99gls -> 99 Turbo 4d vm-80

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

hyvillä neuvoilla saatiin käyntiinkin :)
määräjakajan lautanen oli jumiutunut alas, eli otti laidastaan kartioon kiinni. Lautasta säätämällä ja käsin nostamalla alkoivat suuttimet huutaa armoa.
jostain syystä bensapumppu ei saa virtaa, kuin alkuunsa ehkä noin 2sekuntia pyörähtää kun laittaa virrat päälle. mutta muuten kyllä toimi kun laittoi suoraan akulta pumpulle virtaa.

mutta varsinaisena ongelmana tuosta hävisi kipinä, n. 4000rpm kohdalla sammui kerrasta ja kipinä häipyi?
kokeiltiin toista syttyboksia ja puolaa, ilman apua.
ainakin boksille ja puolalle tulee virtaa, mutta silti kipinä on silti hukassa.
Mikä voisi olla vialla??
pitää vielä virranjakaja purkaa, jos sieltä löytyisi syyllinen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Bensapumpun rele ei saa sytytyspulsseja puolalta/pääteasteelta. Miten rele on kytkettynä sytytysjärjestelmään? ei ollenkaan vai väärin?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

releen yritin kytkeä antamasi kaavion perusteella, eli testipistokkeelta pitäisi mennä tieto releelle. Mutta puolalta ei kyllä taida mennä testipistokkeelle mitään piuhaa. Pitää tutkia tuota lisää jos vain nyt ensin saisi edes kipinän takaisin.
tuo ruiskun mahdollinen kytkentävirhe tuskin vaikuttaa kipinään.

auto tosiaan kävi hetkenaikaa jo ihan nätisti, mutta ihan yllättäen sammui kerrasta kun kipinä hukkui.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kyllä testipistokkeelle alunperin tulee sytytyspulssi, kärkitytkässä puolalta ja kärjettömässä pääteasteelta. Onko sytytys alkuperäinen vai oletko vaihtanut sen?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

sytytys on vaihdettu kärjettömään, ja kyllä pääteasteelta menee johto testipistokkeelle. Mutta täytyy tutkia missä vikaa.
ovatko pääteaste ja puola samanlaisia kaikissa kärjettömissä saabeissa?
mitä tuosta sytytyksestä kannattaisi mittailla, esim. jakajaan menevä kolmi-napainen liitin? kuuluuko tulla virtaa vai ei?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mistä autosta asentamasi kärjettömän sytytyksen osat on kotoisin?
axtec kirjoitti:ovatko pääteaste ja puola samanlaisia kaikissa kärjettömissä saabeissa?
Ainakaan EZK-puola ja pääteaste eivät ole samanlaiset kuin perus-kärjettömän puola ja pääteaste.
mitä tuosta sytytyksestä kannattaisi mittailla, esim. jakajaan menevä kolmi-napainen liitin? kuuluuko tulla virtaa vai ei?
http://townsendimports.com/Web/electric ... cttest.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... 084-87.jpg
http://townsendimports.com/Web/electric ... wirfac.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... mptext.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

virranjakaja oli koneessa kiinni kun sen ostin, eli voi olla vm-82 turbon tai sitten jostain muusta.
muut osat ovat vm-90 kaasari satkusta. paitsi bensapumpun rele vm-87 iistä.
kiitoksia linkeistä!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-87:n bensareleelle pitää kytkeä signaali sytytykseltä puolan miinukselta. -88 lähtien otetaan releelle tuleva signaali sytkäpääteasteen pinnistä. En vaan nyt voi tarkastaa, mikä sen nro olikaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

kipinä löytyi :)
virranjakajasta puuttui sellainen luukku ( josta saa keskipakoissäätimen jousen laitettua) ja jakajan sisään oli päässyt jotain ylimääräistä ja vähän kaikki liikkuvat osat oli mutkalla tai hajalla.
mutta kasailtiin kolmesta jakajasta yksi ehjä.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

nyt toimii bensapumppukin niin kuin pitääkin, mutta paineenkestävänä myyty bensaletku antautui konehuoneesta vähän ennen suodatinta 8O
hyvä ettei lattiamaton alta haljennut. Kävin valittamassa ja sain kunnollista 10baria kestävää vihreää kudoksella varustettua letkua tilalle.
joutuu vaan isontamaan läpivientejä ja purkamaan taas lattiamatot pois.
ahtopaine mittarinkin virittelin tuohon jos vaikka hukkaportin tangon uskaltaisi laittaa kiinnikin joskus.
miten muuten nuo alkuperäiset käsijarru vaijerit saa pois tuolta?
pitäisikö niiden tulla vetämällä jonnekin suuntaan?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

nyt tuota on sitten jo koeajeltukin jonkin aikaa :)
melkoisia käynnistys ongelmia on jos auto seisoo vaikkapa 1/2 tuntia.
joutuu nostamaan määräjakajan lautasta ja huudattamaan suuttimia vähän aikaa ennen starttausta. Pieniä käyntihäiriöitä oli alkuunsa melko pitkään, joutui kaasulla "härnäämään" kierroksia yli 1500rpm mistä alkoi käymään kunnolla. Mutta käynti kuitenkin parani kokoajan ja luultavasti on vain käytönpuutetta.
Vähän sähkötöitäkin pääsin tekemään kun pakoputken puute sulatti erinäisiä johtoja yhteen nippuun. Pitää huomenna yrittää soveltaa satkun pakoputkesta jotain apuja tuohon tuplikseen.
Mutta ihmeen hyvin tuo toimii, jos ei huomioida käynnistysvaikeuksia.
Eiköhän siitä vielä auto tule joskus :wink:
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

edelleen jostain syystä tuo käynnistys tuottaa ongelmia, siis kylmällä koneella.
- virrat päälle -> pumppu pyörähtää -> heti startatessa pörähtää käyntiin mutta käy vain pari sekuntia ja sammuu. Vaikka starttaa kuinka kauan niin ei yritäkään käyntiin, paitsi aina sahauksen aloittaessa pörähtää.

sitten jos nostattaa jakajan lautasta ja huudattaa suuttimia niin lähtee käyntii ja käy hetken, mutta sammuu taas.
Kaksi tai kolme kertaa kun käy huudattamassa suuttimia niin jaksaa käydä ihan hyvin ja lähtee jo ilman suuttimien huudatusta hyvin käyntiin.

kuitenkin heti lautasta nostaessa suuttimen alkavat ääntää.
pitäisikö bensaletkussa olla joku ns. takaiskuventtiili?
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Onkos sulla se kylmäkäynnistys suuttimen piuha kiinni? meinaan ei suostunut 81 vuoden turbo lähteen käyntiin ennen kuin otti sen irti.
bmw e46 alias proteesi
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

ei ole ollut irti, kun tuntuu että tuo ei saa riittivästi bensaa.
ajattelin kokeilla jos tekisi "pakkosyötön" tuolle kylmäsuuttimelle.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

eilen ainakin lähti kohtuullisesti käyntiin kylmäkäynnistys-suuttimen piuha irti :?
nyt pitää vain pitää pieni tauko, kun olisi tarkoitus amiksen loppumis juhlia pitää sunnuntaina. Ja pitäis kuulemma vähän siivoillla tjsp.
Vastaa Viestiin