Kaasarikoneen ja 2,1 litraisen risteyttäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Kaasarikoneen ja 2,1 litraisen risteyttäminen

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Pohdinpa tässä ihan hypoteettisesti, että mitä moisesta mahtaa tulla?

Eli jos 8-venttiilisen kaasarikoneen alakerran päälle laittaa 2,1l kannen, niin minkämoinen kone tuosta saadaan aikaan kulutuksen, päästöjen yms suhteen? Onko moinen yhdistelmä ulkoisesti täysin saman näköinen, kuin tuo 2,1l kone vai huomaako katsastussetä muutoksen?

Entäpä tällainen vähän ilmeisesti harvinaisempi yhdistelmä, eli jos 2,1l alakertaan istuttaa 8-tappisen kannen ja kaasarin? Mitä moisesta saa aikaan ja onko yhdistelmä taasen ulkoisesti, kuten kaasarikone vakionakin?

Mitään tuollaista, ainakaan jälkimmäistä, ei ole tarkoitus toteuttaa, mutta kunhan pohdin..;)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä se lohko taida paljoa poiketa ulkonäöllisesti 2.0 ja 2.1:n välillä. (Siis jos vuosimallit on jotaki 90-lukua). 2.0 16-venttiilisen kannen kanssa 8-tappisen männillä saadaan korkeapuristeinen kone. En sitten tiedä, miten puristuksille käy ton 2.1:n kannen kanssa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mertmi kirjoitti:Eipä se lohko taida paljoa poiketa ulkonäöllisesti 2.0 ja 2.1:n välillä. (Siis jos vuosimallit on jotaki 90-lukua). 2.0 16-venttiilisen kannen kanssa 8-tappisen männillä saadaan korkeapuristeinen kone. En sitten tiedä, miten puristuksille käy ton 2.1:n kannen kanssa?
Taitaapi 2,1 kannessa olla aivan aavistuksen verran isompi palotila kuin 2,0 16v. Puristussuhde jäänee johonkin 8-tappisen vaparin 9,5:1 ja 2,1:n 10,1;1 välimaastoon.

Vaan mahtaako tuo kone sitten olla tehoiltaan, kulutuksen ja päästöjen osalta samaa luokkaa 2,1l kanssa? Ruiskukollako se vähäpäästöisyys on tehty noissa vähäpäästöisissä, vai onko kannessa tai muualla eroa? Katti ei taida päästöihin juurikaan vaikuttaa.. Kunhan on koristeena ja turhana tulppana.

ja OT:, onko i8 katissa jotain eroa katittomaan? Puristussuhde taitaa olla eri, silläkö on saatu päästöjä pienemmäksi? Onko puristussuhteen laskeminen tehty eri männillä vai onko kannessa eroa?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

i8:n katalysaattorillisessa versiossa eroa katittomaan ainakin lambda, tuskin muita suurempia. Kyllä se katalysaattori taitaa olla siellä putkessa muistakin syistä kuin toimiakseen tulppana. i16:n 2- ja 2.1-litraisissa versioissa taitaa taloudellisuus tulla suurelta osin juurikin fiksummalla polttoaineensyötöllä.

Mitäköhän ihmettä mahdat hakea tällä projektilla? 8O
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jokke A kirjoitti:
Mitäköhän ihmettä mahdat hakea tällä projektilla? 8O

Perusideanahan oli se, että jos käy niin, että 2,1 hajoaa, niin voiko koneen korvata vaihtamalla tilalle 8-tappisen lohkon mäntineen. Näitähän löytyy helposti ja edullisesti, toisin kuin 2,1 vastaavia. Kansi ja jakopää kai harvemmin hajoaa, eli ne voisi hyödyntää vanhasta koneesta, jolloin tosiaankin vain alakerta pitäisi vaihtaa. Tehojen vähentyminenhän ei ole mikään ongelma, vaan ainoastaan se auton vähäpäästöisyys, jolloin vaihtoehdot taitaa jäädä juurikin tällaiseen "hybridiin" tai sitten katilliseen 16-tappiseen 2,0:n. 16-tappinen konekin taitaa kuitenkin olla hintavampi, kuin pelkkä 8-venaisen alakerta, joten kustannustehokkain lienee tuo sekoitus. Ja tämähän on toistaiseksi vain pohdintaa, vielä ei käytännön toteutukselle ole tarvetta.:D


Tuo päinvastainen sekoitus eli 2,1 alakerta 8-tappiseen kanteen kaasarilla tai k-jetillä taasen kiinnostaa vain siksi, että jospa vaikka noppaan saisi näin pientä lisäpuhtia. Siihenhän ei kuitenkaan hirveitä muutoksia voi lakipykälien puittessa tehdä, mutta jos sylinteritilavuuden kasvattaminen ei näy ulospäin, niin eikös se ole miettimisen arvoista..2,1 alakerran löytyminen edullisesti tosin taitaa olla turha haave, joten tämä pohdintan on täysin vain mielikuvien maalailua.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Noppaan lisäpuhtia saanee helpoiten vaihtamalla kaasarin tilalle tuplakaasarit tai K-Jetin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Vastaa Viestiin