Saab 99, mitä otettava huomioon vaihdelaatikon ostossa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: Ostin -92 2.1 16v saabin

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tapsa84 kirjoitti:Käytin hakua ja sieltähän ne kaikki tiedot löytyi.

Taitaapa käydä niin, etten vaihda mitään kannentiivistettä. Jos ja kun se menee, vaihdan koko alakerran 2-litraiseen...

Tehot näyttäis tulevan tuosta kannesta ja imusarjasta, joten varmaan saa alakerran vaihdonkin jälkeen ilman sitä kattia sen 140hv irti.
Njaa..Tarviipa miettiä laitanko itsekkään ollenkaan kantta, vai pitääkö hommata jostain 2,0 alakerta ja yhdistää se 2,1 kanteen, imusarjaan ja ruiskuun..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie laittaisin sen 2,1 koneen, jos se kerta on ehjä ja löisin kangella katin läpi, tai poistaisin sisuskalut, tai koko katin. Tuleehan siihen vielä 140 + katin viemät hepat käyttöön. Ei se 2.1:n teho pelkästään kannesta+imusarjasta tule. Ei ne jenkit ihan väärässä voi olla, kun ne sanoo ettei mikään korvaa kuutiotuumia. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mertmi kirjoitti:Mie laittaisin sen 2,1 koneen, jos se kerta on ehjä ja löisin kangella katin läpi, tai poistaisin sisuskalut, tai koko katin. Tuleehan siihen vielä 140 + katin viemät hepat käyttöön. Ei se 2.1:n teho pelkästään kannesta+imusarjasta tule. Ei ne jenkit ihan väärässä voi olla, kun ne sanoo ettei mikään korvaa kuutiotuumia. :)
Tartteepa katsoa. Kyllä se 2,1 kieltämättä himottaa.

Vaikuttaako katti muuten mitenkään niihin päästöarvoihin, jotka katsastuksessa mitataan? Jos katista lyö kamat pois sisältä, niin meneekö sen jälkeen enää katsastuksessa läpi?
Toinen vaihtoehtohan olis laittaa katti paikalleen aina leimauksen ajaksi ja muuten suora putki tilalle.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

akyttala kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Mie laittaisin sen 2,1 koneen, jos se kerta on ehjä ja löisin kangella katin läpi, tai poistaisin sisuskalut, tai koko katin. Tuleehan siihen vielä 140 + katin viemät hepat käyttöön. Ei se 2.1:n teho pelkästään kannesta+imusarjasta tule. Ei ne jenkit ihan väärässä voi olla, kun ne sanoo ettei mikään korvaa kuutiotuumia. :)
Tartteepa katsoa. Kyllä se 2,1 kieltämättä himottaa.

Vaikuttaako katti muuten mitenkään niihin päästöarvoihin, jotka katsastuksessa mitataan? Jos katista lyö kamat pois sisältä, niin meneekö sen jälkeen enää katsastuksessa läpi?
Toinen vaihtoehtohan olis laittaa katti paikalleen aina leimauksen ajaksi ja muuten suora putki tilalle.
Päästöt mitataan sen mukaan, mitä sen kanta-auton kohdalta sanotaan. Esim. jos 99 olisi -77, niin ei olisi ollenkaan päästötestiä, vaikka pellin alla pötköttäisi 2.1 i16-kat, moottori.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mertmi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Mie laittaisin sen 2,1 koneen, jos se kerta on ehjä ja löisin kangella katin läpi, tai poistaisin sisuskalut, tai koko katin. Tuleehan siihen vielä 140 + katin viemät hepat käyttöön. Ei se 2.1:n teho pelkästään kannesta+imusarjasta tule. Ei ne jenkit ihan väärässä voi olla, kun ne sanoo ettei mikään korvaa kuutiotuumia. :)
Tartteepa katsoa. Kyllä se 2,1 kieltämättä himottaa.

Vaikuttaako katti muuten mitenkään niihin päästöarvoihin, jotka katsastuksessa mitataan? Jos katista lyö kamat pois sisältä, niin meneekö sen jälkeen enää katsastuksessa läpi?
Toinen vaihtoehtohan olis laittaa katti paikalleen aina leimauksen ajaksi ja muuten suora putki tilalle.
Päästöt mitataan sen mukaan, mitä sen kanta-auton kohdalta sanotaan. Esim. jos 99 olisi -77, niin ei olisi ollenkaan päästötestiä, vaikka pellin alla pötköttäisi 2.1 i16-kat, moottori.
Jepsis, mutta onko katilla oikeata vaikutusta päästöihin? Auto on siis vähäpäästöinen, mutta ajattelin katin ottaa pois tukkeutumasta ja haittaamasta. Lämpöäkin semmonen kai tuottaa ihan turhaan ja pitää sitten ikävää naksuttela jäähtyessään.

Meneekö siis vähäpäästöinen auto läpi päästömittauksesta ilman kattia?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

EI mene
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Huikko kirjoitti:EI mene
Jeps, kiitos. Katista siis ei kannata lykätä sisuksia ulos, vaan korvata se normaaliajoon suoralla putkella. Katsastukseen sitten vaan katti paikoillee. On varmaan pitkäikäisempikin, kun kilsoja tulee vaan muutama sata vuodessa..
Edit: Voiko katin muuten putsata paineilmalla väärään suntaan puhaltamalla? Vai tuleeko sieltä sisuskalut ulos/menee paskaksi?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huikko kirjoitti:EI mene
Niin, ei menekään mikäli auton kuuluu olla vähäpäästöinen, mutta jos sulla on saab 99 (ei ole vähäpäästöinen), jossa on esim. toi 2.1:n kattikone, niin se on ihan yks lysti toimiiko katti vai ei. Se menee heittämällä läpi 99:lle asetetuista päästövaatimuksista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin