vanteiden pesu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jarrupölyn poistoon varsinaisesti tarkoitettujen pesuaineiden pH on hieman happaman puolella, jotain 5 - 6 luokkaa. Kokeilkaapa jotain esim saunan ja kylpyhuoneiden lattioihin tarkoitetta pesuainetta. Jarrupöly lähtee paremmin kuin neutraalilla tai emäksisellä pesuaineella. Vaihtoehtona esim. astianpesuainetta ja etikkaa. (Kohtuu seoksena tietysti...)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

selittäkää kerran vielä tyhmälle miksi noissa vanteiden pesuissa tarvii käyttää kauheita myrkkyjä :roll: :roll:

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia ainakaan aluvanteissa kesällä eikä talvella, ja pesen aina samalla minkä muunkin auton ja vahaus alle laittaessa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Suolahapolla on työpaikalla kuorma-auton vanteet saatu kiiltämään ja samalla omatkin.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kummia likoja jos ei liuotinpesulla lähde 8O
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

dimebak kirjoitti:Kummia likoja jos ei liuotinpesulla lähde 8O
Esim. asfalttitahrat sun muut ei kyllä lähde, ja riippuu muutenkin miten kauan ne on siinä ollut kiinni.
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Xedo »

itellä ei ollu vanteita varmaan ikinä pesty sisäpuolelta pahus ku ei tullu otettua kuvaa siitä paskakerroksesta.Suolahapolla otetaan betoniautoistakin pahimmat roiskeet irti mitkä on jämähtäny kiinni,reagoi betonin kanssa hienosti..
Saab 9000 Aero -93
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Frostgrey kirjoitti:selittäkää kerran vielä tyhmälle miksi noissa vanteiden pesuissa tarvii käyttää kauheita myrkkyjä :roll: :roll:

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia ainakaan aluvanteissa kesällä eikä talvella, ja pesen aina samalla minkä muunkin auton ja vahaus alle laittaessa.

Taitaa olla sulla kohtu uusia vanteita.... Kokeileppa samaa esim. huokoisiin 20v vanhoihin jotka pestään vain koneessa koko talven. Ei lähde enää pyhällä hengellä.... :lol:


Uusin vanteisiin olen käyttänyt Eagle onen ja Auto glymin vannepesua.
Hiukan hapanta tavaraa ja pölyt sun muut lähtee makeesti irti.
Vaha toki sipaistu pintaan alle ruuvattaessa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

dimebak kirjoitti:Kummia likoja jos ei liuotinpesulla lähde 8O

Nykyään nuo liuotinpesutkin on lähes poikkeuksetta ekoliirumlaarumeita. Kaiholla muistelen kunnon moottorinpesuaineita, joita vielä sai 80 luvun loppupuolella esim. huoltsikoilta hakea semmoisesta 1000l säiliöstä omaan pänikkään. Sillä tavaralla lähti rasvat ja piet huuhdellessa veden mukana pois toisin kuin nykyään, kun lika vain hiukan vaihtaa paikkaa.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

dimebak kirjoitti:Kummia likoja jos ei liuotinpesulla lähde 8O
Ei sen tarvitse mitään ihmeellistä olla. Liuotinpesuaineet poistavat parhaiten öljypohjaista likaa (bitumi/piki, vaseliini, öljytarhat jne).

Tavallinen maantielpöly ja kura lähtee parhaiten ihan saippuapohjaisella aineella (pH neutraali tai hieman emäksinen). Liuotinpesuaine on tälläisessä tarpeetonta, sillä ei se hiekka mihinkään liukene. Sen sijaan vahan sisältämä rasva kyllä liukenee.

Jarrupöly sisältää palan sideaineen jäämiä ja metallihiukkasia, jotka vanteeseen osuessaan ovat yleensä vielä kuumia. Sideaineen jäämät ovat vielä hieman happamia, eli ne todella syövyttävät vanteen maalipintaa. Tälläiset jäänteet irtoavat parhaiten juuri hieman happamalla pesuaineella (pH ~4-5). Huom ei siis millään hapolla!

Vanteiden säännöllinen vahaaminen ei ole ollenkaan huono idea.

Ei auton pesussa mitään myrkkyjä tarvitse käyttää vaan oikeaa ainetta likaan nähden.

Tuosta pieni tietopaketti eri pesuaineiden toiminnasta. Käsittelee tosin pyykinpesua mutta sama kemia toimii autoihinkin
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Frostgrey kirjoitti:selittäkää kerran vielä tyhmälle miksi noissa vanteiden pesuissa tarvii käyttää kauheita myrkkyjä :roll: :roll:

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia ainakaan aluvanteissa kesällä eikä talvella, ja pesen aina samalla minkä muunkin auton ja vahaus alle laittaessa.
:) Johtunee varmaan siitä, että osa pesee vanteet pari kertaa vuodessa (kun vaihtaa talvi ja kesärenkaat). Harjapesurit eivät pese vanteita kunnolla ja sitten kun vanteessa on puolen vuoden suolat ja piet, niin varmasti on hankalaa saada puhtaaksi. Sitten toivottaan että Tv-shopista hankittu Mr. Muskle ihmetökötti räjäyttää vanteet puhtaaksi. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Svc kirjoitti:Vanteiden säännöllinen vahaaminen ei ole ollenkaan huono idea.

Ei auton pesussa mitään myrkkyjä tarvitse käyttää vaan oikeaa ainetta likaan nähden.
Itse asiassa vanteiden vahaaminen helpottaa niiden pesemistä, kun lika jää vahapintaan eikä puhtaaseen vanteeseen. Ja totta on, että oikeaa ainetta oikeaan paikkaan.

Itse vaan aloin kummastelemaan em. happojen käyttöä. Itse en ole käyttänyt kuin liuotinpesuainetta erilaisina seoksina. Jos on vähän likaa niin mieto pesuvesi ja päin vastoin. Ja pesuvälineinä ollut pesusieni tai tiskiharja.

Hurjimpia pesuja mitä olen tehnyt niin eräs kerta pesin jollain liuotinpesulla. Setä varoitteli jotain esiblandiksesta mutta nehän unohtu. Joten vanhaan tapaan pesuveteen ainetta ja siinä vaiheessa aloin katsomaan mitäs se aine on ku käsi punotti sitä myöten mitä se pesuämpärissä kävi :lol: No, se reissu venyi sitten vahauksen verran ku lähti vahat pinnasta.

Toinen on moottorin pesu ilman pesuaineita. Pesuvälineenä työharjoittelupaikan kuumavesi-Kärcher, 180bar@120°C. Hyvin se tuolla lähti, siis ilman pesuaineita. Samalla painepesurilla tuli nöyryytettyä rappausmassaa jota oli päässyt "hieman" saksilavaan. Itse asiassa koko saksilava oli rappauksen peitossa ja ainoa mitä maalipintaan jäi oli JLG:n tehtaalla asennetut tarrat. Konevuokraamon tarrat piti asentaa uudelleen ku lähtivät irti :twisted:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Kun aloitinkin keskustelun niin kysyn vielä että onko kellään "niksiä"millä olisi paras tapa hankailla vanteet. Kun pitäisi päästä pienenpäänkin rakoon.
Suunnittelin tuossa jonkinlaisen varren päähän vaahtomuovipalaa ohuella nippusiteellä kiinni. Toteutus vielä puuttuu mutta parempia keinoja kyllä mielellään otetaan vastaan. Auton vielä käsin pesee mutta nuo vanteet on kyllä se mikä hatuttaa.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

^Motonetissa katselin tuollaista: http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=60-4997

En ostanut, mutta näytti ihan toimivalta.
BMW 320dA Coupe LCI
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

"sittarissa" myydään vanneharjaa mutta on kyllä aika karkea että uskaltaakohan sillä alu-vanteita pestä. Miten helppoja ne on naarmuuntumaan?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tiskiharja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin