9-3 Aero Kytkin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

9-3 Aero Kytkin

Viesti Kirjoittaja nugge »

Paljonko toi kytkin "pitäs" kestää?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noilla allekirjoituksessasi olevilla vääntölukemillahan se alkaa luistamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nugge »

Eli ois sit aika vaihtaa Viggenin kytkimeen?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tai sitten Spec:n 3+ kytkälevyyn, kestää lähemmäs 800nm.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Viggenin kytkin on muistaakseni spekattu noin :arrow: 450Nm eli alkaa olemaan siinä ja siinä noilla väännöillä.
Viggenin paineasetelma Specin jollain levyllä on yksi vaihtoehto tai sitten ihan suoraan tuo Specin jokin Stage. Ajettavuus on kuulemma lähes Viggen-kykän kaltainen peräti tuolla noin 800Nm kestävällä versiolla.
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Viggen kytkin

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Juu elikkä luistaa vaikka olis kuinka lämmin ilma, kun ahdoilla kierrokset nousee 3000 paikkeille. Auto -01 Aero ja ajaettu alle 60tkm. Ottaa vaan kupoliin toi automaattinen "luistonesto" ei ehdi edes renkaat sutimaan kun alkaa "luistonesto" toimimaan.
Ja tuolta saa varmaan halvimmalla kytkimen:
http://www.trolli.nu/
Sachs 9-3 Viggen kytkinpaketti, sisältää paineasetelman ja kytkinlevyn. 253.00 €
Sachs 9-3 työsylinteri ja painelaakeri 158.0€

Mutta olisi 3 kyssäriä:
1. Tuleeko vaihteisöljyt pihalle Saabissa, kun kytkin remppa tehdään?
- en tiedä onko vanhat ruskeat vai punaiset öljyt laatikossa, niin jos vie jollekin pajalle olisi hyvä kertoa heille mitä ööliä käyttää

2. Kannattaako työsylinteri+painelaakeri ostaa, vaikka alkuperäisellä ajettu alle 60tkm?

3. Ei viitsisi lähteä pelkän kytkin rempan takia kauas, joten onko Pirkanmaalla esim Tampereella hyviä paikkoja, jossa asennus hoituu halvemmalla kuin merkkihuollossa?
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Viggen kytkin

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

testing1 kirjoitti:
Mutta olisi 3 kyssäriä:
1. Tuleeko vaihteisöljyt pihalle Saabissa, kun kytkin remppa tehdään?
- en tiedä onko vanhat ruskeat vai punaiset öljyt laatikossa, niin jos vie jollekin pajalle olisi hyvä kertoa heille mitä ööliä käyttää

2. Kannattaako työsylinteri+painelaakeri ostaa, vaikka alkuperäisellä ajettu alle 60tkm?
1 Eikös vetarin reijästä taida osa tulla pihalle, ei tosin kaikki. Mutta samalla vaihtaa uudet.
2 No kun se kerran on jo vaivalla auki saatu ja lattialle niin minä laittaisin.

Juuri kaksi viikkoa sitten tuli juuri ko firmasta erittäin ripeällä toimituksella (hätätilanne kun oli) kyseinen asetelma. Öljyt, jarru/kytkinnesteet ja työsylinderin hain Länkkäristä -10% klubikortilla.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tiedustele hinta kuitenkin järviseltä (lielahden metro-auto), sillä muutan sällin kohdalla ko. putkan hinta kytkimen vaihdolle on ollut erittäin kilpailukykyinen ranen autotalli oy firmojen kanssa.

ja ne muut tilbehöörit kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, kun eivät hirveästi lisää maksa, mutta tuntuu kyllä kukkarossa jos jälkeen päin ne joudut vaihtamaan kun loota kiinni autossa.
#1730
500whp.net member
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Ainakin tonnarissa Spec 2+ on ollut hyvä ja käytettävä. Varmaan stage 1 olisi sulle riittävä. Mulle Metro-auton Järvinen on tarjonnut hyvän diilin molemmista tonnarin ja 9-3:n vaihdoista ja kannattaa tosiaan kysyä vaikka kauempaa joutuisi tuomaan auton.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Kytkytin

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kiitoksia hyvistä kommenteista.
Sainkin jo tietoa, että Viggenin kytkin ei kestä Aero/Viggen Steg3:sessa, joten joutunee keksimään muita vaihtoehtoja.
Tuo Specin kytkin kiinnostaisi, mutta hieman ihmetyttää Maptunin sivuilla kommentti:
NB! Flywheel needs to be resurfaced prior to installation!
Eli vauhtipyörä vaatii työstöä ennen asennusta.
Toinen vaihtoehto on siellä pelkkä kytkin levy:
Spec friction plate, Special clutch disc that can handle higher torque levels.
Tuosta saa sen kuvan, että menee vakio-osien paikalle, mutta mitä muuta pitää/kannattaa hommata sen lisäksi?

Mistä nuo kannattaa ostaa, Trollin sivuilla mainitaan Spec myös mutta mitään hintoja ei vielä ole.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Trollille kannattaa laittaa mailia niin tarjousta varmaankin tulee. Tuo vauhtipyörän tasoittelu vähentää ravistusta, mutta jos on vauhtipyörä kunnossa niin en usko sen olevan pakollinen. Kai sama pitäisi tehdä vakiotakin vaihtaessa?
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Kytkytin

Viesti Kirjoittaja pade »

testing1 kirjoitti:Kiitoksia hyvistä kommenteista.
Sainkin jo tietoa, että Viggenin kytkin ei kestä Aero/Viggen Steg3:sessa, joten joutunee keksimään muita vaihtoehtoja.
Mulla on kestänyt ihan hyvin Viggen Stage 3+ kanssa. toki varmasti kuluu hieman ripeämpään tahtiin mutta ei luista jne..
testing1 kirjoitti:Tuo Specin kytkin kiinnostaisi, mutta hieman ihmetyttää Maptunin sivuilla kommentti:
NB! Flywheel needs to be resurfaced prior to installation!
Eli vauhtipyörä vaatii työstöä ennen asennusta.
Hook kirjoitti:No liekkö tuuria vaiko mitä, mutta noita speckejä (2+.. 3+)on tullut tutuille 3 asennettua ja kaikki toimineet moitteetta vakiovauhtipyörällä koneistamatta. Tietty vauhtipyörät on olleet jossainmäärin järkeväkuntoisia. Samoin muutamat muut tutut ovat asennelleet eikä heiltäkään ole mitään negatiivistä tullut. Ovat olleet erittäin tyytyväisiä kytkimeen.
Tietty osa tuosta jenkkitekstistä "vauhtipyörän koneistamatta jättäminen evää takuun" voi pistää myös jenkkien lakimiesten piikkiin, että kaikella yritetään päästä vastuusta, varsinkin jos jollain muulla voi olla vähänkään vaikutusta ongelmatapauksissa asiaan.
testing1 kirjoitti:Mistä nuo kannattaa ostaa, Trollin sivuilla mainitaan Spec myös mutta mitään hintoja ei vielä ole.
Laita viestiä "potkuhousu"lle ja kysäise!
Vastaa Viestiin