soittimen maadoitus(ko)?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

soittimen maadoitus(ko)?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sellaista on tuossa M95 CSE:ssä viime aikoina ilmennyt, että heti käynnistyksen jälkeen saattaa soittimesta(alkuperäinen) räpätellä virrat on/off/on/off/on ja kaiuttimissa hakkaa samalla.

Hyvä olisi ainakin tietää minkä maadoituksen takana tuo on, ja jos muilla kenties ollut vastaanvanlaista häikkää joskus..?

Soittimen liitännöistä en ainakaan heti mitään vikaa löytänyt, mahdollista vikaa itse soittimessa en myöskään sulje pois.. :?
Suomik
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Itellä sama vika tossa -97:ssa, luulen että on sama soitin, irrotettavalla näppäimistöllä? Katopa tuolta, sivulta2 :
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3&start=15

Toimii kesäisin OK, mutta heti kun on pakkasta, alkaa pätkiä. Soittimeen tulee kyllä virrat, ja antenni nousee, mutta näyttöön ei tule valoja eikä ääntä tule mistään lähteestä. Näytössä tosin lukee radiokanava, mutta valoja ei ole. Eli ihan sama juttu kuin EDUssa, jossa on taustaalo palanut.

Kun lämppäri alkaa puhaltaa lämmintä, radio herää pamahtaen, ja näyttö syttyy. Heräämistä voi vauhdittaa läimäyttämällä radio hellästi esim. nahkahanskalla "tauluun". :oops: :oops: En ole löytänyt eroa sillä, mättääkö näppiksen kohdalle vai näytön kehyksiin. Lämpimässä kabiinissa radio siis herää ilman väkivaltaakin.

Kävin myös liitokset läpi, ja huhuilin asiasta täälläkin, ja vika on tod. näk. radion sisällä; murtuneita juotoksia piirilevyllä. Enpä ole vielä saanut tuota radiota irti ja pöydälle, sitä paitsi se on menossa vaihtoonkin. Ja onhan taas kesäkin tulossa --> ja poppi soi... 8) :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Kiitos vastaamasta, tuo juuri vahvisti epäilykset mitä mulla tällä hetkellä olikin. Eli että soittimesta taitaa tuo vika löytyäkin.. Teki muuten juuri tuota samaa kuin mitä kuvailit kun käytin sitä toista kertaa irti, että näytön valaistus poistui hetkeksi.

Kyllä se useimmiten toimii edelleen, mutta täytyy kai tuo sitten jossain vaiheessa vaihtaa sitten. Nostalginen pää ei oikeen tykkää mutta kai se on annettava periksi. :D Ja onhan se 12-13vuotta kuitenkin soittimelle ihan kunnioitettava toimintaikä, vaikka se nyt näyttää kuin uudelta vieläkin.. :)

Ja mulla siis ei täysin sama soitin vaan tuollainen kuvassa näkyvä boksia ohjaava, mutta niin lähellä kuitenkin että vika taitaa olla.

Kuva
Suomik
"Hölösuu"

Joo! Sama siis minulla; soitin ohjaa boksia, ja kojelautasi näyttää varsin tutulta... :wink:

Eihän se välttämättä tuhoon tuomittu mankka ole, varsinkin jos haluat säilyttää auton alkuperäisyyttä. Kannattaa ainakin kokeilla samaa lääkettä kuin cruisen/k-lukon boksiinkin, eli kolviin terävä kärki kiinni, ja käyt kaikki juotokset läpi.

Voihan siellä jotain komponentin sisäisiä häikkiäkin olla, mutta juotostinan halkeilu taitaa melkein olla yleisin juttu varsinkin autossa, missä lämpötilat vaihtelevat PALJON.

Itellä oli vuoden vanhan telkkari, josta softapäivityksen ohella myös juoteltiin murtuneita piirejä :arrow: kuntoon tuli. Eikä ole muuten olohuoneessa ollut pakkasta! :? :?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Suomik kirjoitti:Joo! Sama siis minulla;
Varmasti hyvinkin samanlainen, muttei tässä ainakaan ole irroitettavaa näppäimistöä..? :?
Suomik kirjoitti: Eihän se välttämättä tuhoon tuomittu mankka ole, varsinkin jos haluat säilyttää auton alkuperäisyyttä. Kannattaa ainakin kokeilla samaa lääkettä kuin cruisen/k-lukon boksiinkin, eli kolviin terävä kärki kiinni, ja käyt kaikki juotokset läpi.
Joo ehdottomasti, enhän mä sitä pois heitä.. :) Siirrän vaan tuon soittimen ja boksin säilöön jonnekin ja sitä saa sitten tutkia tai antaa tutulle sähkärille tutkittavaksi jossain vaiheessa.
Suomik
"Hölösuu"

Tajusinko ihan väärin, että tuo kuvassa näkyvä olisi juurikin sinun soittimesi? Se näyttää kyllä ihan identtiseltä omani kanssa, ja siinä näkyy tuo näppäimistön "eject"-painike (se nuoli oikealle) esivalinta-asemien / CD-levynumerojen 1-6 päällä.

Mulla putoaa siitä nappulat (juuri nuo 1-6), kun työntää nuolesta oikealle. Eihän ne mitenkään kaaressa lennä, muuta näppiksen yläreuna pompsahtaa irti, ja koodatut nappulat saa ottaa taskuun, kun jättää Saabin riskialttiille alueelle. Koskaanhan en tietenkään jätä... :wink:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Suomik kirjoitti:Tajusinko ihan väärin, että tuo kuvassa näkyvä olisi juurikin sinun soittimesi? Se näyttää kyllä ihan identtiseltä omani kanssa, ja siinä näkyy tuo näppäimistön "eject"-painike (se nuoli oikealle) esivalinta-asemien / CD-levynumerojen 1-6 päällä.

Mulla putoaa siitä nappulat (juuri nuo 1-6), kun työntää nuolesta oikealle. Eihän ne mitenkään kaaressa lennä, muuta näppiksen yläreuna pompsahtaa irti, ja koodatut nappulat saa ottaa taskuun, kun jättää Saabin riskialttiille alueelle. Koskaanhan en tietenkään jätä... :wink:
:|

En mä tiennytkään..(luulin sitä kasettisoittimen play-napiksi) :lol: Vähän kyllä ihmetyttää ettei tullut mieleen, oli nimittäin kerran kans vähän erilainen mutta alkuperäinen sekin jossa oli MYÖSKIN samaan tyyliin irroitettavat näppäimet... :? Nååh.. :D
Vastaa Viestiin