Saab 99 vm. -84 (Kilpiin takaisin)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Saab 99 vm. -84 (Kilpiin takaisin)

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Lähtökohtana on tosiaan kilvetön mustan värinen 2-ovinen 99. Ruostetta löytyy mukavasti, mutta toisen puolen autosta sain jo paikattu. Toinenkin puoli on aloitettu, joten valmistunee kori töiltä parin viikon sisään.

Hain myös etelä-suomesta 900 2.1 16v saabin, josta tarkoituksena olisi nyppäistä tekniikka ja alusta jarruineen tuohon 99:n. Näin saan uudemman jaon ja käppärin takarenkaille. Tehoa tulee se 140hv, jonka uskoisin liikuttavan tuota koppaa aika näppärästi. Tässä 900:ssa oli myös iskarit hyvässä kunnossa, joten ajettavuutta haetaan 99:n madallusjousilla eteen ja taakse rälläkkäsarjalla.

Moottorinohjauksen vaihdan MS:n, niin saadaan revittyä se pari heppaa vielä irti ilman kattia.

Tavoitteena saada ajokuntoon ja radalle ennen syksyä. Kiinnostaisi kummasti käydä Kemoralla kokeilemassa, kummalla saa paremman ajan (saab 9000 2.0T vs. kireä 99 :lol: )

Tässä vielä kuva tuosta rumiluksesta:
Kuva

Täältä löytyy vähän lisää kuvia. Lisäilen näitä kun saan kameran takaisin.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kuullostaa todella mielenkiintoiselta projektilta!Hyvä,hyvä!
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Tilattu race vanteet! Mallia Borbet CA 7x16". Hintaakin oli hurjat 39,90 kpl :lol:
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tapsa84 kirjoitti:Tilattu race vanteet! Mallia Borbet CA 7x16". Hintaakin oli hurjat 39,90 kpl :lol:
mistä? kuva ? ja kummalla jaolla?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Re: Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

nalleolut kirjoitti:
Tapsa84 kirjoitti:Tilattu race vanteet! Mallia Borbet CA 7x16". Hintaakin oli hurjat 39,90 kpl :lol:
mistä? kuva ? ja kummalla jaolla?
http://www.vannetukku.fi/

Jako on 4x108, kuva tästä!
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tapsa84 kirjoitti:Tilattu race vanteet! Mallia Borbet CA 7x16". Hintaakin oli hurjat 39,90 kpl :lol:
No eipä ollut kalliit..Tosin ei 4x108 jakoisena mene tuplikseen ilman napojen muutosta/muunnosplättyjä.

Olikohan niin,että 16v kone ei mahdu pellin alle ilman muutoksia,venakoppa kolisee konepeltiin?

OT:Onko volvo projektit kuollut ja kuopattu jo?Kiikalaan tulossa?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suppari kirjoitti:
Olikohan niin,että 16v kone ei mahdu pellin alle ilman muutoksia,venakoppa kolisee konepeltiin?

OT:Onko volvo projektit kuollut ja kuopattu jo?Kiikalaan tulossa?
En käsitä, mistä tuo legenda on tullut, ettei muka mahdu. Mahtuu se sinne, kun käyttää 900:n osia, eikä tonnarin osia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mertmi kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
Olikohan niin,että 16v kone ei mahdu pellin alle ilman muutoksia,venakoppa kolisee konepeltiin?

OT:Onko volvo projektit kuollut ja kuopattu jo?Kiikalaan tulossa?
En käsitä, mistä tuo legenda on tullut, ettei muka mahdu. Mahtuu se sinne, kun käyttää 900:n osia, eikä tonnarin osia.
Ei niinkään 900:n osia, vaan nimenomaan sitä viistoa venakoppaa.
Löytyy myös joistain tonnareista...
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Re: Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Suppari kirjoitti:
Tapsa84 kirjoitti:Tilattu race vanteet! Mallia Borbet CA 7x16". Hintaakin oli hurjat 39,90 kpl :lol:
No eipä ollut kalliit..Tosin ei 4x108 jakoisena mene tuplikseen ilman napojen muutosta/muunnosplättyjä.

Olikohan niin,että 16v kone ei mahdu pellin alle ilman muutoksia,venakoppa kolisee konepeltiin?

OT:Onko volvo projektit kuollut ja kuopattu jo?Kiikalaan tulossa?
Ajattelin vaihtaa tuosta 900:ta taka-akselin ja eteen navat, niin saan tuon uudemman jaon.

Kyllä tuon 16v koneen sinne keulille saa. Vissiin ohjaustehostajalla saa heittää veslintua ja hihnapyörä pitää vaihtaa. Mikäli ottaa kone peltiin, koitetaan vaihtaa venttiilikoppaa, ja jos muu ei auta, niin isoin moska mitä varastosta löytyy.

Onko kukaan koskaan rempannut itse 5-v lootaa? Ajattelin vaan kun tuo 900:n laatikko ääntää 5 vaihteella 60-80km/h. Jos ei olis hirveen kova homma itte tehdä niin voisi yrittää. Kestäis rempan jälkeen ainakin 100tkm, eikä noita vara sulakkeitakaan viittis monesti vaihdella.

[OT]: Ei ole kuopattu. Kaikki osat on asetelmaa, levyä ja 1500cc suuttimien etuvastuksia lukuunottamatta hankittu. Harkinnassa myös toisen bensiinipumpun lisäys. Pitäis saada jostain vain kipinä ja aloittaa pakosarjan vääntö. Tein myös aikani kuluksi yhden imusarjan, mutta kahtoos nyt laittaisko sen tähän vai kaverin projektiin.

Kuva

Voishan sitä koittaa jos sais ton volvon valmiiksi ennen kiikalaa, ongelmana vaan että pitäis saada sitten jostain 9" leveet vanteet ja jotkut katu sliksit taakse. MS:n mappi pitäis myös vaihtaa, että sais yli 1,5bar ahtopaineet.
[/OT]
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Race vanteet tilattu!

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mertmi kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
Olikohan niin,että 16v kone ei mahdu pellin alle ilman muutoksia,venakoppa kolisee konepeltiin?
En käsitä, mistä tuo legenda on tullut, ettei muka mahdu. Mahtuu se sinne, kun käyttää 900:n osia, eikä tonnarin osia.
Niinkun varmasti huomaat,en esittänyt asiaa täytenä faktana,vaan kysymyksenä.

Onko kukaan koskaan rempannut itse 5-v lootaa? Ajattelin vaan kun tuo 900:n laatikko ääntää 5 vaihteella 60-80km/h. Jos ei olis hirveen kova homma itte tehdä niin voisi yrittää. Kestäis rempan jälkeen ainakin 100tkm, eikä noita vara sulakkeitakaan viittis monesti vaihdella
Laakerit kuuleman mukaan on niin hävyttömän hintaisia,että antaa kummasti motivaatiota jumpata laatikkoa vaikka kerran kuukaudessa,tiedä sitten.Tuskin tuo muuten on sen ihmeellisempi rempata kun muutkaan vaihteistot.Sen verran mitä itse olen vaihteistoja kunnostellut,niin ne kannattaa hoitaa yhdessä päivässä leviäksi ja kasaan,jos viikonkin pitää paussia,niin ilman räjäytyskuvia voi sormi mennä suuhun.

Juu,ohjaustehostimen pumpulla tuskin teet mitään,eihän 99:ssä taida olla edes tehostettua tankoa :wink:


[OT]Minkälainen paketti on vauhtikseksi ja kytkimeksi tulossa?Joku ovaalirata?

Mikä tuli imusarjan plenarin tilavuudeksi,entäpä runnerien mitta?Onko ihan laskettu,vaiko perstuntumalla?

Eihän nuo vanteet ja renkaat mikään ongelma ole,vetäset vaikka seiskasatkun vanteet sorvissa katki ja teet kahdesta vanteesta yhden.9''?Minkäkokoista kumia suunnittelit?Racersplacella M/T 27X10.50-15 Streetradialit on aika sopivan hintaiset.Vois kyllä karvan kapeammatkin kai olla?

Ei taida uusi puhallin ihan kunnolla kartalle mennä tosiaan niillä alle 1.5bar :) [/OT]
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Kuvia lisää

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Suppari kirjoitti: Laakerit kuuleman mukaan on niin hävyttömän hintaisia,että antaa kummasti motivaatiota jumpata laatikkoa vaikka kerran kuukaudessa,tiedä sitten.Tuskin tuo muuten on sen ihmeellisempi rempata kun muutkaan vaihteistot.Sen verran mitä itse olen vaihteistoja kunnostellut,niin ne kannattaa hoitaa yhdessä päivässä leviäksi ja kasaan,jos viikonkin pitää paussia,niin ilman räjäytyskuvia voi sormi mennä suuhun.

Juu,ohjaustehostimen pumpulla tuskin teet mitään,eihän 99:ssä taida olla edes tehostettua tankoa :wink:


[OT]Minkälainen paketti on vauhtikseksi ja kytkimeksi tulossa?Joku ovaalirata?

Mikä tuli imusarjan plenarin tilavuudeksi,entäpä runnerien mitta?Onko ihan laskettu,vaiko perstuntumalla?

Eihän nuo vanteet ja renkaat mikään ongelma ole,vetäset vaikka seiskasatkun vanteet sorvissa katki ja teet kahdesta vanteesta yhden.9''?Minkäkokoista kumia suunnittelit?Racersplacella M/T 27X10.50-15 Streetradialit on aika sopivan hintaiset.Vois kyllä karvan kapeammatkin kai olla?

Ei taida uusi puhallin ihan kunnolla kartalle mennä tosiaan niillä alle 1.5bar :) [/OT]
Noh pitää aukasta ja kattella mihin hintaan sen sais rempattua.

Ei siitä ohjaustehostimesta tule muuta kuin lisäpainoa, sillä aika keveä tuo 99:n ohjaus on.

[OT] Mullahan on käytössä se mähkäle kaksoismassapyörä, kun siinä on se anturikehä. Aluksi oli tarkoituksena siirtää asentotunnistin hihnapyörän päähän ja tehdä siihen triggeripyörä. Näin olisi saanut laitettua sen littupyörän ja siihen koneistettua bmw m3:n asetelman. Nyttemmin vaivaa laiskuus sen verran että taidan hankkia ruottista 500Nm kestävän kaksoismassa asetelman.

Runnereita ei laskettu, mutta pleniumi tehtiin 1,4 x moottorin tilavuus (2,3l).

Kattelin aikasemmin että borbetilla olisi ollut 9x16" vanteita, muttei koskaan selvinnyt olisko niitä saanut oikealla jaolla ja et:llä.

Joo ei kannata tolla nykyisellä föönillä paljoa alle 1,5bar ahtaa. Vähintään 1,7-2bar. Toivottavasti nuo palikat kestää... :lol:
[/OT]

Tässä on tekniikan luovuttajasta kuva. Ei ollut mitenkään pahassa kunnossa, etteikö siitä olisi saanut pienellä vaivalla vielä leimalle. Noh tuli jo alotettua tuo 99:n hitsaus, ettei viitti enää luovuttaa.

Tässä kuva jo paikatusta puolesta.

Ja tässä puuttuu enää muutama paikka pyöräkotelosta ja etu helmasta.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Hitsaukset ovat valmiit, mutta vie vaan liikaa aikaa nuo volvo projektit. Näyttäis siltä, että tämä auto siirretään säilöön ja tilalle haetaan säilöstä se 900 2.1. Pitää nyt vain saada tuo 242 volvo valmiiksi ja tuohon käyttis 9000:n pitäisi vielä tehdä vetoakseli jumppa.

Asennan tuohon 900:n megan ja teen siihen kunnolliset johtosarjat, jolloin moottorin irroituksen jälkeen ei tarvitse 99:n tehdä muutakuin b-pumppu ja linjat kuntoon.

Hiljaa hyvää tulee.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Vastaa Viestiin