saab soutelee\ajelehtii?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosta purkuun menneestä satkusta oli taannoin oikea vetaritunneli nii laho, ettei auto menny enää suoraan millään muotoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

himmee kirjoitti:Empä ole vielä sellaista puslaa nähnyt, joka aivan heiluisi kolossaan, mutta kaipa ne 20 vuotta vanhat puslat rupeaa jo olemaan tiensä päässä.

Taitaa nuo kallistuksenvakaajien puslat väljistyä eniten. Satkussa niitä on onneksi vain edessä, jos vakaajat löytyy. Mitkä puslat siihen renkaat heilumiseen sitten eniten vaikuttaa? Ensimmäisenä tulisi mieleen se ylätukivarsi.

joo selvä kiitoksii. täytyypä laittaa tarkastaen toi
ylätukivarsi ekana kohteena :D
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eli siis takaylävarresta puhuin(reaktiotanko?), mutta pistä ny ihmeessä ne auraukset ensiksi kuntoon.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Mertmi kirjoitti:Tosta purkuun menneestä satkusta oli taannoin oikea vetaritunneli nii laho, ettei auto menny enää suoraan millään muotoa...

no täytyy kattoo ne että onko ihan paperii..

mutta autohan kuiteski menee suoraan ja kaupungissa on todella hyvä ajettava eikä vetele oikealle eikä vasemmalle... mutta maantie nopeudessa se huojuminen ja karkailu harmittaa.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Myös takapyöränkotelot kannattaa tarkistaa. Aika monesta satkusta on takaiskarien yläpäät ruostuneet melkein irti ja se aiheuttaa pientä huojumista ajo-ominaisuuksissa...

Eski
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eikös taka-akselin puslat myös aiheuttaneet huojumista pahasti?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Turbo16 kirjoitti:Eikös taka-akselin puslat myös aiheuttaneet huojumista pahasti?
Mitä puslaa varsinaisesti tarkoitat?

Daword: On muuten tuo huojuminen varsinaisesti minkälaista? Eli nyppiikö ohjaus äkkinäisesti?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

himmee kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Eikös taka-akselin puslat myös aiheuttaneet huojumista pahasti?
Mitä puslaa varsinaisesti tarkoitat?

Daword: On muuten tuo huojuminen varsinaisesti minkälaista? Eli nyppiikö ohjaus äkkinäisesti?
Panhard-tangon
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

himmee kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Eikös taka-akselin puslat myös aiheuttaneet huojumista pahasti?
Mitä puslaa varsinaisesti tarkoitat?

Daword: On muuten tuo huojuminen varsinaisesti minkälaista? Eli nyppiikö ohjaus äkkinäisesti?

ohjaus on siis kaupungissa varsin mallikas ja kevyt ei huojumista.

maantiellä sen tuntee persuksissa ku auto aivan kuin kovan tuulen puhaltaman hiukan lähtis toiseen suuntaan

ohjaus ei oikeastaan nyppää vaan rauhallisesti lähtee auto vasemalle ja taas toisinaan oikealle.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

vähän OT, mutta mitä autosta kertoo, jos nelipyöräsuuntauksessa taka-akselilla on jotkut arvot jotain muuta kuin nollaa? Paperissa ei noitten suhteen mitään suositusarvoja ole, toisin kuin aurauksessa. Tarvii vielä tarkemmin tuota paperia tutkiskella ja vaikka kirjoitella tähän arvot, jos joku osaa kertoa mitä ne käytännössä autosta kertoo.

Oma auto pitäisi myös käyttää suuntauksessa, kun raidetangonpään vaihdon jälkeen ratti ei olekaan suorassa, vaikka auras on juurikin tasan sen 2mm, tekemälläni rautatangolla mitattuna. Tämän oman säädön jälkeen auto ei enää syö oikean eturenkaan oikeaa etureunaa, joten mahtaakohan se nyt sitten olla paremmin oikeassa kuin ennen, en tiedä.. Tuppaa kumminkin urissa vähän vetelemään, mitä vanha tehostamaton satku taas ei tee. Tiedä sitten onko kiinni jostain suuntauksista vai vaikuttaako tuo tehostin tuolla tavalla.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Eski kirjoitti:Myös takapyöränkotelot kannattaa tarkistaa. Aika monesta satkusta on takaiskarien yläpäät ruostuneet melkein irti ja se aiheuttaa pientä huojumista ajo-ominaisuuksissa...

Eski

iskarit on taakse uusittu viimevuonna ja eteen tänä vuonna jousien kera.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Sama vika

Viesti Kirjoittaja Rate »

Itse olen kärsinyt samoista oireista, mutta hieman toisenlaisissa olosuhteisa.

Olen nyt vuoden omistanut 900i Combi Coupen (-87, ajettu 298.000). Maantiellä meno varsin vakaata. Sen sijaan pienemmässä pyörityksessä alusta jollain tavoin vetelee. Joustojen yhteydessä perä tuntuu lievästi epämääräiseltä ja koko menossa on lievää huojumisen tuntua.

Huomasin, että iskareiden yläpäiden kiinnitykset vaikuttavat hieman löysiltä. Saattaapa olla, että kaikki iskaritkin ovat alkuperäiset... (edellinen eka omistaja ei muista niitä ainakaan koskaan vaihdetun). Kaipa 20 vuotta ja liki 300.000 km jättää niihin jo jonkinlaisen jäljen. Tuntuvat vain nuo iskarin mutskut olevan aika tiukassa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tuossahan se lappu olikin olohuoneen hyllyssä. Lappu kertoo seuraavaa ( tähti tarkoittaa astemerkkiä):

Etuauraus Vasen +0*09' Oikea +0*09' Kokonais +0*18'
Etu Camber Vasen -0*29' Oikea -0*02'
Etu Caster Vasen +2*16' Oikea +1*35'
KPI Vasen +11*43' Oikea +11*26'
Pituussuuntainen siirtymä -0*10'
Kulkukulma 0*04'
Kaartoharitus Vasen +0*00' Oikea -0*10'
Taka-auraus Vasen +0*14 oikea +0*05 Kokonais +0*20'
Taka Camber Vasen -0*42' oikea -0*19'

Mitä näistä nyt sitten käytännössä voi todeta? Ainoa mulle mitään kertova on etuauraus..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

akyttala kirjoitti:Tuossahan se lappu olikin olohuoneen hyllyssä. Lappu kertoo seuraavaa ( tähti tarkoittaa astemerkkiä):

Etuauraus Vasen +0*09' Oikea +0*09' Kokonais +0*18'
Etu Camber Vasen -0*29' Oikea -0*02'
Etu Caster Vasen +2*16' Oikea +1*35'
KPI Vasen +11*43' Oikea +11*26'
Pituussuuntainen siirtymä -0*10'
Kulkukulma 0*04'
Kaartoharitus Vasen +0*00' Oikea -0*10'
Taka-auraus Vasen +0*14 oikea +0*05 Kokonais +0*20'
Taka Camber Vasen -0*42' oikea -0*19'

Mitä näistä nyt sitten käytännössä voi todeta? Ainoa mulle mitään kertova on etuauraus..


joo no auraus saattaa olla pielessä itellä kun ratti ei ole kyllä täysin suorassa meno suuntaan nähden.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Turbo16 kirjoitti:Eikös taka-akselin puslat myös aiheuttaneet huojumista pahasti?

no ite epäilisin noita puslia mutta toki voi myös muualla olla vikaa..

tuli vaan tuossa ajettaessa sama olo kuin joskus 520 bemarilla jossa oli taka pään puslat huonot eli perä meni vähän misä tykkäs ja tuntu samanlaiselta kuin nyt saappaalla ajettaessa...
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Vastaa Viestiin