Kansipahvi taisi kimahtaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tuo 400-500€ taitaa olla merkkiliikkeen hinta?
Joku "nyrkkipaja" ts. pienempi yksityinen autokorjaamo tekisi tuon homman mitä suurimmalla todennäköisyydellä puolella merkkiliikkeen hinnasta. +päälle tietysti koneistus ja osat. Kannattaa ainakin kysellä eri paikoista hintoja, ennen kuin tekee lopullisen päätöksen.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kestääkö tuommonen kansivikainen ajamista vai meneekö pahemmaksi?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos ei kiehu- eli voi ajaa...

teet näin hommaat koneistetun kannen ,mitä mie kyselin niin 200e oli teetetty kansi. remontin pystyy tekemään ,mie annan vinkin sitten ku ajankohtainen tai yyveenä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Jortsu kirjoitti:Tuo 400-500€ taitaa olla merkkiliikkeen hinta?
Joku "nyrkkipaja" ts. pienempi yksityinen autokorjaamo tekisi tuon homman mitä suurimmalla todennäköisyydellä puolella merkkiliikkeen hinnasta. .
Ei ollut merkkiliike vaan nimenomaan "nyrkkipaja". Jostain syystä tein itse...


EDIT: Kaveri teetti satkuunsa kansipahvinvaihdon ja hinta oli aika hyvin linjassa tuon saamani arvion mukaan.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Viesti Kirjoittaja beeba »

Käväsi tolla suabilla ajelee aluksi kulki iha hyvi katteli ettei lämmöt nouse ja kone kehräs hyvi, sit jonkin ajan kuluttua auto alkoi piettämään ihme ääntä naputti ja sihisi lämmöt ei noussu ei pulputtanu mustaa savua, eikä mikään merkkivalo palanut,
käännyin risteyksestä ja se sammahti samantien, ei muutakuin toisella autolla hinasin pihaan ja pitää viikolla lähteä kyseleen paljoa pajat pyytelis jos korjattais..?
sämpylä
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sikäli loman tarpeessa alan olla kotioloista, että kun maksat junaliput tai bensat ja majoitat viikonlopuksi, niin tulen täältä joensuusta työkalujen kanssa tekemään tiivisteenvaihdon. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mitäs se tekee autolle, jos kiertää tulpan irti pytystä, jossa vuoto vesikanavaan on? Silloinhan ei ainakaan painetta pääse syntymään puolin jos toisinkaan.. Tosin lienee fiksua tällöin sulkea myös bensansyöttö kyseiselle pytylle, mutta miten?
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Jokke A kirjoitti:Jos et saa itse tehtyä töitä, niin ei taida auton pito kannattaa. Kyselin viime syksynä hintaa oman 8v turbon kansirempalle liikkeessä, arvioivat hinnaksi 400-500 + osat.

Riippuu liikkeestä ? =D
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Daword kirjoitti: Riippuu liikkeestä ? =D
Niinno, jos 2 paikallista nyrkkipajaa tekee työn suunnilleen samaan hintaan, niin merkittävästi tuota halvemmalla tuskin saa teetettyä (kuittien kanssa ainakaan) ilman suhteita.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

akyttala kirjoitti:Mitäs se tekee autolle, jos kiertää tulpan irti pytystä, jossa vuoto vesikanavaan on? Silloinhan ei ainakaan painetta pääse syntymään puolin jos toisinkaan.. Tosin lienee fiksua tällöin sulkea myös bensansyöttö kyseiselle pytylle, mutta miten?
pääsee imemään tulpan reijästä ilmaa, eli ei toimi.. ainoa konsti olisi tukkia imukanava..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Jokke A kirjoitti:
Daword kirjoitti: Riippuu liikkeestä ? =D
Niinno, jos 2 paikallista nyrkkipajaa tekee työn suunnilleen samaan hintaan, niin merkittävästi tuota halvemmalla tuskin saa teetettyä (kuittien kanssa ainakaan) ilman suhteita.


no täällä päin on kyllä yks mies joka tekee sen kyllä halvemmalla ja tuntipalkka on siinä 20e\h luokkaa... toki lman kuittia.. kuitin anssa tilanne voisi olla eri?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, mulla on nyt sitten upouusi 900 2,1 -92. ;)
Ensviikolla jos kerkeis kansipahvia laittamaan, niin sais auton jotakuinkin kasaan. On se todellakin lähes ruosteeton, ja nekin pienet mitä on, on ihan kiveniskuista eikä näitä tyypillisiä.
Onko tuossa 2,1litraisen kansipahvin kanssa jotain erikoista verrattuna 2-litraisen 16-tappisen kansipahvin vaihtoon? Kone ei kerennyt keittää ennen kuin sammutettiin, mahtaakohan kansi olla ehyt vai voiko moinen haljeta pienemmilläkin lämmöillä? Tai entäpä minkälaisen lämmön vaatii kansi kieroutuakseen?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

akyttala kirjoitti:Kone ei kerennyt keittää ennen kuin sammutettiin, mahtaakohan kansi olla ehyt vai voiko moinen haljeta pienemmilläkin lämmöillä? Tai entäpä minkälaisen lämmön vaatii kansi kieroutuakseen?
Ensinnäkin sori että kiilaan keskusteluun, ja toisekseen kyse on Tonnarin kannesta, mutta samanlainen Saabin 16v- kansi on kyseessä. Eli mikä voi olla syynä siihen että nimenomaan 16v- kansi halkeilee ja menee aivan sirpaleiksi, ei pelkästään seetien väleistä vaan sylinteristä ulospäin, vesitilaa kohti?

Itse olen käyttänyt konetta juuri niinkuin kuuluu, eli lämmitys, ja jäähdytyskäytöt, eikä kylmiltään polkemista.

Vanhan 8-Tappiturbón kone kesti vaikka minkälaista asiantuntematonta käyttöä, ja sama on kuuleman mukaan jatkunut uusillakin omistajilla, ongelmitta.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Aijuu, kun tuota kansihommaa aletaan tekemään, niin kannattaako kannenpultit uusia? Onko moisesta mitään hyötyä?

Entäpä vesipumpun vaihto "varmuuden vuoksi" kun tuohon ei sitä ole vaihdettu koskaan. Kannattaako moinen? Sopiiko tähän 2,1:seen sama vesipumppu kuin 8-tappiseen vapariinkin?

Edit: Ja onko kannen plaanauksen yhteydessä fiksua vaihdattaa kanteen venttiilivarren kumit? Eikös nuo kuitenkin ole kulutustavaraa ja vaikuttavat melkoisesti öljyn kulutukseen.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

akyttala kirjoitti:Aijuu, kun tuota kansihommaa aletaan tekemään, niin kannattaako kannenpultit uusia? Onko moisesta mitään hyötyä?

Entäpä vesipumpun vaihto "varmuuden vuoksi" kun tuohon ei sitä ole vaihdettu koskaan. Kannattaako moinen? Sopiiko tähän 2,1:seen sama vesipumppu kuin 8-tappiseen vapariinkin?

Edit: Ja onko kannen plaanauksen yhteydessä fiksua vaihdattaa kanteen venttiilivarren kumit? Eikös nuo kuitenkin ole kulutustavaraa ja vaikuttavat melkoisesti öljyn kulutukseen.
En vaihtaisi vesipumppu ellei ole pitänyt ääntä, mutta jos "ylimääräistä" on niin eipä tuosta ainakaan haittaa ole.

Kansipultteja ei saabeissa yleensä ole tarvinnut vaihtaa. Mutta tarkista että kaikki ovat saman pituisia ja muistaakseni jossain oli kyllä ohjemittakin, jota ei saa ylittää.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin