Tällainen tapaus: 900 Turbo '83

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jcarlson kirjoitti:Vaihda letkun tilalle alkuperäinen putki. K-jetti ei toimi joustavilla letkuilla/putkilla, vaan pitää olla alkuperäisen kaltainen.
Jep. Testasin kolmosen ja nelosen suuttimet ja ne molemmat toimivat tuon alkuperäisen putken päässä, mutta tuon letkun läpi ei tule bensaa. Kun sen ottaa kokonaan irti ja siihen puhaltaa, niin ei se tukossa ole, mutta bensa ei vain paineilla tule läpi. Vaihdoin määränjakajastakin letkut ristiin varmistaakseni, ettei vika ole siellä.

No niin, käyn kyselemässä letkua varaosaliikkeestä tänään, niin eiköhän se sitten :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jariha kirjoitti:No niin, käyn kyselemässä letkua varaosaliikkeestä tänään, niin eiköhän se sitten :D
Ei tod näk tule löytymään ruiskuputkia kun orkkisvaraosana (sikahintainen, muistaakseni lähemmäs 100€). Eli kannattaa ehkä suunnata romikselle purkuautojen kimppuun, jos et halua itse väsätä jostain nylonputkesta...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

jariha kirjoitti: ei se tukossa ole
Ei siitä ole kysymyskään vaan siitä, että auetakseen kunnolla suutin vaatii terävän painepulssin, jonka joustava letku tietysti pehmentää.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, paras ja oikea ratkaisu on hommata ehjä orggisputki. Itellekin kävi tossa joku viikko sitten, että katkesi ruiskuputki, kun käsi kopsahti putkeen muuta hommaa puuhatessa. Poikkihan se onneton meni siitä suuttimen juuresta. kannattaa siis olla huolellinen etenkin niiden suuttimen puoleisten päiden kanssa, ettei mee poikki...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nyt sain oikeanlaisen ruskuputken kiinni ja kun aiemmin olin tiivistänyt tuon pakosarjan, niin pääsin rehdisti koeajolle :D

No, pikkulenkki se vielä oli, kun pitää tässä töitäkin ehtiä tekemään. Mutta vaikuttaisi siltä, että kyllä tuon ajoon jo uskaltaa ottaa, tosin ensi viikko pitää vielä varmistella tuon käytöstä (ennen kuin tohdin tupliksen seisontaan laittaa).

Ahdot tuo nostaa nopeasti punaisen rajalle, mutta ei oikein uskaltanu päästellä, kun APC-boksikin loistaa poissaolollaan. No, tutkitaan virityksiä myöhemmin. Muun muassa mittaritaulun kupeessa on yksi ylimäärinen led-valo, liekö tuo se paljon puhuttu nakuvalo? Kertaakaan se ei ole syttynyt, mutta miten voisikaan ilman boksia? Vai liekö sitten köyhän miehen hälytin, josta patterit loppu :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Peruspaineiden tarkastus ehdottomasti. Esim. toi meikäläisen 99:ssä oleva turbo oli edellisessä käyttökohteessaan ollut aika rajuissa säädöissä. Hukkaportti oli säädetty tangosta silleen, ettei se käytännössä voi edes aueta! 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jariha kirjoitti: Ahdot tuo nostaa nopeasti punaisen rajalle, mutta ei oikein uskaltanu päästellä, kun APC-boksikin loistaa poissaolollaan. No, tutkitaan virityksiä myöhemmin. Muun muassa mittaritaulun kupeessa on yksi ylimäärinen led-valo, liekö tuo se paljon puhuttu nakuvalo?
Yritin lueskella topikista, mutta mistään ei käynyt ilmi, että kuinka tiedät APC-boksin puuttuvan? Tuon ikäisessä se harmaa APC:n "älyloota" sijaitsee takapenkin alla, siis mikäli on paikoillaan. Kuvista katsoen mankkuvena on paikoillaan, mutta onko siitä lähtevät kolme letkua orkkiskunnossa ja paikoillaan, vai onko väliin tungettu bleed-venttiiliä tms?

Jos vehkeet kerran ahtaa punaisen rajalle ja APC puuttuu, on "peruspaineet" silloin punaisen rajalla, eli n. 0,7-0,8bar. Tuossahan oli isompi ahdinkin, jos on kovastikin isompi, niin koneen bensansaanti olisi hyvä tarkistaa ja varmistaa myös ahdoilla...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Yritin lueskella topikista, mutta mistään ei käynyt ilmi, että kuinka tiedät APC-boksin puuttuvan?
Jos magneettiventtiili naksahtaa kun laittaa virrat päälle, APC-boksi lienee läsnä. Jos magneettiventtiili taas on koko ajan jännitteetön ajon aikana, APC ei ohjaa magneettiventtiiliä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

V.J.S kirjoitti:
jariha kirjoitti: Ahdot tuo nostaa nopeasti punaisen rajalle, mutta ei oikein uskaltanu päästellä, kun APC-boksikin loistaa poissaolollaan. No, tutkitaan virityksiä myöhemmin. Muun muassa mittaritaulun kupeessa on yksi ylimäärinen led-valo, liekö tuo se paljon puhuttu nakuvalo?
Yritin lueskella topikista, mutta mistään ei käynyt ilmi, että kuinka tiedät APC-boksin puuttuvan? Tuon ikäisessä se harmaa APC:n "älyloota" sijaitsee takapenkin alla, siis mikäli on paikoillaan. Kuvista katsoen mankkuvena on paikoillaan, mutta onko siitä lähtevät kolme letkua orkkiskunnossa ja paikoillaan, vai onko väliin tungettu bleed-venttiiliä tms?

Jos vehkeet kerran ahtaa punaisen rajalle ja APC puuttuu, on "peruspaineet" silloin punaisen rajalla, eli n. 0,7-0,8bar. Tuossahan oli isompi ahdinkin, jos on kovastikin isompi, niin koneen bensansaanti olisi hyvä tarkistaa ja varmistaa myös ahdoilla...
Sieltä takapenkin alta katsoin ja ymmärtääkseni APC:n liitin sieltä löytyi, mutta ei boksia. Voi olla monen ongelman syytä nämä "viritykset". Nyt kun auto on ajokuntoinen, niin kaipaisin tietoja, miten tämän saa toimimaan "luotettavasti" ja oikein? Ja miksi se APC yleensäkin on otettu pois? Miten peruspaineita säädetään, tangostako?

Perjantain tällä jo ajelin. Vielä tahtoo vähän nykivää olla välillä pintakaasulla ajellessa ja varmaan sama heijastuu kierroksillakin, mutta sitä ei vaan niin huomaa. Kyllä tää parhaat päivänsä on jo nähnyt, mutta hauska peli tästä varmasti vielä tulee, vaikka vähän raihnainen onkin... :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, nyt on tähän otteeseen viimeinen reissu ysiysillä tehty ja se saa väistyä ajoautona tämän turbosatkun tieltä. Eipähän oo autoilu tylsää, kun ei vielä täyttä luottamusta autoa kohtaan ole, mutta ei se nyt niin vakavaa, vaikkei aina perille pääsekään :lol:

Töitä on vielä tuon hienoisen nykimisen eliminoimiseksi ja piakkoin pitää vaihtaa syylärikin, kun flekti jää aina jälkeen huutamaan. Myös takimmaisen putken liitos falskaa, mutta kyllä kai turbosta ääntä saa kuulua. Eli toistaiseksi kaikki hyvin tämän kanssa :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei kai flektin jääminen huutamaan koneen sammuttamisen jälkeen ole merkki siitä, että syyläri olisi tukossa? Kyllä ne tuppasi ainakin kesäaikaan jäädä joksikin aikaa koneen sammuttamisen jälkeen päälle ihan tuliterässäkin satkussa silloin 80-luvulla.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Juha96 kirjoitti:Ei kai flektin jääminen huutamaan koneen sammuttamisen jälkeen ole merkki siitä, että syyläri olisi tukossa? Kyllä ne tuppasi ainakin kesäaikaan jäädä joksikin aikaa koneen sammuttamisen jälkeen päälle ihan tuliterässäkin satkussa silloin 80-luvulla.
Se nyt vaan on aika entisen näköinen se syyläri. Lämmöt ei nouse ainakaan viisarin mukaan, vaan pysyvät vakaana koko ajan. Muistan aikaisemmasta satkusta saman flektin huutamisen, joka asettui syylärin uusimisella ja silloinkin vanha oli jo sen näköinen, ettei sen voinut olettakaan olevan täydessä iskussa. No, luotan kuitenkin lämpömittarin näyttämään, enkä osaa olla huolissani...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Tuosta flektista vielä mullakin jää se joskus päälle, kun oikein kuumana mennään eli lähinnä kaupnkiajo+kesä/lämpimät kelit. Syyläri, vesipumppu, termari ja osa letkuista uusittu vuoden/10tkm aikana joten ei pitäs siitä olla kiinni joten lienee normaalia.
#2884
Saabiton
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Viikko ajoa jo takana ja noin 20 litraa bensaa. Matkamittari ei sattumoisin toimi. Tai no, siihen on kertynyt kokonaista 30 kilometriä.

Vaihdoin eilen tulpan- ja puolanjohdot ja kokeilin eri sytkäyksiköllä, mutta nykiminen ei asettunut. Vaihdoin myös suuttimet. Eli nykii tasaisesti ajettaessa noin 2000-3000 kierroksen alueella, ainakin. Lähtee kyllä ihan kelvollisesti sitten ahdoilla. Mutta kun polkaisee, niin ensin on kuollut hetki ennen kuin ahdot on keltaisen alueen puolivälin yli, jolloin sitten lähtee. Tarkoitan kuolleella hetkellä, ettei siinä vaiheessa tapahdu yhtään mitään, aivan kuin kaasun painamisella ei olis mitään merkitystä. Kyllä tässä tehoja on, mutta voisin kuvitella, että vähän enempi pitäisi olla. Onko mulla ennakot pielessä? Vai voiko mahdollisesti vaparin alipainekello tai jopa virranjakaja aiheuttaa tämän nykimisen rauhallisessa ajossa? APC-boksi on tulossa, joten pitääkin säätää peruspaineet oikealle tasolleen. Onko se siinä keltaisen puolessa välissä hyvä?

Virittelin myös stereot ja täytin ne hattuhyllyn reiät uusilla kaiuttimilla. Väheni kummasti takaa tulevat häiriöäänet. Korjautuskohan nuo hihnan vinkumiset kiristämisellä? Pitääpä koittaa. Keskuslukko kranaa sen verran, että lähes aina joku napeista jää ylös.

Pienistä murheista suurin on tuo nykiminen. Muuten alkaa olla jo aika mukava peli :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jariha kirjoitti:Viikko ajoa jo takana ja noin 20 litraa bensaa. Matkamittari ei sattumoisin toimi. Tai no, siihen on kertynyt kokonaista 30 kilometriä.

Vaihdoin eilen tulpan- ja puolanjohdot ja kokeilin eri sytkäyksiköllä, mutta nykiminen ei asettunut. Vaihdoin myös suuttimet. Eli nykii tasaisesti ajettaessa noin 2000-3000 kierroksen alueella, ainakin. Lähtee kyllä ihan kelvollisesti sitten ahdoilla. Mutta kun polkaisee, niin ensin on kuollut hetki ennen kuin ahdot on keltaisen alueen puolivälin yli, jolloin sitten lähtee. Tarkoitan kuolleella hetkellä, ettei siinä vaiheessa tapahdu yhtään mitään, aivan kuin kaasun painamisella ei olis mitään merkitystä. Kyllä tässä tehoja on, mutta voisin kuvitella, että vähän enempi pitäisi olla. Onko mulla ennakot pielessä? Vai voiko mahdollisesti vaparin alipainekello tai jopa virranjakaja aiheuttaa tämän nykimisen rauhallisessa ajossa? APC-boksi on tulossa, joten pitääkin säätää peruspaineet oikealle tasolleen. Onko se siinä keltaisen puolessa välissä hyvä?

Virittelin myös stereot ja täytin ne hattuhyllyn reiät uusilla kaiuttimilla. Väheni kummasti takaa tulevat häiriöäänet. Korjautuskohan nuo hihnan vinkumiset kiristämisellä? Pitääpä koittaa. Keskuslukko kranaa sen verran, että lähes aina joku napeista jää ylös.

Pienistä murheista suurin on tuo nykiminen. Muuten alkaa olla jo aika mukava peli :D
Kuvailemasi oire ahtopaineille siirryttäessä kuulostaa samanlaiselta, kuin josta miunkin 99 kärsi. Siinä oli ongelmana liian korkea k-jetin ohjauspaine. Yksi selvä merkki tuosta ongelmasta on maantie ajo-ominaisuudet. Auton pitää lähteä kiihtymään vielä 100 ja 120 km/h lopuksissa alle nollan baarin ahtopaineilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin