Tällainen tapaus: 900 Turbo '83

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Tarkasta hall anturin liitin, ettei liitin nastat ole irronneet liittimestä, eikä näin ollen ota kontaktia anturin napoihin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

niin ja se että kipinä tulee kun virrat katkaistaan johtuu siitä kun puolalta häviää jännite niin se purkaa itsensä. tekee joka autossa kun irroittaa puolan jomman kumman matala jännite johdon virrat päällä.

mutta se hallin liitin on ollut parissa käymättömässä saabissa vikana.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tri-Lo kirjoitti:Vaihda maski oikeanmalliseen, vika voi olla siinä. :wink:
Katopas vaan. Ja sekarengastus. Ei ihme :D

No, nyt on maski ja renkaat vaihdettu ja autokin lähti käyntiin. Se taas on ansiota siitä, että vaihdoin tulpat. Kauhea kolina vaan kuuluu koneesta, että meniköhän joku venttiili siinä eilisessä pamauksessa? Tosin pakopulen tiivisteetkin falskaa... että ääntä tuosta ainakin lähtee...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Eikös ne sano että siellä missä on ääntä on myös voimaa. :wink:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ei se mitään kolise. Normaalia moottorin pauketta silloin kun pakosarjan tiiviste vuotaa. Eli kaikki vaikuttais olevan kunnossa koneen osalta :D

No, sitten ei olekaan edessä, kuin se pakosarjan tiivisteiden vaihto. Helppo homma, vai mitä sanotte? Perhana, meinas melkein kirosana päästä, kun kattelin ja arvioin työsarkaa. Nyt ois hyvät vinkit tarpeen :!:

Pakosarjassa huomattiin myös halkeama, joka pitää käydä paikkaamassa, jahka tuon saan irti...
Viimeksi muokannut jariha, La Touko 12, 2007 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tuossa vielä kuva, jossa oikean vuoden maski ja aluvanne myös takapyörässä...

Kuva

Nyt sitten pitäisi löytää vielä turbo-merkki maskiin. Oisko kellään myytävänä :?:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

En vielä lähtenyt irroittamaan pakosarjaa, vaan yritin paikata aiempia korjauksia. Ei siellä tiivisteitä ole välissä, vaan nimenomaan lämpösuojapelti. Se nelospytyn kohdalta vaan falskaa. Yritin kiristää, mutta mutterit pettää ennen kuin pakosarja suoristuu eli diagnoosina on nyt kiero pakosarja. Tätä tukee tuo halkeama pakosarjan keskellä. Liekö syytä vai seurausta?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

jariha kirjoitti:En vielä lähtenyt irroittamaan pakosarjaa, vaan yritin paikata aiempia korjauksia. Ei siellä tiivisteitä ole välissä, vaan nimenomaan lämpösuojapelti. Se nelospytyn kohdalta vaan falskaa. Yritin kiristää, mutta mutterit pettää ennen kuin pakosarja suoristuu eli diagnoosina on nyt kiero pakosarja. Tätä tukee tuo halkeama pakosarjan keskellä. Liekö syytä vai seurausta?
Se pelti on se tiiviste.

Halkeamat saa kyllä osaava valurautahitsari korjattua helposti. Hitsarille muutama kymppi ja koneistamoon samoin, sitten uuden pellin kanssa kiinni. Vaikka millin hehkutetusta kuparista tiiviste sitten turboa vasten.

Edullisia koneistuspaikkoja ovat muuten ammattikoulut. Varmaan niiltäkin kulmilta metalli/autoalan linjoja löytyy.

En yhtään ihmettelisi, jos pehmeiden tarviketiivisteiden kanssa liian lujalle pultattu pakosarja halkeaisi jostain.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Metallikoneistamo Moilasta suosittelen pakosarjan korjauspaikaksi. En usko et kannattaa alkaa itse yrittää paikkailla hinnat sen verran kohillaan.. Ja saavat oikaistua tasopinnankin kohdilleen :)
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joku on muutes laittanut tohon vaparin virranjakajankellon. Kannattaa kattoa se virranjakajan numero ja tsekata, ettei koko jakaja ole vaparista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Joku on muutes laittanut tohon vaparin virranjakajankellon. Kannattaa kattoa se virranjakajan numero ja tsekata, ettei koko jakaja ole vaparista...
Hyvä huomio! Kai tuolla silti ajaa voi? Eli mahdollisia ongelmia vasta ahdoilla, eikö?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Ei siellä tiivisteitä ole välissä, vaan nimenomaan lämpösuojapelti. Se nelospytyn kohdalta vaan falskaa. Yritin kiristää, mutta mutterit pettää ennen kuin pakosarja suoristuu eli diagnoosina on nyt kiero pakosarja.
Korjataanpa, kun viisampia ollaan. Olihan siellä tiiviste tai sen jäänteet. Siksi se ei kiristyny. Raotin pakosarjaa sen verran, että sain laitettua tiivisteen neloselle(kin). No, nyt säksätys on jo paljon asiallisempaa. En tiedä, onko se enää tuo pakosarjan halkeama, josta säksättää, koska siitä se painetta ainakin päästää läpi jo tyhjäkäynnilläkin.

Pääsinpä siten jo koeajolle, tosin joku pytyistä ei ollutkaan vielä pelissä, käynnissä silti pysyi. En vielä ehtiny tutkimaan, johtuuko kipinän puutteesta vai venttiileistä vai mistä. Joka tapauksessa, tuohan toimii. Vaihteet, sähköikkunat ja -peilit ja ahdinkin tuntuu olevan timmissään. Ohjaustehostin tosin on samanoloinen kuin tonnarissa, että tulee myöhässä mukaan oikealle käännyttäessä. Mutta muuten, kun saadaan pytyt peliin ja säksätys kuriin, niin eiku baanalle :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jariha kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Joku on muutes laittanut tohon vaparin virranjakajankellon. Kannattaa kattoa se virranjakajan numero ja tsekata, ettei koko jakaja ole vaparista...
Hyvä huomio! Kai tuolla silti ajaa voi? Eli mahdollisia ongelmia vasta ahdoilla, eikö?
No, vaparin jakajassa on sytkäennakkokäyrä erilainen kuin turbossa. Lisäksi tossa vaparin jakajan kellossa ei ole ahtopaineilla ajettaessa myöhästystä, joten nakuttelua voi varmasti ilmetä. Ehkä jopa peruspaineillakin. Kai apc boksi toimii yleensäkin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Sen verran statusta, että kolmostulppa oli musta, mutta kuiva. Muut terveen oloisia. En vaan hoksannut varmistaa, muuttuuko käyntiääni, jos otan tulpanjohdon kolmoselta irti. Otin kolmosen ja nelosen suuttimen pois paikoiltaan ja starttasin. Kolmoselta ei tullut mitään, mutta neloselta tuli. Tuo kolmosen kumiputki on korvattu letkulla ja jäin miettimään, kumpi on tukossa, letku vai suutin? Otin suuttimen irti letkusta, mutta ei sieltäkään mitään tullut. Millainen venttiili tuossa letkussa on, vai onko minkäänlaista? Avasin myös määränjakajan päästä ja sieltä bensaa tuli yli. Huomenna jatkan harjoituksia.

Se vain askarruttaa, että miksi tulppa oli muutaman kilometrin jälkeen musta, jos sinne ei bensaakaan mene? Kipinä kylläkin, sen katsoin. Vai sattuiko käymään niin, että ensin sinne meni bensaa liiaksikin ja sitten se meni sattumalta samalta pytyltä tukkoon?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihda letkun tilalle alkuperäinen putki. K-jetti ei toimi joustavilla letkuilla/putkilla, vaan pitää olla alkuperäisen kaltainen. Suuttimen avautumispaine on melko korkea (muistaakseni jotain 5bar luokkaa), joten jos paineita ei ole tarpeeksi niin ei se aukeakkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin