Automaatin öljynlauhdutin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Rax
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 12:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rax »

Omakin autoni on mennyt perimätiedon mukaan vähintään kolme vuotta ilman tätä öljynjäähdytintä, eikä mitään dramaattista ole ilmennyt. Eri asia sitten, miksi se on irrotettu. Tuli myyjältä koko laite kyllä liittimimineen mukaan, mutta hänkään ei osannut sanoa, miksi sen oli joku entinen omistaja irrottanut.

Hyviä puolia ilman ko. jäähdytintä ajamisessa? Ihan hitusen pienempi kulutus?

Huonoja puolia? Minimaalinen öljyvuoto liitoskohdista? Riski ylikuumenemiselle, jos raskasta ajoa?

Osaavatko viisaammat kommentoida?
9000 CS 2.3T A -92
ex: 90 -86 & 90 -84
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Rax kirjoitti:Hyviä puolia ilman ko. jäähdytintä ajamisessa? Ihan hitusen pienempi kulutus?
Miten voi kuumemmillä öljyllä olla pienempi kulutus (toki laakerikitkat taitaa olla hiukan pienemmät, vaan luulis ton momentinmuuntimen luistavan enemmän). :?:
Rax
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 12:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rax »

Joo, aihe on monitahoinen. Ton pienemmän kulutuksen myyjä sanoi ja yritin sitä sitten järkeillä niin, että kun kaikkien härvelien energia tulee alunperin bensan palamisesta, niin vähemmän härveleitä, vähemmän bensankulutusta...
:roll:
9000 CS 2.3T A -92
ex: 90 -86 & 90 -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Muutamasta tietämästäni TurboTonnarista on ohitettu tämä jäähdyttimen alla sijaitseva lootaöljyn jäähdytin, alkuperäinen on alumiinia, ja kiitos tielle ja pohjavesiin kylvetyn suolan nämä syöpyvät ulkopuolelta puhki. Näin itsellekin kävi.

Nyt tilalla on jonkun Turkulaisen jäähdytinkorjaajan tekemä "Saturday night special". Toimii kyllä kai, mikäli sitä toimintaa maallikko voi edes mistään tietää..

Hankalaa sanoa, että mikä sen jäähdyttimen merkitys loppupeleissä sitten on, se on kuitenkin varmasti niin paljon pilotin kaasujalasta kiinni että kuinka ankaraa käyttöä (lämpöä) öljy saa osakseen.

Itse olen varmuuden vuoksi tihentänyt vaihtovälin 20 000:nteen.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ite en kylläoo jaksanut vaihella kuin joka toinen kesä ton 3,5L+filsun.
Ja hyvin on toiminut lootat, eli rikki ei oo vielämennyt.
Edellisellä turbottomalla ajelin parivuotta ilman tota syylärin sisällä olevaa kierukkaakin, kun ruikkas hydrauliöljyt syylärin paisuntasäiliön korkista Tampereen motarilla. Eikä mitään havaittavaa muutosta ollut, vaikka meni letku suoraan takaisin lootaan. Toki en suosittele hiukankaan raskaanpaan ajoon jotta ei polta öljyjä.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Itse vaihdoin tuon jäähdyttäjän uuteen. Hintaa toki oli 200€ mutta meneepä taas jonkun vuoden.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mikä ton autom. öljyn vaihtoväli olikaan? Tasan vuosi sitten vaihdettu, samoin silloin moottoriöljy. Kuukausi pari sitten vaihdoin uudet mottiöljyt suodattimineen 12,5 tkm kohdalla. Ihan virisyistä vaihdan useammin. Pitäisköhän laatikkoonkin jo vaihtaa :?:

Entäs kun eikös sinne uppoa joku 8L, mikä toi 3,5L on?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo 8 litraa on laatikon koko tilavuus, mutta vaihdettaessa öljyä vaihtuu vain 3,5 litraa.
Koko laatikon tilavuus ei vaihdu kerralla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Korjasin

Viesti Kirjoittaja rami191 »

jotain kittiä se oli autotarvikkeesta ostin, pötköstä taitoin sopivan palan puristelin kitin sekaisin oli jotain kaks komponiitti töhnää kuumeni sekoittaissa käyttöaika muutama minuutti.Otin lauhduttimen pöydälle paikansin ensin vuoto kohdan putsasin puukonkärjellä ja tinnerillä moskan ja öljyn pois.Ajoin puolivuotta ja laitoin uuden vaikkei paikkaus vuotanutkaan.Irroitus helppo pari letkua ja pari kiinnitys pulttia,öljyä valuu paridesiä pois.
diabolic
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 21:42

Viesti Kirjoittaja diabolic »

Mistäs ootte noin halvalla saanu ton jäähdyttimen käväsin tänään kysymässää tuota ja sanoi hinnaksi vaivaiset 375€ :lol:
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

diabolic kirjoitti:Mistäs ootte noin halvalla saanu ton jäähdyttimen käväsin tänään kysymässää tuota ja sanoi hinnaksi vaivaiset 375€ :lol:
Taisit kysyä merkkiliikkeen tiskiltä :) , siellä ne kans yleensä kertoo "ettei näitä oo menny juuri lainkaan", minkähän takia lienee,,,, :?
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ihan jäähdytinhuollon kautta eli tarvikkeena. Kuvastossa hämäävästi näytti olevan lähdöt väärin (molemmat moottorille päin) mutta todellisuudessa olivat kuten omassa eli toinen eteen ja toinen taaksepäin.
Sain hyvää palvelua kun myyjä soitti tukkurille ja pyysi vielä hyllystä tarkistamaan lähtöjen suunnat. Hintaa oli 200€ ja aikaa on kulunut noin kuukusi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Vastaa Viestiin