Automaatin öljynlauhdutin
Omakin autoni on mennyt perimätiedon mukaan vähintään kolme vuotta ilman tätä öljynjäähdytintä, eikä mitään dramaattista ole ilmennyt. Eri asia sitten, miksi se on irrotettu. Tuli myyjältä koko laite kyllä liittimimineen mukaan, mutta hänkään ei osannut sanoa, miksi sen oli joku entinen omistaja irrottanut.
Hyviä puolia ilman ko. jäähdytintä ajamisessa? Ihan hitusen pienempi kulutus?
Huonoja puolia? Minimaalinen öljyvuoto liitoskohdista? Riski ylikuumenemiselle, jos raskasta ajoa?
Osaavatko viisaammat kommentoida?
Hyviä puolia ilman ko. jäähdytintä ajamisessa? Ihan hitusen pienempi kulutus?
Huonoja puolia? Minimaalinen öljyvuoto liitoskohdista? Riski ylikuumenemiselle, jos raskasta ajoa?
Osaavatko viisaammat kommentoida?
9000 CS 2.3T A -92
ex: 90 -86 & 90 -84
ex: 90 -86 & 90 -84
Muutamasta tietämästäni TurboTonnarista on ohitettu tämä jäähdyttimen alla sijaitseva lootaöljyn jäähdytin, alkuperäinen on alumiinia, ja kiitos tielle ja pohjavesiin kylvetyn suolan nämä syöpyvät ulkopuolelta puhki. Näin itsellekin kävi.
Nyt tilalla on jonkun Turkulaisen jäähdytinkorjaajan tekemä "Saturday night special". Toimii kyllä kai, mikäli sitä toimintaa maallikko voi edes mistään tietää..
Hankalaa sanoa, että mikä sen jäähdyttimen merkitys loppupeleissä sitten on, se on kuitenkin varmasti niin paljon pilotin kaasujalasta kiinni että kuinka ankaraa käyttöä (lämpöä) öljy saa osakseen.
Itse olen varmuuden vuoksi tihentänyt vaihtovälin 20 000:nteen.
Nyt tilalla on jonkun Turkulaisen jäähdytinkorjaajan tekemä "Saturday night special". Toimii kyllä kai, mikäli sitä toimintaa maallikko voi edes mistään tietää..
Hankalaa sanoa, että mikä sen jäähdyttimen merkitys loppupeleissä sitten on, se on kuitenkin varmasti niin paljon pilotin kaasujalasta kiinni että kuinka ankaraa käyttöä (lämpöä) öljy saa osakseen.
Itse olen varmuuden vuoksi tihentänyt vaihtovälin 20 000:nteen.
Ite en kylläoo jaksanut vaihella kuin joka toinen kesä ton 3,5L+filsun.
Ja hyvin on toiminut lootat, eli rikki ei oo vielämennyt.
Edellisellä turbottomalla ajelin parivuotta ilman tota syylärin sisällä olevaa kierukkaakin, kun ruikkas hydrauliöljyt syylärin paisuntasäiliön korkista Tampereen motarilla. Eikä mitään havaittavaa muutosta ollut, vaikka meni letku suoraan takaisin lootaan. Toki en suosittele hiukankaan raskaanpaan ajoon jotta ei polta öljyjä.
Ja hyvin on toiminut lootat, eli rikki ei oo vielämennyt.
Edellisellä turbottomalla ajelin parivuotta ilman tota syylärin sisällä olevaa kierukkaakin, kun ruikkas hydrauliöljyt syylärin paisuntasäiliön korkista Tampereen motarilla. Eikä mitään havaittavaa muutosta ollut, vaikka meni letku suoraan takaisin lootaan. Toki en suosittele hiukankaan raskaanpaan ajoon jotta ei polta öljyjä.
Mikä ton autom. öljyn vaihtoväli olikaan? Tasan vuosi sitten vaihdettu, samoin silloin moottoriöljy. Kuukausi pari sitten vaihdoin uudet mottiöljyt suodattimineen 12,5 tkm kohdalla. Ihan virisyistä vaihdan useammin. Pitäisköhän laatikkoonkin jo vaihtaa
Entäs kun eikös sinne uppoa joku 8L, mikä toi 3,5L on?

Entäs kun eikös sinne uppoa joku 8L, mikä toi 3,5L on?
Korjasin
jotain kittiä se oli autotarvikkeesta ostin, pötköstä taitoin sopivan palan puristelin kitin sekaisin oli jotain kaks komponiitti töhnää kuumeni sekoittaissa käyttöaika muutama minuutti.Otin lauhduttimen pöydälle paikansin ensin vuoto kohdan putsasin puukonkärjellä ja tinnerillä moskan ja öljyn pois.Ajoin puolivuotta ja laitoin uuden vaikkei paikkaus vuotanutkaan.Irroitus helppo pari letkua ja pari kiinnitys pulttia,öljyä valuu paridesiä pois.
Taisit kysyä merkkiliikkeen tiskiltädiabolic kirjoitti:Mistäs ootte noin halvalla saanu ton jäähdyttimen käväsin tänään kysymässää tuota ja sanoi hinnaksi vaivaiset 375€


9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Ihan jäähdytinhuollon kautta eli tarvikkeena. Kuvastossa hämäävästi näytti olevan lähdöt väärin (molemmat moottorille päin) mutta todellisuudessa olivat kuten omassa eli toinen eteen ja toinen taaksepäin.
Sain hyvää palvelua kun myyjä soitti tukkurille ja pyysi vielä hyllystä tarkistamaan lähtöjen suunnat. Hintaa oli 200€ ja aikaa on kulunut noin kuukusi.
Sain hyvää palvelua kun myyjä soitti tukkurille ja pyysi vielä hyllystä tarkistamaan lähtöjen suunnat. Hintaa oli 200€ ja aikaa on kulunut noin kuukusi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008