99 venttiilien säätö?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

haku-toimintoa kokeilin ja totesin että otsikon aiheesta on kovin vähän vanhoja keskusteluja. toimenpidettä ilmeisesti joutuu perin harvoin tekemään?

itse osaan vain vaihtaa venttiilikopan tiivisteen, mutta venttiileistä en sitten mitään ymmärräkään, tiedän niiden liikkuvan ylös ja alas.
kysyn raadilta: jos vanhassa 70-luvun tuplaysissä roplattaa kone (ja ääni ei kuulu ketjusta eikä vesipumpusta vaan ilmeisestikin juuri venttiileistä), onko mitään toivoa saada roplatusta vähennettyä venttiilien säädöllä? jos on, millainen toimenpide tuo on esim. ajallisesti, ajatellen korjaamolla teettämistä? jos itse tekee, mitä työkaluja ja mitä pohjatietoa tarvitaan?

saa kommentoida myös samaa toimenpidettä h-moottoriselle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Voisi tietysti alkuun tarkastaa venttiilinvälykset, ennenkuin isompiin toimenpiteisiin alkaa. Se antaisi jo suuntaa, voisiko metelöinti johtua liian suurista välyksistä. Tarkistus kai onnistuu ihan normaalein konstein liuskamitalla, näin luulisin. Mutta jos säätämistä tarvitaan, sitten onkin isompaa hommaa tiedossa, venttiilit on palasäätöiset ja välys laitetaan kohdilleen eripaksuisilla prikoilla. Taitanee vaatia nokka-akselin irroituksen? :?
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Paljonkohan koneella on ajettu? Olen käsittänyt, ettei 99:n koneisiin kovin usein tarvitsisi tuota venttiilien säätöä tehdä..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tarkastusväli on 45 000 km (turbolla 30 000). Tarkistus käy ihan liuskamitalla.
Säädettäessä mitataan ensin tarkat välykset. Korjaamokirjassa neuvotaan heittokellon käyttö. Sitten nokka-akseli irti ja mitataan säätöpalojen paksuudet. Tästä saadaan sitten tarvittavien uusien palojen paksuudet.

Paloja saa esim Motonetistä:
2,0 72--85 Venttiilin säätölevy 1,77--2,89mm 0,05mm:n välein 2.00
Hinta/kpl tilaa ilmoittamalla esim: säätölevy 1,82mm

Korjaamoilla ottavat yleensä vanhat vaihdossa, jos ovat mitoissaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8102
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

onnistuu

Viesti Kirjoittaja mestari »

ihan kyllä itse sukkapuikko sit vaan ketjun välistä nin pysyy piukalla kun ottaa nenun it´rti.
eli paperille numerot 12345678
ja niiden alle merkkaat imu ja pako välykset järjestyksessä ja sit vaan vertaat ohjearvoihin ja toimit sen mukaan jos säätöä tarvii eli niókan irrotuksen jälkeen sitä pikku prikkaa mittaamalla isonnat tai pienennät sitä välystä.
tämä siis H_moottorin kanssa.
se tarvii tosiaan tehdä kerran eläessään samalle koneelle.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noin tuntiin sääti ammattimies, jolla oli saabin omat korjaamotyökalut ja kokoelma niitä säätöpaloja.

Ite mitä oon nyhrännyt noiden kanssa, niin säätö on hidasta ja puuduttavaa hommaa, mutta kyllä sen pystyy ite tekemään. Mikrometri on tarpeen liuskoja mitatessa ja rakotulkilla miekin niitä mittasin. Jos mielis hyvän saada, niin pitäisi ostaa rakotulkki tiheämmällä jaolla, kuin tuo 0,05mm välein oleva. Projektikertomuksessani oon selittäny hommia enempikin, esim. kun olen hionut itse säätöpaloja jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: 99 venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Pikakysymys! Mitkä on oikeat venttiilinvälykset kylmänä? Imulle ja pakolle.. säätö justhan menossa eikä varmuutta asiasta!
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja jus »

H-moottori:
Venttiilinvälys kylmällä moottorilla = 30min kuluttua lämpimäksikäytöstä:

Säädettäessä
imu 0,20 - 0,25 mm
pako 0,40 - 0,45 mm

Tarkistaessa
imu 0,15 - 0,30 mm
pako 0,35 - 0,50 mm

Turbomoottorille pakoventtiilivälykset
säädettäessä pako 0,45 - 0,50 mm
tarkistaessa pako 0,40 - 0,50 mm
Viimeksi muokannut jus, Ke Marras 20, 2013 17:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: 99 venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Kiitoksia!
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Vastaa Viestiin