Potun asennus 9-5:een
Potun asennus 9-5:een
Nyt olisi tarpeen neuvoja potun asennuksessa. Lähinnä mietityttää että mistä saisi halvalla ilmanotto putken, koska maptunilla se maksaa hunajaa.
Varmaan täytyy uusia öljyletkuja ja sit täytyy downpipeen hitsata käypänen laippa pottuun, mut se onkin hommattuna jo.
Varmaan täytyy uusia öljyletkuja ja sit täytyy downpipeen hitsata käypänen laippa pottuun, mut se onkin hommattuna jo.
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Riippuu mitenkä kaupallisen oloinen pitää olla. Tuohan onnistunee 3" > 2.5" supistemutkasta, suorasta ~15cm (alu, rst..) putkesta, johonka hitsaa/hitsuuttaa tarvittavat huohotus ja m-vena nipat ja sitten vielä etolasta 90 asteen 70mm mutka imm:lle. Pientä uudelleensijoittelua voi vaatia m-vena ja huohotusletku voi olla viisasta tehdä uusiksi venakopan takaa asti..
Nää oli vain ideoita, miten ng900/og9-3 T5 mailmassa noi on ratkaistu...
Nää oli vain ideoita, miten ng900/og9-3 T5 mailmassa noi on ratkaistu...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Ehkä kuitenkin niinpäin, että järeämmän kytkimen asennuksen jälkeen voit rikkoa laatikkosiNG900T kirjoitti:Kytkin vaan suosiolla vaihtoon, rikot vielä loodan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kannattaa aina muistaa, että alavääntö vaatii voimansiirrolta eniten.
Stetson-Harrison työnäni oli sama alennusvaihde kaivospuhaltimeen 20 hv/3600rpm ja 50hv/7000rpm. Mitoitus sopi molempiin, mutta hihnoille ei valmistaja taannut kestoiäksi enää 6000 tuntia.
Tosin ei ollut tarvettakaan. Joten 5.9 litrainen CTD helpottaa kevytkuorma-autossa alaväännön puutteeseen, mutta siihenkin ennen x.platea kannattaa vaihtaa 3000 rpm säädin pumppuun.
Ja aina kannataa muistaa, ettei koskaan, eikä edes silloinkaan, kokeile sukurutsaa, tai kansantanhuja, tai anna hanaa alle 2500 rpm.
Stetson-Harrison työnäni oli sama alennusvaihde kaivospuhaltimeen 20 hv/3600rpm ja 50hv/7000rpm. Mitoitus sopi molempiin, mutta hihnoille ei valmistaja taannut kestoiäksi enää 6000 tuntia.
Tosin ei ollut tarvettakaan. Joten 5.9 litrainen CTD helpottaa kevytkuorma-autossa alaväännön puutteeseen, mutta siihenkin ennen x.platea kannattaa vaihtaa 3000 rpm säädin pumppuun.
Ja aina kannataa muistaa, ettei koskaan, eikä edes silloinkaan, kokeile sukurutsaa, tai kansantanhuja, tai anna hanaa alle 2500 rpm.

96 M75 i12 5-speed 

NG900T kirjoitti:Kytkin vaan suosiolla vaihtoon, rikot vielä loodan.
Tuliko asennuskuvia?
asennuskuvia ei tullu otettua, mutta ei sinne olis yhtään isompi turbo mennyt vakio pakosarjalla. Mistäköhän sais hyvän kytkimen suht halvalla. maptunilta tulee vielä suuttimet, bensapaineen säädin sekä ohjelma jolla lupailivat n.360hv. Männät kyl pitäs myös vaihtaa
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Muualta kuin Maptunilta?siffonen kirjoitti:tietääkö kukaan että mistä muualta sais takomännät? maptunilta sanoivat että viikon päästä voivat tehä ohjelman, sanoivat samalla että männät täytyy vaihtaa
Nordic varmasti myy ja muistelisin kluibin erään yhteistyökumpanin myös myyvän Wössnerin mäntiä.
EDIT: Tuossa tuo Klubin yhteistyökumppani: http://www.scantuning.fi/
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Onhan ne hyvä vaihtaa jos noustaan yli 300hv:n mutta toisaalta on ne T7-männät monella kestänyt reippaasti yli 300hv tehot. Niiden porsiminen kun on kuitenkin niin monesta asiasta kiinni.Turbo Sensonic kirjoitti:No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv)siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
Mutta kyllä ne on järkevä vaihtaa

Paremmin ne männät kestää yli 300 tehoilla kun fööni sun muut vaihdettu, kun esim tappiin ajetun 15T tai vastaavan pillerin kanssa, olettaen toki ettei softa tee mitään "ylimääräistä" tai jätä tekemättä jotain...Turbo Sensonic kirjoitti:No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv)siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
Teho on vain yks parametri lukuisien muiden joukossa, mikä määrää kestääkö vai ei. Hetkellisesti (penkissä) ko. mukeja on ajettu yli 400hp tehoilla ilman että ne on saatu silmille tulemaan.
Tässä
http://www.maptun.com/cars.php?id=132
esim yks auto mitä on "raiskattu" yli 300hp tehoilla vuosien ajan ja koluttu läpi varmaan jokainen ratatapahtuma sinä aikana. 173km/h loppunopeutta antaa jotain osviittaa mitä autossa on kaakkeja.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
OhoVigge kirjoitti:Paremmin ne männät kestää yli 300 tehoilla kun fööni sun muut vaihdettu, kun esim tappiin ajetun 15T tai vastaavan pillerin kanssa, olettaen toki ettei softa tee mitään "ylimääräistä" tai jätä tekemättä jotain...Turbo Sensonic kirjoitti:No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv)siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa
Teho on vain yks parametri lukuisien muiden joukossa, mikä määrää kestääkö vai ei. Hetkellisesti (penkissä) ko. mukeja on ajettu yli 400hp tehoilla ilman että ne on saatu silmille tulemaan.
Tässä
http://www.maptun.com/cars.php?id=132
esim yks auto mitä on "raiskattu" yli 300hp tehoilla vuosien ajan ja koluttu läpi varmaan jokainen ratatapahtuma sinä aikana. 173km/h loppunopeutta antaa jotain osviittaa mitä autossa on kaakkeja.


Vertailun vuoksi voisi heittää tähän jonkun Maptunin asiakkaan (en muista ketä, mutta Freetu kertoi siitä mulle) varttimailiajan, joka on ajettu NG900:lla, jossa vakio T25M, Kylar Jonssonin IC, 3" putki ja Maptunin softa:
14,00 s., loppunopeus 167 km/h
Ahtopaineet oli kuulemma 1,4 bar ja putoaa 6000 rpm:ssä 1,2 bar. Ihme, että tuo kundi sai "veivattua" noinkin hyvän ajan/loppunopeuden noilla roinilla

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
BTW: purin tossa erään koneen, ei ne T7 männät niin huonot ole kuin luullaanTurbo Sensonic kirjoitti:No ne mä kyllä vaihtaisin ekana, jos alkaisin virittämään Trionic 7 -konetta (ja varsinkin, jos tavoitteena olisi yli 300 hv)siffonen kirjoitti:Männät kyl pitäs myös vaihtaa

9-3.1972