Jokke A kirjoitti:
Mitäköhän ihmettä mahdat hakea tällä projektilla?

Perusideanahan oli se, että jos käy niin, että 2,1 hajoaa, niin voiko koneen korvata vaihtamalla tilalle 8-tappisen lohkon mäntineen. Näitähän löytyy helposti ja edullisesti, toisin kuin 2,1 vastaavia. Kansi ja jakopää kai harvemmin hajoaa, eli ne voisi hyödyntää vanhasta koneesta, jolloin tosiaankin vain alakerta pitäisi vaihtaa. Tehojen vähentyminenhän ei ole mikään ongelma, vaan ainoastaan se auton vähäpäästöisyys, jolloin vaihtoehdot taitaa jäädä juurikin tällaiseen "hybridiin" tai sitten katilliseen 16-tappiseen 2,0:n. 16-tappinen konekin taitaa kuitenkin olla hintavampi, kuin pelkkä 8-venaisen alakerta, joten kustannustehokkain lienee tuo sekoitus. Ja tämähän on toistaiseksi vain pohdintaa, vielä ei käytännön toteutukselle ole tarvetta.
Tuo päinvastainen sekoitus eli 2,1 alakerta 8-tappiseen kanteen kaasarilla tai k-jetillä taasen kiinnostaa vain siksi, että jospa vaikka noppaan saisi näin pientä lisäpuhtia. Siihenhän ei kuitenkaan hirveitä muutoksia voi lakipykälien puittessa tehdä, mutta jos sylinteritilavuuden kasvattaminen ei näy ulospäin, niin eikös se ole miettimisen arvoista..2,1 alakerran löytyminen edullisesti tosin taitaa olla turha haave, joten tämä pohdintan on täysin vain mielikuvien maalailua.