ohjaustehostimen ajoittainen ulina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

ohjaustehostimen ajoittainen ulina

Viesti Kirjoittaja kampsa »

koetin haulla hakea vastaavia tapauksia, muttei oikein mikään vastannut tätä,,

eli ohjaustehostin alkanut ulista ajoittain,,joka esiintyy välillä päivittäin ja taas toisinaan voi mennä päivä pari ettei mitään,,
välillä ääni on aika heikko, mutta ajoittain aika voimakaskin,,eikä vaikuta onko auto parkissa tai ajossa,,
rattia kääntäessä tuntuu muuten normaalilta, paitsi että ulina voimistuu,,

"vika" ilmaantunu parin kuluneen viikon aikana,,ja voimistunu hiljalleen koko ajan,,,
öljyt olen tarkistanut,,oli ihan määrät oikein ja väriltään hyvän näköistä,,

95:nen on 2,3t 02 vm ja 131tkm mittarissa,,

oudolta tuntuu jos jo näillä kilsoilla olisi tehostin menossa?
vai osaako joku selvittää mahdollista ongelmaa,,?
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

tarkemman kuuntelu ja testaus operaation jälkeen syypää ulinaan tuntuukin olevan ilmastointi laitteen kompura,,

econ nappulasta kun pistää jäähdytyksen pois, loppuu myös ulinat,,
hmm,, taitaa kompura alkaa ottaan lukua,,? :oops:
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

pirssi oli laakkosella ilmastointi huollossa, kun se ei toiminu sitä ennen ollenkaa,,
järjestelmä oli täysin tyhjä jostakin syystä?
eivät osanneet sanoa, kuin et vuoto jossain, mutt eivät tienneet missä,,
ja nyt täytettiin ja lisättiin väriaineet ym,,

täytyy seuraa,kuin kauan pelaa,, mutta ulina ottaa pattiin kun päivittäin tulee työajoa 2-3h ja sen ajan joutuu kuunteleen tuota,,
ja jotenkin tuntuu et siitä pitää päästä eroon aika pian,,

ulina kompurasta ei joka tapauksessa kuulu asiaan, ja jotain hämminkiä siinä
on,,?
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

ei kuulemma löytynyt mitään värjäytymä kohtia, jotka olis paljastanu vuodon?
epäilivät että edellinen paikka, jossa vehkeitä sorkittu, ei olisi asentanut väriaineita ollenkaan,,
ja siksi myös vuotopaikka mahdoton paikallistaa,,
ennen kuin vehje prakaa uudestaan, ja sit voidaan etsiä vuotopaikka jonka nyt laitettu väriaine paljastaa,,,

on tuo tietysti ihan järkeen käypää, mutta paljon on arvankin varassa,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

kampsa kirjoitti:ei kuulemma löytynyt mitään värjäytymä kohtia, jotka olis paljastanu vuodon?
epäilivät että edellinen paikka, jossa vehkeitä sorkittu, ei olisi asentanut väriaineita ollenkaan,,
ja siksi myös vuotopaikka mahdoton paikallistaa,,
ennen kuin vehje prakaa uudestaan, ja sit voidaan etsiä vuotopaikka jonka nyt laitettu väriaine paljastaa,,,

on tuo tietysti ihan järkeen käypää, mutta paljon on arvankin varassa,,
Paskapuhetta. Asiansa osaava ilmastointipaja, jollainen merkkihuolto EI yleensä ole, löytää vuodot ilman mitään väriaineita. Esim. "old school" metodilla tuupataan typpeä tyhjään järjestelmään ja käydään jokaikinen komponentti läpi liekin tai saippuaveden kanssa. Merkkihuoltojen ilmastointiosaaminen on yleensä sen automaattikoneen ja väriaineiden varassa, muuta ei sitten osatakkaan tehdä, paitsi laskuttaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

V.J.S kirjoitti: Merkkihuoltojen ilmastointiosaaminen on yleensä sen automaattikoneen ja väriaineiden varassa, muuta ei sitten osatakkaan tehdä, paitsi laskuttaa.
Ikävän usein osaaminen painottuu kaikissa muissakin hommissa laskuttamisen puolelle... merkkihuolloissa yleisesti, ei siis vain saab-merkkihuolloissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

joo voihan se noinkin olla,,?
hoituisko hommat PCS:llä paremmin, onko tietoa?

tänään kävin siellä mutta eri asian takia, eikä tullu kysyttyä,,
ainakin heillä tuntui olevan aika ryysis huoltojen kanssa,,
1,5kk:n jono,,

taitaa "joutua" turvautuu muihin putiikkeihin,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tässä on oikea ilmastointihuolto: http://www.refrigo.net/4.html

Eski
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

hmm,, mielenkiintoista,,onko toi kuinka arvokas paikka/ onko kokemuksia
kuin homma toimii?
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Hyvin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Asiantunteva paikka ja ainakan omalla kohdalla kohtuu hintainen :lol:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

ainoa onkelma on, et autolla vielä myyjän takuu, joten "pakko"asioida merkkikorjaamossa,,

kiitän tiedoista kuitenkin,,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Nyt ois hyvät neuvot kalliit, elikkä ilmastointilaite ulisee vähän väliä. Tähän mennessä on vaihdettu puhallin ja kokeiltu ettei ulina johdu kompurasta. Myöskään roskia ei ilmakanavissa ole.

Täällä on ollut puhetta että ääni voi johtua myös puhaltimen säätimestä, no menin sitten tänään kyselemään saabin tiskiltä kyseistä palikkaa ja vastaukseksi tuli että hinta on 330€ ja ettei sitä toimiteta erikseen vaan siihen saa jonkun korjaus-sarjan jonka hinta on 8€?

Olisi myös mukava tietää miten säädin voi aiheuttaa semmoista ulinaa?
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

9-5T kirjoitti:Mitä ne haluaa myydä sen 330e:n nopeudensäätimen kanssa?
Ei ne siellä tienny itsekkään että minkä mukana sen nopeudensäätimen sais, sanoivat vaan että kone sanoo ettei sitä saa erikseen ja tarjoaa suoraan sitä korjaus-sarjaa.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
tq
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 19:54

Viesti Kirjoittaja tq »

Paskapuhetta. Asiansa osaava ilmastointipaja, jollainen merkkihuolto EI yleensä ole, löytää vuodot ilman mitään väriaineita. Esim. "old school" metodilla tuupataan typpeä tyhjään järjestelmään ja käydään jokaikinen komponentti läpi liekin tai saippuaveden kanssa. Merkkihuoltojen ilmastointiosaaminen on yleensä sen automaattikoneen ja väriaineiden varassa, muuta ei sitten osatakkaan tehdä, paitsi laskuttaa.[/quote]



Ja Ilmastointipaja tekeekin ton ihan ilmaiseksi?Höpö,höpö.
Huomattavasti helpompi ja varmasti loppujen lopuksi halvempi tapa on laittaa väriaineet ja katsoa UV-lampulla mistä on vuotanut, jos vielä tyhjenee.Yleensä autoissa esim höyrystin on kojelaudan sisällä ja muutkin komponentit voi olla vaikeasti tavoitettavissa ilman mittavaa purkamista, kyllä se ilmastointipajakin tehdystä työstä laskuttaa, vai onko
joku paikka missä tekevät ilmaiseksi työtä?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tq kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Paskapuhetta. Asiansa osaava ilmastointipaja, jollainen merkkihuolto EI yleensä ole, löytää vuodot ilman mitään väriaineita. Esim. "old school" metodilla tuupataan typpeä tyhjään järjestelmään ja käydään jokaikinen komponentti läpi liekin tai saippuaveden kanssa. Merkkihuoltojen ilmastointiosaaminen on yleensä sen automaattikoneen ja väriaineiden varassa, muuta ei sitten osatakkaan tehdä, paitsi laskuttaa.


Ja Ilmastointipaja tekeekin ton ihan ilmaiseksi?Höpö,höpö.
Huomattavasti helpompi ja varmasti loppujen lopuksi halvempi tapa on laittaa väriaineet ja katsoa UV-lampulla mistä on vuotanut, jos vielä tyhjenee.Yleensä autoissa esim höyrystin on kojelaudan sisällä ja muutkin komponentit voi olla vaikeasti tavoitettavissa ilman mittavaa purkamista, kyllä se ilmastointipajakin tehdystä työstä laskuttaa, vai onko
joku paikka missä tekevät ilmaiseksi työtä?
Pelkän jo todetun, mutta ei paikallistetun vuodon etsiminen täyttämällä järjestelmä ei ehkä ole se paras tapa...Uusi täyttö aineineen maksaa jo n. 150...200€ (lisäksi uusintatäyttö 150...200€ + korjaus & varaosat, kun vuoto on löydetty), siinä ajassa tekee ~60...70€/h velotuksella ilmastointipaja jo kolmisen tuntia töitä. "Normaalit" vuotopaikat, kuten kompuran päätykansi/akseli, kompuran ylipaineen varoventtiili, lauhditin, ja letkuliitokset kompura-lauhdutin-kuivain välillä tarkistaa n. 10 minuutissa saippuavedellä, kun systeemi on ensin täytetty typellä.

Ja jos haluaa pelkästään täyttää järjestelmän uusilla litkuilla ja väriaineilla, niin sekin onnistuu ilmastointipajalla :)

Mutta siis jokainen tekee omat valintansa, minä en vie enään yhtään autoa ilmastointihuoltoon merkkiliikkeeseen, ellei ole kyse jostain takuu tms. asioista. Ja siitä ei ihan vähään aikaan ole pelkoa, ainut ilmastoitu auto kun tällä hetkellä on vuoden -84 900 T8 :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin