Kai L. Bremer - Opi tuntemaan Saab (1963)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Kai L. Bremer - Opi tuntemaan Saab (1963)

Viesti Kirjoittaja tommij »

Arkistojen aarteita:

http://www.lihikset.net/images/kuuppa/Bremer-Saab.htm

Kiitokset tästä ja monesta muusta Pentti Kostamolle.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Pitääpä oikein printata, oli niin mahtava opus! :)
Kyllä Bremer on ollut taitava kynämies jo tuolloin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Aivan loistavaa materiaalia :D
Mitenkä ihmeessä tällainenkin on selvinnyt nämä kolmekym.......neljäkymmen..tä..neljä vuotta ???
Hienoa tietysti, että on säilynyt.

Huomasin yhden virheen,
kun puhuttiin vaihteiden vaihtamisesta, niin siinä sanottiin, että pitäisi pitää pieni tauko vaihdettaessa (käytettäessä vapaakytkintä) suuremmalta pienemmälle jotta kierrokset putoaisivat, mutta tämähän nimeenomaan koski vaihdettaessa pienemmältä suuremmalle :!: Kyllähän ralli-Saabeissa juuri vetästiin kepistä pienempi silmään sen turhempia hellittämättä :lol:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

ruotsin rauta kirjoitti:Huomasin yhden virheen,
kun puhuttiin vaihteiden vaihtamisesta, niin siinä sanottiin, että pitäisi pitää pieni tauko vaihdettaessa (käytettäessä vapaakytkintä) suuremmalta pienemmälle jotta kierrokset putoaisivat, mutta tämähän nimeenomaan koski vaihdettaessa pienemmältä suuremmalle :!: Kyllähän ralli-Saabeissa juuri vetästiin kepistä pienempi silmään sen turhempia hellittämättä :lol:
Hmm. Ehkä tuossa on ajettu takaa sitä, ettei pidä vaihtaa liian isolla kierroserolla pienemmälle. Esim. varsinkin kun yrität vaihtaa ykköselle kakkoselta. Kyllähän se silloin jurnaa vastaan jos ei vauhti ole laskenut tarpeeksi.

Rallipoluthan on sitten erikseen, koska ne pykäläthän kyllä menee "lyömälläkin" sisään kun tarve vaatii. Mutta tällöinhän nyt ei muutenkaan varsinaisesti säästellä laatikkoa...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Täytyy näin kaukaisena sukulaisena myöntää että melko viihdyttävää luettavaa kerta kaikkiaan. 8)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Tosi tommij nuokin,tietysti ykkösen ja kakkosen väli on sellainen kinkkinen, mutta osin tietysti johtuen ykkösen lyhyydestä.

Mutta siis että pienemmältä isommalle vaihdettaessahan se itsensä hillitseminen nyt on ainakin erityisen tärkeää synkronien kannalta ajettaessa vapaakytkimellä. 8O

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

ruotsin rauta kirjoitti:Mutta siis että pienemmältä isommalle vaihdettaessahan se itsensä hillitseminen nyt on ainakin erityisen tärkeää synkronien kannalta ajettaessa vapaakytkimellä. 8O
Herrasmiesmäisen leppoisastihan sitä kuupalla saa ajellakin... :wink:

Taajamassa liikenteen seassa ajellessa tulee kuitenkin usein käytettyä kytkintä vaihtaessa - on sujuvammat ja nopeammat vaihdot. Ei ole niin tientukkona, kun pelkällä vaparilla (koska aikas viipyilevät ne vaihdot saa tosiaan olla, että sujuvasti menee).
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Totta, ei sitä ihan pelkällä vapaakytkimellä nykypäivän liikenteen vilskeessä ole ihan kotonaan...
ehkä jossain maaseudun rauhassa :lol:
hiljaisilla kyläteillä :lol:
kilparadoilla :lol:








tommij kirjoitti:
ruotsin rauta kirjoitti:Mutta siis että pienemmältä isommalle vaihdettaessahan se itsensä hillitseminen nyt on ainakin erityisen tärkeää synkronien kannalta ajettaessa vapaakytkimellä. 8O
Herrasmiesmäisen leppoisastihan sitä kuupalla saa ajellakin... :wink:

Taajamassa liikenteen seassa ajellessa tulee kuitenkin usein käytettyä kytkintä vaihtaessa - on sujuvammat ja nopeammat vaihdot. Ei ole niin tientukkona, kun pelkällä vaparilla (koska aikas viipyilevät ne vaihdot saa tosiaan olla, että sujuvasti menee).

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Loistava!
Saabin moottori ei lisäksi ole mikään jäteöljyn vatkauskone.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Tommi, tämä oli helmi! Thanks.
Opus on printattu ja opuksen loppusijoituspaikka tulee olemaan projekti 2-t kuupan hattuhyllyllä kun se on valmis ja museoitu.
:wink:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Enää en muista mistä sen käsiini sain, lienee piileskellyt jossakin vuosikymmenet.
Lisätietona alan miehille mainittakoon 60-luvulta kunnioitetun autotekniikan yliopettajan lausuma moottoriviisaus:
"Rauta tykkää kun se saa kiertää, etenkin diesel ja kaksitahtinen"
Silloin dieselien valmistajien ongelmana oli kuskien (trendikäs) innostus vedättää matalilla kierroksilla eli näyttää moottorin sitkeyttä, jolloin ao. henkilöä edelleen lainatakseni "männänrengas nousee männän päälle maailman menoa ihmettelemään".
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin