Kysymys tekniikanvaihdosta NG900 2.0S -> 2.0t

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Arz
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Kysymys tekniikanvaihdosta NG900 2.0S -> 2.0t

Viesti Kirjoittaja Arz »

Eli mitäs kaikkea joutuu nyt vaihtamaan jos tuohon vaihtais 2.0t tekniikan, moottorin nyt siis luonnollisesti mutta mites vaihdelaatikko, jarrut, muut alustanosat? Konttorille pitäis sitten varmaan näyttää jotain lappuja päästöistä ja noista että alusta vastaa 2.0t alustaa? Jaksaako kukaan valaista :D Hakua kokeilin tuloksetta
entinen Saab 900 S 2,0i vm.94
Nykyinen Saab 9-3 SE 2,2 TiD vm.99
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Helpompi vaihtaa turbomoottorilla varustettu auto, kuin ruveta vaihtamaan tekniikkaa
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymys tekniikanvaihdosta NG900 2.0S -> 2.0t

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Arz kirjoitti:Eli mitäs kaikkea joutuu nyt vaihtamaan jos tuohon vaihtais 2.0t tekniikan, moottorin nyt siis luonnollisesti mutta mites vaihdelaatikko, jarrut, muut alustanosat? Konttorille pitäis sitten varmaan näyttää jotain lappuja päästöistä ja noista että alusta vastaa 2.0t alustaa? Jaksaako kukaan valaista :D Hakua kokeilin tuloksetta
Meikäläisen kulkine on alkujaan ruisku. Tämmöisen todistuksen löysin ensihätään, "Pyynnöstä todistamme, että Saab 900 henkilöauto vuosimallia 1996 ja valmistenum. xx moottoriteho 130hv, vastaa turva- ja jarrurakenteiltaan 185hv moottoritehoista vastaavan vuosimallin autoa. Erot ovat kytkimen ja vetoakselin mitoituksessa"
Eli tuon tyylisen paprun tarvitset muutoskatsastukseen kaikkien muitten lippusten ja lappusten lisäksi.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hetkonen. Mitä eroa 'vetoakselin mitoituksessa'? vetarit ja laatikko (välityksiä lukuunottamatta) on sama turbossa ja vaparissa...
Kampiakselikin on sama. Eroa lähinnä kytkinlevyssä ja paineasetelmassa.. ?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Joo sillä tavalla tuossa paperissa lukee, tosin prosentteja on tullut jarruistakin
vaikka jarrut on kaikissa samat.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Arz
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Arz »

Käytännössä nyt siis joutuu vaihtamaan itse moottorin jonka "kyljessä" on se tehdasturbo (turboautosta purettu...), kytkimen osat ja vaihdelaatikko että on "oikeet" välitykset, ja varmaan kannattais metsästää vähän uudempi että vaihdelaatikon takkuaminen ei olis niin paha? Sitten konttorille päästölaput ja tuo saabilta saatava lappu noista mitä tarttee muuttaa? Jäikö tästä nyt mitä pois?
entinen Saab 900 S 2,0i vm.94
Nykyinen Saab 9-3 SE 2,2 TiD vm.99
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Arz kirjoitti:Käytännössä nyt siis joutuu vaihtamaan itse moottorin jonka "kyljessä" on se tehdasturbo (turboautosta purettu...), kytkimen osat ja vaihdelaatikko että on "oikeet" välitykset, ja varmaan kannattais metsästää vähän uudempi että vaihdelaatikon takkuaminen ei olis niin paha? Sitten konttorille päästölaput ja tuo saabilta saatava lappu noista mitä tarttee muuttaa? Jäikö tästä nyt mitä pois?
Ja ei pidä unohtaa T5 johtosarjaa ja boksia. En nyt muista mitä papruja pitää olla, mutta kannattaa soittaa AKE:lle ja tiedustella mitä tarviaa.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Moottorinohjaus, anturit, ahtoputkisto, IC ja muu 'sälä'. Jos jonkun kolaroidun turbon löytää niin lienee helpointa.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

jthing kirjoitti:Moottorinohjaus, anturit, ahtoputkisto, IC ja muu 'sälä'. Jos jonkun kolaroidun turbon löytää niin lienee helpointa.
Juu ja sitä "sälää" riittää ihan vaan jo turbon "korjaamisen" yhteydessäkin :D
Tuntuu välillä et se ahin itessää ei oo iso homma, mut kaikki siinä ympärillä ;)
9-3.1972
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ehkä olen ilonpilaaja, mutta kannattaako tuo kaikki ihan oikeasti? Eikö olisi helpompaa hankkia esim vähän uudempi 9-3 turbolla, aika hyvin ne on hintansa pudottaneet - ja maksaa se tekniikan vaihtokin! Eriasia tietysti on, jos harrastus mielessä haluaa rakentaa.
Arz
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Arz »

Melkein 7k € oli nettiauton halvin 9-3 turbo, piti katsoa. Kyllähän noita 900 turboja taitais jo saada neljällä tonnilla mutta tämä auto maksoi alle puolet tuosta ja moottorin vaihto voi muutenkin olla edessä niin miksei samalla pistäis sinne vähän parempaa mottia, varsinkin kun aikaa ja mielenkiintoa (ainakin vielä :D ) tuntuu olevan. Lisäksi tosiaan harrastusmielessähän tätä laitellaan.
entinen Saab 900 S 2,0i vm.94
Nykyinen Saab 9-3 SE 2,2 TiD vm.99
Vastaa Viestiin