99 venttiilien säätö?
99 venttiilien säätö?
haku-toimintoa kokeilin ja totesin että otsikon aiheesta on kovin vähän vanhoja keskusteluja. toimenpidettä ilmeisesti joutuu perin harvoin tekemään?
itse osaan vain vaihtaa venttiilikopan tiivisteen, mutta venttiileistä en sitten mitään ymmärräkään, tiedän niiden liikkuvan ylös ja alas.
kysyn raadilta: jos vanhassa 70-luvun tuplaysissä roplattaa kone (ja ääni ei kuulu ketjusta eikä vesipumpusta vaan ilmeisestikin juuri venttiileistä), onko mitään toivoa saada roplatusta vähennettyä venttiilien säädöllä? jos on, millainen toimenpide tuo on esim. ajallisesti, ajatellen korjaamolla teettämistä? jos itse tekee, mitä työkaluja ja mitä pohjatietoa tarvitaan?
saa kommentoida myös samaa toimenpidettä h-moottoriselle.
itse osaan vain vaihtaa venttiilikopan tiivisteen, mutta venttiileistä en sitten mitään ymmärräkään, tiedän niiden liikkuvan ylös ja alas.
kysyn raadilta: jos vanhassa 70-luvun tuplaysissä roplattaa kone (ja ääni ei kuulu ketjusta eikä vesipumpusta vaan ilmeisestikin juuri venttiileistä), onko mitään toivoa saada roplatusta vähennettyä venttiilien säädöllä? jos on, millainen toimenpide tuo on esim. ajallisesti, ajatellen korjaamolla teettämistä? jos itse tekee, mitä työkaluja ja mitä pohjatietoa tarvitaan?
saa kommentoida myös samaa toimenpidettä h-moottoriselle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Voisi tietysti alkuun tarkastaa venttiilinvälykset, ennenkuin isompiin toimenpiteisiin alkaa. Se antaisi jo suuntaa, voisiko metelöinti johtua liian suurista välyksistä. Tarkistus kai onnistuu ihan normaalein konstein liuskamitalla, näin luulisin. Mutta jos säätämistä tarvitaan, sitten onkin isompaa hommaa tiedossa, venttiilit on palasäätöiset ja välys laitetaan kohdilleen eripaksuisilla prikoilla. Taitanee vaatia nokka-akselin irroituksen? 

Tarkastusväli on 45 000 km (turbolla 30 000). Tarkistus käy ihan liuskamitalla.
Säädettäessä mitataan ensin tarkat välykset. Korjaamokirjassa neuvotaan heittokellon käyttö. Sitten nokka-akseli irti ja mitataan säätöpalojen paksuudet. Tästä saadaan sitten tarvittavien uusien palojen paksuudet.
Paloja saa esim Motonetistä:
2,0 72--85 Venttiilin säätölevy 1,77--2,89mm 0,05mm:n välein 2.00
Hinta/kpl tilaa ilmoittamalla esim: säätölevy 1,82mm
Korjaamoilla ottavat yleensä vanhat vaihdossa, jos ovat mitoissaan.
Säädettäessä mitataan ensin tarkat välykset. Korjaamokirjassa neuvotaan heittokellon käyttö. Sitten nokka-akseli irti ja mitataan säätöpalojen paksuudet. Tästä saadaan sitten tarvittavien uusien palojen paksuudet.
Paloja saa esim Motonetistä:
2,0 72--85 Venttiilin säätölevy 1,77--2,89mm 0,05mm:n välein 2.00
Hinta/kpl tilaa ilmoittamalla esim: säätölevy 1,82mm
Korjaamoilla ottavat yleensä vanhat vaihdossa, jos ovat mitoissaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
onnistuu
ihan kyllä itse sukkapuikko sit vaan ketjun välistä nin pysyy piukalla kun ottaa nenun it´rti.
eli paperille numerot 12345678
ja niiden alle merkkaat imu ja pako välykset järjestyksessä ja sit vaan vertaat ohjearvoihin ja toimit sen mukaan jos säätöä tarvii eli niókan irrotuksen jälkeen sitä pikku prikkaa mittaamalla isonnat tai pienennät sitä välystä.
tämä siis H_moottorin kanssa.
se tarvii tosiaan tehdä kerran eläessään samalle koneelle.
eli paperille numerot 12345678
ja niiden alle merkkaat imu ja pako välykset järjestyksessä ja sit vaan vertaat ohjearvoihin ja toimit sen mukaan jos säätöä tarvii eli niókan irrotuksen jälkeen sitä pikku prikkaa mittaamalla isonnat tai pienennät sitä välystä.
tämä siis H_moottorin kanssa.
se tarvii tosiaan tehdä kerran eläessään samalle koneelle.
Noin tuntiin sääti ammattimies, jolla oli saabin omat korjaamotyökalut ja kokoelma niitä säätöpaloja.
Ite mitä oon nyhrännyt noiden kanssa, niin säätö on hidasta ja puuduttavaa hommaa, mutta kyllä sen pystyy ite tekemään. Mikrometri on tarpeen liuskoja mitatessa ja rakotulkilla miekin niitä mittasin. Jos mielis hyvän saada, niin pitäisi ostaa rakotulkki tiheämmällä jaolla, kuin tuo 0,05mm välein oleva. Projektikertomuksessani oon selittäny hommia enempikin, esim. kun olen hionut itse säätöpaloja jne.
Ite mitä oon nyhrännyt noiden kanssa, niin säätö on hidasta ja puuduttavaa hommaa, mutta kyllä sen pystyy ite tekemään. Mikrometri on tarpeen liuskoja mitatessa ja rakotulkilla miekin niitä mittasin. Jos mielis hyvän saada, niin pitäisi ostaa rakotulkki tiheämmällä jaolla, kuin tuo 0,05mm välein oleva. Projektikertomuksessani oon selittäny hommia enempikin, esim. kun olen hionut itse säätöpaloja jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 venttiilien säätö?
Pikakysymys! Mitkä on oikeat venttiilinvälykset kylmänä? Imulle ja pakolle.. säätö justhan menossa eikä varmuutta asiasta!
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
Re: 99 venttiilien säätö?
H-moottori:
Venttiilinvälys kylmällä moottorilla = 30min kuluttua lämpimäksikäytöstä:
Säädettäessä
imu 0,20 - 0,25 mm
pako 0,40 - 0,45 mm
Tarkistaessa
imu 0,15 - 0,30 mm
pako 0,35 - 0,50 mm
Turbomoottorille pakoventtiilivälykset
säädettäessä pako 0,45 - 0,50 mm
tarkistaessa pako 0,40 - 0,50 mm
Venttiilinvälys kylmällä moottorilla = 30min kuluttua lämpimäksikäytöstä:
Säädettäessä
imu 0,20 - 0,25 mm
pako 0,40 - 0,45 mm
Tarkistaessa
imu 0,15 - 0,30 mm
pako 0,35 - 0,50 mm
Turbomoottorille pakoventtiilivälykset
säädettäessä pako 0,45 - 0,50 mm
tarkistaessa pako 0,40 - 0,50 mm
Viimeksi muokannut jus, Ke Marras 20, 2013 17:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.