vanteiden pesu
Jarrupölyn poistoon varsinaisesti tarkoitettujen pesuaineiden pH on hieman happaman puolella, jotain 5 - 6 luokkaa. Kokeilkaapa jotain esim saunan ja kylpyhuoneiden lattioihin tarkoitetta pesuainetta. Jarrupöly lähtee paremmin kuin neutraalilla tai emäksisellä pesuaineella. Vaihtoehtona esim. astianpesuainetta ja etikkaa. (Kohtuu seoksena tietysti...)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Kummia likoja jos ei liuotinpesulla lähde 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Frostgrey kirjoitti:selittäkää kerran vielä tyhmälle miksi noissa vanteiden pesuissa tarvii käyttää kauheita myrkkyjä![]()
![]()
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia ainakaan aluvanteissa kesällä eikä talvella, ja pesen aina samalla minkä muunkin auton ja vahaus alle laittaessa.
Taitaa olla sulla kohtu uusia vanteita.... Kokeileppa samaa esim. huokoisiin 20v vanhoihin jotka pestään vain koneessa koko talven. Ei lähde enää pyhällä hengellä....

Uusin vanteisiin olen käyttänyt Eagle onen ja Auto glymin vannepesua.
Hiukan hapanta tavaraa ja pölyt sun muut lähtee makeesti irti.
Vaha toki sipaistu pintaan alle ruuvattaessa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
dimebak kirjoitti:Kummia likoja jos ei liuotinpesulla lähde
Nykyään nuo liuotinpesutkin on lähes poikkeuksetta ekoliirumlaarumeita. Kaiholla muistelen kunnon moottorinpesuaineita, joita vielä sai 80 luvun loppupuolella esim. huoltsikoilta hakea semmoisesta 1000l säiliöstä omaan pänikkään. Sillä tavaralla lähti rasvat ja piet huuhdellessa veden mukana pois toisin kuin nykyään, kun lika vain hiukan vaihtaa paikkaa....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Ei sen tarvitse mitään ihmeellistä olla. Liuotinpesuaineet poistavat parhaiten öljypohjaista likaa (bitumi/piki, vaseliini, öljytarhat jne).dimebak kirjoitti:Kummia likoja jos ei liuotinpesulla lähde
Tavallinen maantielpöly ja kura lähtee parhaiten ihan saippuapohjaisella aineella (pH neutraali tai hieman emäksinen). Liuotinpesuaine on tälläisessä tarpeetonta, sillä ei se hiekka mihinkään liukene. Sen sijaan vahan sisältämä rasva kyllä liukenee.
Jarrupöly sisältää palan sideaineen jäämiä ja metallihiukkasia, jotka vanteeseen osuessaan ovat yleensä vielä kuumia. Sideaineen jäämät ovat vielä hieman happamia, eli ne todella syövyttävät vanteen maalipintaa. Tälläiset jäänteet irtoavat parhaiten juuri hieman happamalla pesuaineella (pH ~4-5). Huom ei siis millään hapolla!
Vanteiden säännöllinen vahaaminen ei ole ollenkaan huono idea.
Ei auton pesussa mitään myrkkyjä tarvitse käyttää vaan oikeaa ainetta likaan nähden.
Tuosta pieni tietopaketti eri pesuaineiden toiminnasta. Käsittelee tosin pyykinpesua mutta sama kemia toimii autoihinkin
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Frostgrey kirjoitti:selittäkää kerran vielä tyhmälle miksi noissa vanteiden pesuissa tarvii käyttää kauheita myrkkyjä![]()
![]()
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia ainakaan aluvanteissa kesällä eikä talvella, ja pesen aina samalla minkä muunkin auton ja vahaus alle laittaessa.


Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Itse asiassa vanteiden vahaaminen helpottaa niiden pesemistä, kun lika jää vahapintaan eikä puhtaaseen vanteeseen. Ja totta on, että oikeaa ainetta oikeaan paikkaan.Svc kirjoitti:Vanteiden säännöllinen vahaaminen ei ole ollenkaan huono idea.
Ei auton pesussa mitään myrkkyjä tarvitse käyttää vaan oikeaa ainetta likaan nähden.
Itse vaan aloin kummastelemaan em. happojen käyttöä. Itse en ole käyttänyt kuin liuotinpesuainetta erilaisina seoksina. Jos on vähän likaa niin mieto pesuvesi ja päin vastoin. Ja pesuvälineinä ollut pesusieni tai tiskiharja.
Hurjimpia pesuja mitä olen tehnyt niin eräs kerta pesin jollain liuotinpesulla. Setä varoitteli jotain esiblandiksesta mutta nehän unohtu. Joten vanhaan tapaan pesuveteen ainetta ja siinä vaiheessa aloin katsomaan mitäs se aine on ku käsi punotti sitä myöten mitä se pesuämpärissä kävi

Toinen on moottorin pesu ilman pesuaineita. Pesuvälineenä työharjoittelupaikan kuumavesi-Kärcher, 180bar@120°C. Hyvin se tuolla lähti, siis ilman pesuaineita. Samalla painepesurilla tuli nöyryytettyä rappausmassaa jota oli päässyt "hieman" saksilavaan. Itse asiassa koko saksilava oli rappauksen peitossa ja ainoa mitä maalipintaan jäi oli JLG:n tehtaalla asennetut tarrat. Konevuokraamon tarrat piti asentaa uudelleen ku lähtivät irti

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kun aloitinkin keskustelun niin kysyn vielä että onko kellään "niksiä"millä olisi paras tapa hankailla vanteet. Kun pitäisi päästä pienenpäänkin rakoon.
Suunnittelin tuossa jonkinlaisen varren päähän vaahtomuovipalaa ohuella nippusiteellä kiinni. Toteutus vielä puuttuu mutta parempia keinoja kyllä mielellään otetaan vastaan. Auton vielä käsin pesee mutta nuo vanteet on kyllä se mikä hatuttaa.
Suunnittelin tuossa jonkinlaisen varren päähän vaahtomuovipalaa ohuella nippusiteellä kiinni. Toteutus vielä puuttuu mutta parempia keinoja kyllä mielellään otetaan vastaan. Auton vielä käsin pesee mutta nuo vanteet on kyllä se mikä hatuttaa.
^Motonetissa katselin tuollaista: http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=60-4997
En ostanut, mutta näytti ihan toimivalta.
En ostanut, mutta näytti ihan toimivalta.
BMW 320dA Coupe LCI
Tiskiharja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001