Potun asennus 9-5:een

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Potun asennus 9-5:een

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Nyt olisi tarpeen neuvoja potun asennuksessa. Lähinnä mietityttää että mistä saisi halvalla ilmanotto putken, koska maptunilla se maksaa hunajaa.
Varmaan täytyy uusia öljyletkuja ja sit täytyy downpipeen hitsata käypänen laippa pottuun, mut se onkin hommattuna jo.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Riippuu mitenkä kaupallisen oloinen pitää olla. Tuohan onnistunee 3" > 2.5" supistemutkasta, suorasta ~15cm (alu, rst..) putkesta, johonka hitsaa/hitsuuttaa tarvittavat huohotus ja m-vena nipat ja sitten vielä etolasta 90 asteen 70mm mutka imm:lle. Pientä uudelleensijoittelua voi vaatia m-vena ja huohotusletku voi olla viisasta tehdä uusiksi venakopan takaa asti..

Nää oli vain ideoita, miten ng900/og9-3 T5 mailmassa noi on ratkaistu...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja siffonen »

nyt on päästä vetämään ensimmäiset tyypit potun kanssa. Täytyy sanoa että ero edelliseen gt17:an on huima. Ei tahdo enää kytkin pysyä mukana.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kytkin vaan suosiolla vaihtoon, rikot vielä loodan.

Tuliko asennuskuvia?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

NG900T kirjoitti:Kytkin vaan suosiolla vaihtoon, rikot vielä loodan.
Mitä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

NG900T kirjoitti:Kytkin vaan suosiolla vaihtoon, rikot vielä loodan.
Ehkä kuitenkin niinpäin, että järeämmän kytkimen asennuksen jälkeen voit rikkoa laatikkosi :lol:. Tuo vakiokytkin toimii vielä toistaiseksi sulakkeena...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kannattaa aina muistaa, että alavääntö vaatii voimansiirrolta eniten.
Stetson-Harrison työnäni oli sama alennusvaihde kaivospuhaltimeen 20 hv/3600rpm ja 50hv/7000rpm. Mitoitus sopi molempiin, mutta hihnoille ei valmistaja taannut kestoiäksi enää 6000 tuntia.

Tosin ei ollut tarvettakaan. Joten 5.9 litrainen CTD helpottaa kevytkuorma-autossa alaväännön puutteeseen, mutta siihenkin ennen x.platea kannattaa vaihtaa 3000 rpm säädin pumppuun.

Ja aina kannataa muistaa, ettei koskaan, eikä edes silloinkaan, kokeile sukurutsaa, tai kansantanhuja, tai anna hanaa alle 2500 rpm. :twisted:
96 M75 i12 5-speed ;)
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja siffonen »

NG900T kirjoitti:Kytkin vaan suosiolla vaihtoon, rikot vielä loodan.

Tuliko asennuskuvia?

asennuskuvia ei tullu otettua, mutta ei sinne olis yhtään isompi turbo mennyt vakio pakosarjalla. Mistäköhän sais hyvän kytkimen suht halvalla. maptunilta tulee vielä suuttimet, bensapaineen säädin sekä ohjelma jolla lupailivat n.360hv. Männät kyl pitäs myös vaihtaa
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja siffonen »

tietääkö kukaan että mistä muualta sais takomännät? maptunilta sanoivat että viikon päästä voivat tehä ohjelman, sanoivat samalla että männät täytyy vaihtaa
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

siffonen kirjoitti:tietääkö kukaan että mistä muualta sais takomännät? maptunilta sanoivat että viikon päästä voivat tehä ohjelman, sanoivat samalla että männät täytyy vaihtaa
Muualta kuin Maptunilta?
Nordic varmasti myy ja muistelisin kluibin erään yhteistyökumpanin myös myyvän Wössnerin mäntiä.

EDIT: Tuossa tuo Klubin yhteistyökumppani: http://www.scantuning.fi/
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv) :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Turbo Sensonic kirjoitti:
siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv) :roll:
Onhan ne hyvä vaihtaa jos noustaan yli 300hv:n mutta toisaalta on ne T7-männät monella kestänyt reippaasti yli 300hv tehot. Niiden porsiminen kun on kuitenkin niin monesta asiasta kiinni.
Mutta kyllä ne on järkevä vaihtaa :)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv) :roll:
Paremmin ne männät kestää yli 300 tehoilla kun fööni sun muut vaihdettu, kun esim tappiin ajetun 15T tai vastaavan pillerin kanssa, olettaen toki ettei softa tee mitään "ylimääräistä" tai jätä tekemättä jotain...

Teho on vain yks parametri lukuisien muiden joukossa, mikä määrää kestääkö vai ei. Hetkellisesti (penkissä) ko. mukeja on ajettu yli 400hp tehoilla ilman että ne on saatu silmille tulemaan.

Tässä
http://www.maptun.com/cars.php?id=132
esim yks auto mitä on "raiskattu" yli 300hp tehoilla vuosien ajan ja koluttu läpi varmaan jokainen ratatapahtuma sinä aikana. 173km/h loppunopeutta antaa jotain osviittaa mitä autossa on kaakkeja.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv) :roll:
Paremmin ne männät kestää yli 300 tehoilla kun fööni sun muut vaihdettu, kun esim tappiin ajetun 15T tai vastaavan pillerin kanssa, olettaen toki ettei softa tee mitään "ylimääräistä" tai jätä tekemättä jotain...

Teho on vain yks parametri lukuisien muiden joukossa, mikä määrää kestääkö vai ei. Hetkellisesti (penkissä) ko. mukeja on ajettu yli 400hp tehoilla ilman että ne on saatu silmille tulemaan.

Tässä
http://www.maptun.com/cars.php?id=132
esim yks auto mitä on "raiskattu" yli 300hp tehoilla vuosien ajan ja koluttu läpi varmaan jokainen ratatapahtuma sinä aikana. 173km/h loppunopeutta antaa jotain osviittaa mitä autossa on kaakkeja.
Oho 8O Jos toi Olof tosiaan ajelee vielä vakiomännillä ja tuolla kokoonpanolla vielä tuollaisia aikoja, niin Kuva

Vertailun vuoksi voisi heittää tähän jonkun Maptunin asiakkaan (en muista ketä, mutta Freetu kertoi siitä mulle) varttimailiajan, joka on ajettu NG900:lla, jossa vakio T25M, Kylar Jonssonin IC, 3" putki ja Maptunin softa:

14,00 s., loppunopeus 167 km/h

Ahtopaineet oli kuulemma 1,4 bar ja putoaa 6000 rpm:ssä 1,2 bar. Ihme, että tuo kundi sai "veivattua" noinkin hyvän ajan/loppunopeuden noilla roinilla :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Turbo Sensonic kirjoitti:
siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv) :roll:
BTW: purin tossa erään koneen, ei ne T7 männät niin huonot ole kuin luullaan ;) Hyvänä oli pysyny.
9-3.1972
Vastaa Viestiin