Turbo vaihtoon Aerossa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Turbo vaihtoon Aerossa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Elikkäs taas näitä mun aloittelija kysymyksiä :D ei voi mitää. saatte kestää.

No niin asiaan. Siis 190tkm mittarissa ja rupes käymään sen turbon vaihtaminen mielessä.
Eli tossa on vissiin Mitsun TD04 turbo?
Voinko vaihtaa esim Holsetin turboon joka ois sama kokonen ja rakenteinen?
Kun saanu kuulla et holsetin ois laadukkaimpia ku Mitsun. Ja niistä saisi enemmän ilmaa läpi.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

No, eri ahtimien laadukkuuteen en ota kantaa, mutta jos meinaat vaihtaa ahdinta esim. holsettiin, niin käytännössä menee pakosarja, dp, letkut, ahtoputket yms. uusiksi ja teettämiseksi ammattilaisella, ellei itseltä ko. nikkarointi luonnistu, joten en nää kovinkaan järkevänä, että etsisit nykyistä puhallinta kartoiltaan ja tehoiltaan vastaavan pikkuholsetin ja käyttäsit muutaman tuhatlappusen vastaavan föönin sovittamiseen paikoilleen siinä uskossa, että alla on "laadukkaampi" fööni...

Yleensä erilaisia (useimmiten isompia :roll: ) sovitellaan tehojen nousun nimissä, jolloin voi jotenkin useimmille perustella vaikkapa ohitusturvallisuutena.. :twisted:
Tietty turbomoottorin muuttaminen (lastullakin..) vaatii muutoskatsatuksen, mutta olen kuullut, että tämä unohtuu useimmilta... :roll:

Samoin jos meinaat saada enemmän ilmaa koneeseen ja oikeita heppoja ulos lastutetusta autosta, niin se hoituu käytännössä vain isommalla puhaltimella ja sen edellyttävillä muutoksilla, eli kaikki vv-suotimet ja muut vastaavat tuhisijat wunderbaumeineen auton suorituskyvyn lisääjänä saa heittaa romukoppaan tai vaikkapa myyntipalstalle odottamaan jotakuta hyväuskoista "pärinäpönttö-virittelijää", josko niistä muutaman euron saisi virittämiseen modauksen sijaan.

... ja riippuen föönin tuotosta, joudut myös päivittää mahdollisesti bensapumppua, suuttimia, ic:tä, softaa ja T7 vehkeissä mentäessä reippaasti yli 300hp, niin voisi olla alakerran parantelukin paikallaan..

Parhaiten osviittaa "toimivista" kokoonpanoista löytynee viriputkien sivuilta, kuten esim.
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=72

.. Ja jos itse rupeaa rakentamaan, niin mielikuvaa rakentelusta saa vaikka katsomalla tätä räpellystäni vanhempaan T5 pataan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 48&start=0

Onnea valitsemallanne tiellä 8)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

no siis mullahan on toi BSR'n Stage 3 tos.

Pitäs nyt vissiin kohta vaihtaa Kytkin , IC ja sit turbo.

rupee tuntuu silt et kytkin vähän haluais luistaa.
Ja penkissä tuli huomattua että imuilma lämmöt nous ku sauna juhannuksena.
Turboa mietin vaa sen tekia et paljonko toi kestää?

Entäs voinko ostaa toi maptun teettämä "päivitetty" versio tosta TD04 turbosta ja heittää se toho ja jotenkin hyötyä siitä ?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

nugge kirjoitti:no siis mullahan on toi BSR'n Stage 3 tos.

Pitäs nyt vissiin kohta vaihtaa Kytkin , IC ja sit turbo.

rupee tuntuu silt et kytkin vähän haluais luistaa.
Ja penkissä tuli huomattua että imuilma lämmöt nous ku sauna juhannuksena.
Turboa mietin vaa sen tekia et paljonko toi kestää?

Entäs voinko ostaa toi maptun teettämä "päivitetty" versio tosta TD04 turbosta ja heittää se toho ja jotenkin hyötyä siitä ?
Jotain pientä häikkää tossa kokoonpanossasi/softassasi kuullostaisi olevan, kun ahdot piikkaa noin ylös, joka näkyy taas 400nm++ vääntöpiikkinä, kytkimen luistona ja imulämpöjen karkaamisena järjettömiin - eritoten vakio ic:llä, kun 15:selle 2.0 koneessa yleisesti järkevinä paineina on pidetty virikäytössä noin 1.3.. 1.4 bar keskirekisterissä, josta laskee ~1bar tietämille kohti rajoittajaa..

Viriviri leluissa turbo voi kestää hyvinkin lähes saman kuin vakiossa, tai sitten ei, riippuen taas käytöstä...

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=45129

Turbon voi vaihtaa jopa heittämällä riippuen mitä versiota tarkoitetaan päivitetyllä TD04:lla...
Pelkän turbon vaihtamalla isompaan saattaa tehot jopa pudota, seokset mennä laihalle (rikkoa koneen..) yms.. Eli oikeasti tarvitset tietty sille sopivan softan, mahdollisesti suuttimet, IC:n, yms. toimivan kokoonpanon edellyttämät muutokset.
T7 muutenkin on varsin kranttu softan oikeellisuudesta, tai muuten voi käyttäytyä vähän miten sattuu adaptaation suhteen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

no siis toi 1.6 on piikki et pysytteli vissiin jossain 1.2->1.4 aihios.

en nyt tarkalleen muista noita mut.

paljon opittavaa mul viel näist xD
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

Vielä kysyisin et miten tota ahtopainemittaria pitäisi lukea? siis mitä ne viivat siin suunilleen edustaa?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

nugge kirjoitti:Vielä kysyisin et miten tota ahtopainemittaria pitäisi lukea? siis mitä ne viivat siin suunilleen edustaa?
Se on lähinnä suuntaa antava, mutta jotkut ovat onnistuneet mittaria hieman tulkitsemaan. Jos tarkkoja lukemia haluat, niin erillinen ahtopainemittari kehiin. Ei tarvitse arpoa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

G-mies kirjoitti:
nugge kirjoitti:Vielä kysyisin et miten tota ahtopainemittaria pitäisi lukea? siis mitä ne viivat siin suunilleen edustaa?
Se on lähinnä suuntaa antava, mutta jotkut ovat onnistuneet mittaria hieman tulkitsemaan. Jos tarkkoja lukemia haluat, niin erillinen ahtopainemittari kehiin. Ei tarvitse arpoa.

Matti
Onko kuinka vaikea itse kytkeä?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Aiheesta löytyy varmasti aikaisempiakin keskusteluja. Kannattaa hakea vaikka sanalla ahtopainemittari ja hakea sekä tästä osiosta että styling&tuning puolelta.

Eipä se hankalaa ole. Imusarjasta tai muualta haaroittamalla alipaineletkusta letku kabiiniin ja mittari siihen kiinni. Mutta koitappas sitä hakua nyt ensin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

välil on viime aikoina tuntu silt et ois veto pois esim ku 3sel vetää 60->

pitäs vissii se di kasetti vaihtaa ?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Viimeaikoina on ollut myös hieman lämpimämpää, kun talvella. Voisikohan syynä olla liian korkeat imulämmöt, jolloin trionic puottaa tehoja, ettei nakuta, samoin kun viileämmällä ilmalla saa suuremman ilman täyttöasteen moottoriin. > enemmän tehoja.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

nugge kirjoitti:Vielä kysyisin et miten tota ahtopainemittaria pitäisi lukea? siis mitä ne viivat siin suunilleen edustaa?
T7 tuo mittari ei tietääkseni näytä suoraan ahtopainetta vaan ilmamassaa jotenkin :roll:
Eli kunnon ahtopainemittari on kyllä todella hyvä jos haluaa jotain tarkempia lukemia varmuudella!
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

nugge kirjoitti:Onko kuinka vaikea itse kytkeä?
Ei se kovin vaikeeta ole, mutta aikaavievää mahdollisesti. Varsinkin kun ei ole mitään hajua mitä pitää tehdä ja kyselee tyhmiä kokoajan kaverilta :D

Mutta kyllä sen omin voimin näköjään jopa tavallinen turapalli saa kiinni...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

jess...ja kännissä/krapulassa ei kannata asentaa...sen verta joutuu kuskin jalkotilassa makoilemaan(nimim.kokemusta on)...itse olin näppärä ja samalla AMIS ja vetäsin etuloksun alta letkun ja laitoin sisääntulon ikkunankarmin ja oven tiivisteen välistä... 8) (en suosittele)...mut tollee on ollu vuoden ja hyvin on pelittäny...virtaa mittarin valolle otin ajovalokatkasiasta...tälläselle nakkisormelle aika haasteellinen suoritus...ahdasta on meinaan...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

selväs. Kuka tulee asentaa toi mulle? :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin