Vetarit kuinka lopuillaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Uloimpaan niveleen kuuluu semmonen elementti (ulompi vetari) minkä toinessa päässä on "pultti" jonka toinen pää näkyy vanteen keskeltä, tästä siis on pultti avattava, toisessa päässä elementtiä on paikka sisemmälle vetarille.

Kuva

Suunnilleen tuollainen siellä on mutta tietysti hieman eri mittasuhteissa

Ja vaseliinit sitten kasatessa mukaan!
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ihme, että ihmisiä hämmentää, kun täällä käytetään tuota 'vetari'-sanaa, mikä voi toiselle tarkoittaa vetoakselia, toiselle vetoniveltä, kenelle mitäkin. Selkeyttä haluavan kannattaa puhua erikseen sisemmästä vetonivelestä, sisemmästä vetoakselista, ulommasta vetonivelestä ja ulommasta vetoakselista.

Kun lähdetään keskeltä ulommas päin, OG-Saabissa on ensin sisempi vetonivel, joka koostuu vaihteistoon kiinnittyvästä maljasta ja sisempään vetoakseliin kiinnittyvästä tripodista.
Sitten tulee sisempi vetoakseli, se pidempi, molemmista päistään rihlattu akseli, jonka sisäpäässä on siis sisemmän vetonivelen tripodi ja ulkopäähän kiinnittyy ulompi vetonivel.
Ulompi vetonivel on juuri se, joka ohjauksen ääriasennossa naputtaa. Ja ulompaan vetoniveleen on integroitu ulompi vetoakseli, joka menee siis pyöränlaakerin ja -navan läpi ja rihlat menevät navan rihloihin. Ulomman vetoakselin päähän tulee sitten napamutteri pitämään navan ja laakerin kasassa.

Pitkästi, mutta toivottavasti täsmällisesti selostettu :)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

dimebak kirjoitti:Teepä niin, että hommaat uudet kumet ja rasvat. Purat sitten nivelet irti, puhdistat ja laitat paikoilleen uusilla rasvoilla mutta puolelta toiselle. Siis oikealta vasemmalle jne. Isän satkuun tehtiin jossain huollossa niin ja pitkät siivut silläkin ajettiin ennen kuin alkoi uudestaan naputtamaan.

Samanlainen operaatio on tehty mm. mun 99:n sisemmille vetareille. Vähentää ääniä ja värinöitä eikä maksa juuri mitään.
Moisen operaation voisi tehdä.
Millaista rasvaa tuohon ulompaan vetoniveleen laitetaan?
Entäpä mitä sisempään kuuluu laittaa?
Napamutterit kannattanee tässä operaatiossa uusia, ainakaan tuossa -90 vuotisessa muttereita ei lyödä lainkaan kiinni, vaan ovat uutena pikkuruisen litistettyjä. Varmaan auki-kiinni -operaatio pyöristää mutterin niin, että voipi käydä ikävästi ja mutteri aueta ajossa..

Ja vähän OT kysymys: Miksei etummaisten napamutterin suojana ei useimmiten ole sitä kuppia, jollainen takanavan keskellä mutterin päällä on? Voiko Saabin napaan moisen laittaa?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tarvikevetonivelen mukana seurannut uusi napamutteri on joskus ollut niin ohkaisen ja heppoisen oloinen, että olen mieluummin laittanut vanhan mutterin uudelleen.


Kuppia (eikä rasvaa kupin sisässä) ei edessä tarvita, koska napaan rihlattu akseli pyörii yhtä jalkaa navan kanssa ja laakeri on sisempänä suojassa. Jos saat kupin siihen sovittua, ei siitä liene haittaa, muttei hyötyäkään.

Takanavassa kupin takaa paljastuu akselinpää, joka on laakeroitu napaan eli ei pyöri yhtä jalkaa navan kanssa. Siellä on myös pyöränlaakeri rasvoineen. Siksi napakuppi on takana välttämätön.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Rasva tulee ainakin joissain tarvikeosissa muistaakseni mukana, joskus on paremman puutteessa työnnetty lämmönkestävää grafiittivaseliiniakin tuonne ja jälkeenpäin injektiöruiskulla kumin läpi kompressoriöljyä jos on nivel alkanut vanhuuttaan pitämään ääntä. Tuota sisempää vetoakselia/niveltä ei tarvitse ulommman vaihdon yhteydesssä irrottaa maljastaan niin että pitäisi sinne alkaa uusia rasvoja lykkäämään, sielläkin päässä on suojakumi joka on yleensä ehjä mutta voi samalla senkin äkkiä tarkistaa.

Jos auto täristää kun vedättää niin sitten kannattaa ruveta epäilemään noita sisempien tripodeja, meillä oli yhdestä karannut yhdeltä kaulalta neulat pois ja täristi niin maan prklsti kun oli sopivasti veto päällä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

akyttala kirjoitti:Moisen operaation voisi tehdä.
Millaista rasvaa tuohon ulompaan vetoniveleen laitetaan?
Entäpä mitä sisempään kuuluu laittaa?
Napamutterit kannattanee tässä operaatiossa uusia, ainakaan tuossa -90 vuotisessa muttereita ei lyödä lainkaan kiinni, vaan ovat uutena pikkuruisen litistettyjä. Varmaan auki-kiinni -operaatio pyöristää mutterin niin, että voipi käydä ikävästi ja mutteri aueta ajossa..

Ja vähän OT kysymys: Miksei etummaisten napamutterin suojana ei useimmiten ole sitä kuppia, jollainen takanavan keskellä mutterin päällä on? Voiko Saabin napaan moisen laittaa?
Suosittelen. Tosin oma kokemus on lähinnä sisempien nivelien osalta.

Rasvasta en tiedä mitä olisi hyvä mutta Korjaamon käsikirjassa lukee:

- Ulommat vetonivelet; Esso Nebula2, Molycote VN 2461C, Optimol Olistamoly 2 LN 584 tai K.S. Paul-G800 :D

Kuppihan taitaa olla pölysuojana, kun käytetään "avoimia" laakereita. Nimitystä en moiselle nyt muista mutta etupyörän laakerissa on pölysuojat itse laakerissa joten ylimääräisiä ei tarvittane.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onhan se sisempi malja jotakuinkin vaihtokunnossa, tripodi siihen on kyllä vaihdettu, kun neulat karkasi. Maljaa vaan ei silloin saanut mistään. Tärinä ilmenee lähinnä kiihdyttäessä, tasaista nopeutta menee melkoisen hyvin.
Ulommat nivelet naputtaa ihan ääriasennossa, olen koittanut niitä kohdella hellävaroen ja välttää turhaa sutimista pyörät linkussa.

No jahka saan tuon sisemmän maljan, niin samalla vois suorittaa ulompien nivelien vaihdon puolelta toiselle.
Kävi muuten myös mielessä, että samalla kun vetarit olis pois tieltä, niin siinähän sit olis hyvin helppo varmaan hiekkapuhaltaa vetaritunnelit, kun kerran ovat vasta pintaruosteessa..Jos koko navan irrottais palloistaan tuon niveloperaation ajaksi, niin ei olis mitään tiellä.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Kesti muuten tasan ½ tuntia vaihtaa vetonivel, työpäivän jälkeen hallissa mutterimopo lauloi ja vasara kolahti kolme kertaa.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Raidetangonpään löin vasaralla irti (siihen silmukkaan kerran KLOPS*, ei siis palloniveleen suoraan) alapallonivelen irrotin tukivarresta kun olin vasta vaihtanut sen ja oli paikat vielä auki hyvin (ja jatkossakin, kun tervaan nykyään kaikki)
Vastaa Viestiin