halki, eli vuotaa jäähdytysnestettä palotilaan. Tismalleen samat oli oireet ainakin omassa tonnarissa, loppupeleissä ennen kansiremppaa nyki joka kerta kylmänä lähdettäessä useamman kilometrin matkan.
Toki voihan sitä kokeilla kampuran asentoanturin vaihtoakin ensin, on kuitenkin pienempitöinen kun kannen laitto.
Toki voihan sitä kokeilla kampuran asentoanturin vaihtoakin ensin, on kuitenkin pienempitöinen kun kannen laitto.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Delta autolla ku käytin techissä, sanoi huoltomies,että auto tekee kovasti sytytyskatkoja, viittaisiko tuo juuri siihen että palotilaan pääsee vähän jäähdytinnestettä mikä aiheuttaa katkot
Nyt rupes pelottamaan
uskaltaako tuolla ajaa normaalisti jos kyse on todella siitä, ja onko mahdollisesti haittaa...

Nyt rupes pelottamaan

Saab 9-5 Aero -00
Tero kirjoitti:Delta autolla ku käytin techissä, sanoi huoltomies,että auto tekee kovasti sytytyskatkoja, viittaisiko tuo juuri siihen että palotilaan pääsee vähän jäähdytinnestettä mikä aiheuttaa katkot![]()
Nyt rupes pelottamaanuskaltaako tuolla ajaa normaalisti jos kyse on todella siitä, ja onko mahdollisesti haittaa...
Pojat taitaa pelotella sua. Sähän jo tiedät että kansipahvi on mennyt. Se aiheuttaa saman kuin kannen halkeaminen, eli vettä pääsee valumaan sylinteriin. Itsellä aikanaan satkussa valui yksi pytty niin täyteen vettä että tulpan irrottaminen sai aikaan vesilammikon auton alle. Selväähän se on ettei siinä pytyssä joka on täynnä vettä kylmällä koneella voi bensa palaa kovin hyvin. Vaihdata se pahvi ensin ja siinä samalla kun kansi on irti, sitä kannattaa tutkia. Eipä tolla paljoa kannata ajaa , koska pahimmillaan täynnä vettä oleva sylinteri hajottaa alakerran laakerit kun mantä yrittää ylös ja törmää veteen, joka itseasiassa on tuolla moottorissa kuin tiiliseinä
Kaide