Kai L. Bremer - Opi tuntemaan Saab (1963)
Kai L. Bremer - Opi tuntemaan Saab (1963)
Arkistojen aarteita:
http://www.lihikset.net/images/kuuppa/Bremer-Saab.htm
Kiitokset tästä ja monesta muusta Pentti Kostamolle.
http://www.lihikset.net/images/kuuppa/Bremer-Saab.htm
Kiitokset tästä ja monesta muusta Pentti Kostamolle.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Aivan loistavaa materiaalia
Mitenkä ihmeessä tällainenkin on selvinnyt nämä kolmekym.......neljäkymmen..tä..neljä vuotta ???
Hienoa tietysti, että on säilynyt.
Huomasin yhden virheen,
kun puhuttiin vaihteiden vaihtamisesta, niin siinä sanottiin, että pitäisi pitää pieni tauko vaihdettaessa (käytettäessä vapaakytkintä) suuremmalta pienemmälle jotta kierrokset putoaisivat, mutta tämähän nimeenomaan koski vaihdettaessa pienemmältä suuremmalle
Kyllähän ralli-Saabeissa juuri vetästiin kepistä pienempi silmään sen turhempia hellittämättä 

Mitenkä ihmeessä tällainenkin on selvinnyt nämä kolmekym.......neljäkymmen..tä..neljä vuotta ???
Hienoa tietysti, että on säilynyt.
Huomasin yhden virheen,
kun puhuttiin vaihteiden vaihtamisesta, niin siinä sanottiin, että pitäisi pitää pieni tauko vaihdettaessa (käytettäessä vapaakytkintä) suuremmalta pienemmälle jotta kierrokset putoaisivat, mutta tämähän nimeenomaan koski vaihdettaessa pienemmältä suuremmalle


SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Hmm. Ehkä tuossa on ajettu takaa sitä, ettei pidä vaihtaa liian isolla kierroserolla pienemmälle. Esim. varsinkin kun yrität vaihtaa ykköselle kakkoselta. Kyllähän se silloin jurnaa vastaan jos ei vauhti ole laskenut tarpeeksi.ruotsin rauta kirjoitti:Huomasin yhden virheen,
kun puhuttiin vaihteiden vaihtamisesta, niin siinä sanottiin, että pitäisi pitää pieni tauko vaihdettaessa (käytettäessä vapaakytkintä) suuremmalta pienemmälle jotta kierrokset putoaisivat, mutta tämähän nimeenomaan koski vaihdettaessa pienemmältä suuremmalleKyllähän ralli-Saabeissa juuri vetästiin kepistä pienempi silmään sen turhempia hellittämättä
Rallipoluthan on sitten erikseen, koska ne pykäläthän kyllä menee "lyömälläkin" sisään kun tarve vaatii. Mutta tällöinhän nyt ei muutenkaan varsinaisesti säästellä laatikkoa...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Täytyy näin kaukaisena sukulaisena myöntää että melko viihdyttävää luettavaa kerta kaikkiaan. 

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Tosi tommij nuokin,tietysti ykkösen ja kakkosen väli on sellainen kinkkinen, mutta osin tietysti johtuen ykkösen lyhyydestä.
Mutta siis että pienemmältä isommalle vaihdettaessahan se itsensä hillitseminen nyt on ainakin erityisen tärkeää synkronien kannalta ajettaessa vapaakytkimellä.
Mutta siis että pienemmältä isommalle vaihdettaessahan se itsensä hillitseminen nyt on ainakin erityisen tärkeää synkronien kannalta ajettaessa vapaakytkimellä.

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Herrasmiesmäisen leppoisastihan sitä kuupalla saa ajellakin...ruotsin rauta kirjoitti:Mutta siis että pienemmältä isommalle vaihdettaessahan se itsensä hillitseminen nyt on ainakin erityisen tärkeää synkronien kannalta ajettaessa vapaakytkimellä.

Taajamassa liikenteen seassa ajellessa tulee kuitenkin usein käytettyä kytkintä vaihtaessa - on sujuvammat ja nopeammat vaihdot. Ei ole niin tientukkona, kun pelkällä vaparilla (koska aikas viipyilevät ne vaihdot saa tosiaan olla, että sujuvasti menee).
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Totta, ei sitä ihan pelkällä vapaakytkimellä nykypäivän liikenteen vilskeessä ole ihan kotonaan...
ehkä jossain maaseudun rauhassa
hiljaisilla kyläteillä
kilparadoilla
ehkä jossain maaseudun rauhassa

hiljaisilla kyläteillä

kilparadoilla

tommij kirjoitti:Herrasmiesmäisen leppoisastihan sitä kuupalla saa ajellakin...ruotsin rauta kirjoitti:Mutta siis että pienemmältä isommalle vaihdettaessahan se itsensä hillitseminen nyt on ainakin erityisen tärkeää synkronien kannalta ajettaessa vapaakytkimellä.![]()
Taajamassa liikenteen seassa ajellessa tulee kuitenkin usein käytettyä kytkintä vaihtaessa - on sujuvammat ja nopeammat vaihdot. Ei ole niin tientukkona, kun pelkällä vaparilla (koska aikas viipyilevät ne vaihdot saa tosiaan olla, että sujuvasti menee).
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Enää en muista mistä sen käsiini sain, lienee piileskellyt jossakin vuosikymmenet.
Lisätietona alan miehille mainittakoon 60-luvulta kunnioitetun autotekniikan yliopettajan lausuma moottoriviisaus:
"Rauta tykkää kun se saa kiertää, etenkin diesel ja kaksitahtinen"
Silloin dieselien valmistajien ongelmana oli kuskien (trendikäs) innostus vedättää matalilla kierroksilla eli näyttää moottorin sitkeyttä, jolloin ao. henkilöä edelleen lainatakseni "männänrengas nousee männän päälle maailman menoa ihmettelemään".
Lisätietona alan miehille mainittakoon 60-luvulta kunnioitetun autotekniikan yliopettajan lausuma moottoriviisaus:
"Rauta tykkää kun se saa kiertää, etenkin diesel ja kaksitahtinen"
Silloin dieselien valmistajien ongelmana oli kuskien (trendikäs) innostus vedättää matalilla kierroksilla eli näyttää moottorin sitkeyttä, jolloin ao. henkilöä edelleen lainatakseni "männänrengas nousee männän päälle maailman menoa ihmettelemään".