saab soutelee\ajelehtii?
himmee kirjoitti:Empä ole vielä sellaista puslaa nähnyt, joka aivan heiluisi kolossaan, mutta kaipa ne 20 vuotta vanhat puslat rupeaa jo olemaan tiensä päässä.
Taitaa nuo kallistuksenvakaajien puslat väljistyä eniten. Satkussa niitä on onneksi vain edessä, jos vakaajat löytyy. Mitkä puslat siihen renkaat heilumiseen sitten eniten vaikuttaa? Ensimmäisenä tulisi mieleen se ylätukivarsi.
joo selvä kiitoksii. täytyypä laittaa tarkastaen toi
ylätukivarsi ekana kohteena

Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Mertmi kirjoitti:Tosta purkuun menneestä satkusta oli taannoin oikea vetaritunneli nii laho, ettei auto menny enää suoraan millään muotoa...
no täytyy kattoo ne että onko ihan paperii..
mutta autohan kuiteski menee suoraan ja kaupungissa on todella hyvä ajettava eikä vetele oikealle eikä vasemmalle... mutta maantie nopeudessa se huojuminen ja karkailu harmittaa.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
himmee kirjoitti:Mitä puslaa varsinaisesti tarkoitat?Turbo16 kirjoitti:Eikös taka-akselin puslat myös aiheuttaneet huojumista pahasti?
Daword: On muuten tuo huojuminen varsinaisesti minkälaista? Eli nyppiikö ohjaus äkkinäisesti?
ohjaus on siis kaupungissa varsin mallikas ja kevyt ei huojumista.
maantiellä sen tuntee persuksissa ku auto aivan kuin kovan tuulen puhaltaman hiukan lähtis toiseen suuntaan
ohjaus ei oikeastaan nyppää vaan rauhallisesti lähtee auto vasemalle ja taas toisinaan oikealle.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
vähän OT, mutta mitä autosta kertoo, jos nelipyöräsuuntauksessa taka-akselilla on jotkut arvot jotain muuta kuin nollaa? Paperissa ei noitten suhteen mitään suositusarvoja ole, toisin kuin aurauksessa. Tarvii vielä tarkemmin tuota paperia tutkiskella ja vaikka kirjoitella tähän arvot, jos joku osaa kertoa mitä ne käytännössä autosta kertoo.
Oma auto pitäisi myös käyttää suuntauksessa, kun raidetangonpään vaihdon jälkeen ratti ei olekaan suorassa, vaikka auras on juurikin tasan sen 2mm, tekemälläni rautatangolla mitattuna. Tämän oman säädön jälkeen auto ei enää syö oikean eturenkaan oikeaa etureunaa, joten mahtaakohan se nyt sitten olla paremmin oikeassa kuin ennen, en tiedä.. Tuppaa kumminkin urissa vähän vetelemään, mitä vanha tehostamaton satku taas ei tee. Tiedä sitten onko kiinni jostain suuntauksista vai vaikuttaako tuo tehostin tuolla tavalla.
Oma auto pitäisi myös käyttää suuntauksessa, kun raidetangonpään vaihdon jälkeen ratti ei olekaan suorassa, vaikka auras on juurikin tasan sen 2mm, tekemälläni rautatangolla mitattuna. Tämän oman säädön jälkeen auto ei enää syö oikean eturenkaan oikeaa etureunaa, joten mahtaakohan se nyt sitten olla paremmin oikeassa kuin ennen, en tiedä.. Tuppaa kumminkin urissa vähän vetelemään, mitä vanha tehostamaton satku taas ei tee. Tiedä sitten onko kiinni jostain suuntauksista vai vaikuttaako tuo tehostin tuolla tavalla.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Eski kirjoitti:Myös takapyöränkotelot kannattaa tarkistaa. Aika monesta satkusta on takaiskarien yläpäät ruostuneet melkein irti ja se aiheuttaa pientä huojumista ajo-ominaisuuksissa...
Eski
iskarit on taakse uusittu viimevuonna ja eteen tänä vuonna jousien kera.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Sama vika
Itse olen kärsinyt samoista oireista, mutta hieman toisenlaisissa olosuhteisa.
Olen nyt vuoden omistanut 900i Combi Coupen (-87, ajettu 298.000). Maantiellä meno varsin vakaata. Sen sijaan pienemmässä pyörityksessä alusta jollain tavoin vetelee. Joustojen yhteydessä perä tuntuu lievästi epämääräiseltä ja koko menossa on lievää huojumisen tuntua.
Huomasin, että iskareiden yläpäiden kiinnitykset vaikuttavat hieman löysiltä. Saattaapa olla, että kaikki iskaritkin ovat alkuperäiset... (edellinen eka omistaja ei muista niitä ainakaan koskaan vaihdetun). Kaipa 20 vuotta ja liki 300.000 km jättää niihin jo jonkinlaisen jäljen. Tuntuvat vain nuo iskarin mutskut olevan aika tiukassa.
Olen nyt vuoden omistanut 900i Combi Coupen (-87, ajettu 298.000). Maantiellä meno varsin vakaata. Sen sijaan pienemmässä pyörityksessä alusta jollain tavoin vetelee. Joustojen yhteydessä perä tuntuu lievästi epämääräiseltä ja koko menossa on lievää huojumisen tuntua.
Huomasin, että iskareiden yläpäiden kiinnitykset vaikuttavat hieman löysiltä. Saattaapa olla, että kaikki iskaritkin ovat alkuperäiset... (edellinen eka omistaja ei muista niitä ainakaan koskaan vaihdetun). Kaipa 20 vuotta ja liki 300.000 km jättää niihin jo jonkinlaisen jäljen. Tuntuvat vain nuo iskarin mutskut olevan aika tiukassa.
Tuossahan se lappu olikin olohuoneen hyllyssä. Lappu kertoo seuraavaa ( tähti tarkoittaa astemerkkiä):
Etuauraus Vasen +0*09' Oikea +0*09' Kokonais +0*18'
Etu Camber Vasen -0*29' Oikea -0*02'
Etu Caster Vasen +2*16' Oikea +1*35'
KPI Vasen +11*43' Oikea +11*26'
Pituussuuntainen siirtymä -0*10'
Kulkukulma 0*04'
Kaartoharitus Vasen +0*00' Oikea -0*10'
Taka-auraus Vasen +0*14 oikea +0*05 Kokonais +0*20'
Taka Camber Vasen -0*42' oikea -0*19'
Mitä näistä nyt sitten käytännössä voi todeta? Ainoa mulle mitään kertova on etuauraus..
Etuauraus Vasen +0*09' Oikea +0*09' Kokonais +0*18'
Etu Camber Vasen -0*29' Oikea -0*02'
Etu Caster Vasen +2*16' Oikea +1*35'
KPI Vasen +11*43' Oikea +11*26'
Pituussuuntainen siirtymä -0*10'
Kulkukulma 0*04'
Kaartoharitus Vasen +0*00' Oikea -0*10'
Taka-auraus Vasen +0*14 oikea +0*05 Kokonais +0*20'
Taka Camber Vasen -0*42' oikea -0*19'
Mitä näistä nyt sitten käytännössä voi todeta? Ainoa mulle mitään kertova on etuauraus..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
akyttala kirjoitti:Tuossahan se lappu olikin olohuoneen hyllyssä. Lappu kertoo seuraavaa ( tähti tarkoittaa astemerkkiä):
Etuauraus Vasen +0*09' Oikea +0*09' Kokonais +0*18'
Etu Camber Vasen -0*29' Oikea -0*02'
Etu Caster Vasen +2*16' Oikea +1*35'
KPI Vasen +11*43' Oikea +11*26'
Pituussuuntainen siirtymä -0*10'
Kulkukulma 0*04'
Kaartoharitus Vasen +0*00' Oikea -0*10'
Taka-auraus Vasen +0*14 oikea +0*05 Kokonais +0*20'
Taka Camber Vasen -0*42' oikea -0*19'
Mitä näistä nyt sitten käytännössä voi todeta? Ainoa mulle mitään kertova on etuauraus..
joo no auraus saattaa olla pielessä itellä kun ratti ei ole kyllä täysin suorassa meno suuntaan nähden.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Turbo16 kirjoitti:Eikös taka-akselin puslat myös aiheuttaneet huojumista pahasti?
no ite epäilisin noita puslia mutta toki voi myös muualla olla vikaa..
tuli vaan tuossa ajettaessa sama olo kuin joskus 520 bemarilla jossa oli taka pään puslat huonot eli perä meni vähän misä tykkäs ja tuntu samanlaiselta kuin nyt saappaalla ajettaessa...
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88