Satkun sydämen vaihto

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jos ison kuulerin haluaa, niin sitten se vaihtoehto on hinauslenkkien rälläköintim, jos haluaa orkkispuskurin alalipan mahtuvan olemaan...

Kuva



Jos riittää pienempikin, niin coolerin voi sijoittaa keskelle syylärin eteen ja tuoda lähdöt sen pellin läpi, lukopelti tai mikä onkaan...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ne hinauslenkit joutuu katkaisemaan, niin voihan sinne tehdä uuden silmukan koolerin alapuolelle. Hyvä semmonen hinauslenkki siellä on olla, vaikka ei tuo munkaan satku ole ollut narun jatkona vielä kertaakaan omistusaikanani. Toisaalta, mistä näitä koskaan tietää?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Päivitetään tätäkin aihetta hieman...

Kävin eilen St-motorsilla dynossa tarkistamassa, että löytyykö kaikki hevoset vielä konepellin alta. Kyllä ne tuntui löytyvän. 108.7kw/5390rpm ja 212Nm/2910rpm, eli hieman enemmän ja alemmilla kierroksilla kuin tehdas lupaa. Tuossa tosin on 2.1 kansi ja imusarja, mutta vastaavasti taas ahdot on puoli baria pienemmät kuin vakiossa.

Tästä on kuitenkin hyvää alkaa rakentamaan kun tietää, että kone on jo muutenkin iskussa ja tehot tallella. Täytyy käydä uudestaan penkissä kunhan on saanu virit tehtyä...

Seuraavaksi katsastus, sitten auto pariksi kuukaudeksi seisontaan ja rakentelua rauhalliseen tahtiin. Onneksi saan isän vanhan auton käytöön, jolloin voi keskittyä rauhassa tuon rakenteluun.

Dynö käyrää en saa nettiin nyt koska kirjoittelen kirjaston koneelta, mutta talvipäivillä se on huomenna nähtävissä, jos jotakin kiinnostaa :roll:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Itselläni olisi kanssa ajankohtaista vaihtaa tuohon Classiciin ÄSSÄn tekniikka, moottori lepäilee jo tallin nurkassa ja tuossa kesälomalla olisi tarkoitus projekti aloittaa joten tässä olisi hieman kiperiä kysymyksiä... Kyseessä siis irtotekniikka joten ei pääse vertailemaan mistään noita sähköjä ja muita eroavaisuuksia.

1. Tuossa ensimmäisessä viestissä oli maininta, että luovuttaja-auton ja oman auton rekisteriotteista oli lähetetty kopiot maahantuojalle joka taasen leimoillaan vahvisti että siirrettävä tekniikka on vähäpäästöinen. Olisko jollakin tarkempaa osoitetta (esim. henkilön nimeä joka asiasta jotain tietäisi...)

2. Kansi ja imusarja kannattanee ottaa tuosta 2.1:stä? Joutuuko tekemään jotain muutoksia vai sopineeko suoraan? Entä kummasta tekniikasta kannattaa ottaa nokka-akselit. Kansi ja turbo kannattanee kunnostaa ennen paikoilleen laittamista.

3. Sähköistä, eli mitä muutoksia joutuu tekemään ruiskun johtosarjan vaihtamisen lisäksi?
-Nopeustieto ruiskulle? (Tuleeko samalla johdolla kuin nykyisinkin)
-Kierroslukutieto mittarille? (Tossa 2.1:ssä kierrosluku taitaa tulla sytytyksen ohjausyksiköltä, ässän tekniikassa puolalta vai jostain muualta?)
-Check Enginen valo

Jatketaan kysymyksiä kun jotain tulee mieleen... Kertokaa jos unohdin jotain oleellista...

Kiitän jo etukäteen...
900T16 Classic -93
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

1. En muista kenelle rekisteriotteet lähetin. Kannattaa varmaan soittaa ekana ja kysellä. Keskusneiti kyllä opastaa oikealle henkilölle ja hänen kanssa voi sitten varmistaa kuinka homma toimii

2. kansi ja imusarja sopii suoraan. Minä jätin 2.1 nokka-akselit. Isot pojat kertoi, että sen imunokalla(?) saisi enemmän tehoa alakierroksilla, mutta dynotuksen perusteella sanoisin vaikutuksen olevan minimaalinen.
Kunnostus on tietysti aina hyväksi jos budjetti vain sallii.

3. Sytytyksen johdot menevät myös uusiksi. Ässässä kun ei ole EZK-sytkää kuten 2.1:ssä. Jonkin verran tosin pystyy hyödyntämään vanhojakin johtoja. En tosin muista mitä niistä. Korjausopas on ehdoton. Siitä näkee kuinka Lucaksen johtojen pitäisi mennä sitten vain vertailemaan autossa paikoillaan oleviin.

Muista ottaa myös 2.1:n nakuanturi uuteen lohkoon. Voit hyödyntää mahdollista apc:tä tai nakulediä varten ja asennus on paljon helpompi koneen ollessa irti.

Mä aloittelen kohtapuolin uutta ässän tekniikan siirtoa. Tällä kertaa tosin tuohon kaasariin. On niin uskomattoman laiska, että jotain sille pitää tehdä ja kun kone lähtee jokatapauksessa pois ruostekorjausten tieltä niin samalla sinne vaihtaa jonkun toisen tilalle...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Nyt kun aihe nousi pinnalle niin päivitetään hieman saban kuulumisia.

Viime kesänä on jo tosin lähes kaikki tapahtunu joten ei mitään kauheen tuoreita uutisia.

Laitan nyt tuon dynokäppyrän näkösälle kun ei aikaisemmin ole saanu aikaiseksi. kyseessä on siis kantta ja imusarjaa lukuunottamatta vakio ässä.
Kuva

Vakiolla ei tosiaan malttanu ajella kuin sen vajaan vuoden verran ja sitten piti alkaa pulttailemaan uutta osaa.

Paikkansa löysivät siis jt:n kolmetuumainen putki koko matkalle, bensalastu,
cooleri ja peltipakosarja.
Kuva

Tuo maali ei tosin kestanyt pitkään vaan paloi harmaaksi. Talvella irrotin pakosarjan ja laitoin köyhänmiehen termotechia, eli sammutuspeitteen suikaleita ja kuumankestosprayta. Tämä onkin ketänyt ainakin muutam kuukauden miksikään muuttumatta. Kuvasta tosin puuttu viimeinen osa juuri ennen turboa.
Kuva

Talvella vaihdoin myös coolerin parempikennoiseen Sporttiauton tekeleeseen. Periaate putkien kanssa pysyi kuitenkin samana, eli mitään ei tarvinnut rälläköidä. Mutkia toki tulee, mutta itse arvostan enemmän sitä ettei tarvitse hinauslenkkejä poistaa.
Kuva

Alkuperäinen puskuri mahtuu pienellä leikkelyllä paikoilleen.
Kuva

Akun joutui tietysti siirtämmän muualle ja se löysi paikkansa konehuoneen toiselta puolelta alkuperäisen ilmanputsarin paikalta. Uudelle vv-suodattimelle tein pienellä pellinleikkauksella tilaa lokasuojan sisään. Ei ainakaan hengitä koneen vieressä kuumaa ilmaa. Ei tosin ole kunnon kuvaa. Pitäisi joskus käydä ottamassa.
Kuva

Myös 7. enska löysi tiensä konepellin alle. Viime vuonna tuli vielä paljon maantieajoa, joten se tuli silloin tarpeeseen. Nykyään sopisi vaikka alkuperäinen 6. enska kun ei tule paljon pitkää matkaa ajettua. Saisi nauttia räväkämmästä kiihtyvyydestä :evil:
Kuva

ensiökoteloa avatessa koin melkoisen yllätyksen. Tuollainen oli kiilautunut ketjun ja kotelon väliin.
Kuva
Kuva
Sen pitäisi ilmeisesti olla kiinni ja ohjata öljyä ketjulle.
No, koska laatikko ei ollut vielä tähän mennessä lauennut (ja kuvista näkee, että potentiaalia on ollut, niin paljon on metallia lähtenyt) niin tyydyin poistamaan tuon laittamaan kasaan tuollaisenaan.


mitäs vielä...

Alkuperäinen hukaportti ei jaksanut pitää paineita edes kahden lisäjousen avulla. Laitoin väliin myös Wilkersonin rajapaineventtiilin, mutta seurauksena oli väin älyttömät piikkaukset, joten tilasin Pro-turbolta heidän oman säädettävän mallinsa ja se toimiikin varsin hyvin ilman rajapaineventtiiliäkin. paineet pysyy melko tasaisesti kilossa koko kierrosalueen.

Jokin aika sitten kävin hieman motarilla testailemassa 80-120km/h aikoja (Huom! motarilla siis, joten en ajanut edes ylinopeutta) Ei mitään absoluuttista totuutta vaan huonosta kamerakuvasta kellotettu muutaman vedon noin arvo.
3. vaihteella lentävällä lähdöllä väli sujui noin 3,6 sekuntiin. Seisovalla lähdöllä (kiihdytys aloitettu tasan 80km/h) noin 4 sek. Seisova 4. vaihteella noin 5,4s. Seisova 5. vaihteella 8,3s. lämpötila oli vain pariastetta plussan puolella ja kosteeta, eli aikalailla unelmakeli. Kesähelteillä tuskin onnistuu samoihin aikoihin...
Ihan tyytyväinen olen kuitenkin. kolmosella on hyvä lähtee kiihdyttämään kun kierrokset ovat jo valmiiksi melkein 3tonnissa, joten saa täydet ahdot samantien. Taitaa peltsarja tehdä sen, että ahdot nousee myöhemmin kuin vakiolla, mutta toisaalta yläpäässä ei ala heti ahdistamaan.

Jossain vaiheessa uudestaan dynolle, jotta näkee mitä oikeasti tapahtuu...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

JuHem kirjoitti:Ihan tyytyväinen olen kuitenkin. kolmosella on hyvä lähtee kiihdyttämään kun kierrokset ovat jo valmiiksi melkein 3tonnissa, joten saa täydet ahdot samantien. Taitaa peltsarja tehdä sen, että ahdot nousee myöhemmin kuin vakiolla, mutta toisaalta yläpäässä ei ala heti ahdistamaan.

Jossain vaiheessa uudestaan dynolle, jotta näkee mitä oikeasti tapahtuu...
Peltipakosarja hidastaa spoolaamista? Eihän sen kyllä niin pitäisi mennä... :) Toki on tuossa sarjassa putkilla jo pituutta että jos se kuitenkin hukkaa lämpöenergiaa/virtauksia tai jotain? Kyllähän kolmessa tonnissa pitäisi vakiollakin olla ahdot likimain tapissa.

Lähinnä turbon pieni pakopesä vaikuttaa siihen yläkierrosten puutumiseen (ja vaparin imunokka), uskoisin että vakiosarjallakin kyllä hengityskyky riittää hyvinkin pitkälle ilman että alkaa ahdistaa.

Paljonkos on viimeisimmässä kokoonpanossa ollut ahtoja?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mertmi kirjoitti:Jos ne hinauslenkit joutuu katkaisemaan, niin voihan sinne tehdä uuden silmukan koolerin alapuolelle. Hyvä semmonen hinauslenkki siellä on olla, vaikka ei tuo munkaan satku ole ollut narun jatkona vielä kertaakaan omistusaikanani. Toisaalta, mistä näitä koskaan tietää?
Kyllähän näitä saa hinailla :D. Pohjapanssarin öljyntyhjennysreiästä saa hyvin hinattua eikä tuning-puskurikaan ole tiellä.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

f-19 kirjoitti: Peltipakosarja hidastaa spoolaamista? Eihän sen kyllä niin pitäisi mennä... :) Toki on tuossa sarjassa putkilla jo pituutta että jos se kuitenkin hukkaa lämpöenergiaa/virtauksia tai jotain? Kyllähän kolmessa tonnissa pitäisi vakiollakin olla ahdot likimain tapissa.

Lähinnä turbon pieni pakopesä vaikuttaa siihen yläkierrosten puutumiseen (ja vaparin imunokka), uskoisin että vakiosarjallakin kyllä hengityskyky riittää hyvinkin pitkälle ilman että alkaa ahdistaa.

Paljonkos on viimeisimmässä kokoonpanossa ollut ahtoja?
Joo, hassultahan se tuntuu ajatella, että peltisarja hidastaa spoolaamista, mutta nyt tuntuu kolmessa tonnissa selvä turbopotku ja ahdot pomppaa siinä vaiheessa nopeasti sinne karvan yli kiloon (mikä on siis maksimi). Itsellekin ensimmäisenä tulee mieleen, että tuo putkien pituus voisi aiheuttaa tämän. No, eipähän ainakaan tule sitä vaihdelaatikoita hajottavaa alavääntöä niin paljoa :roll:

Yläkierroksilla tuo ei siis puudu. Kiertää rajoittimelle asti selvästi iloisemmin kuin vakio.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin