Heh, pahoittelut vanhan topikin nostosta, mutta sattuneesta syystä alkoi todella kiinnostamaan Mitsu TE05-12B6:n speksit. Tästä turbosta ei nimittäin löydy MISTÄÄN kompressorikarttaa eikä muitakaan speksejä. Niinpä aloin työhön, ja kävin läpi kaikki mahdolliset hitit googlella erilaisilla kombinaatioilla ja palapeliä rakentamalla aloin selvittämään.
Passin kuva oli lopulta avain ongelmaan, vaikkakin se todistikin lopulta päinvastaista mitä tarkoitus oli.
En tunne vastaavia termejä suomeksi, mutta imupuolen siivessä on (kuten kuvassa näkyy) kaksi osaa, ulkosiipi (exducer) ja sisäsiipi (inducer). Merkittävää nyt on se, että sisäsiipi on se osa, joka varsinaisesti imee ilmaa sisään ja viskaa sitä ulkosiiville jotka puolestaan sinkoavat puristetun ilman ulos ahtimesta. Näiden mitoituksen merkitys on se, että sisäsiipi käytännössä määrää sen, mikä on ahtimen maksimaalinen ilmavirtauksen tuotto. Ulkosiiven mitoitus taas vaikuttaa lähinnä spoolausnopeuteen ja maksimaaliseen ahtopaineeseen (EI virtaukseen!). Trim on muuten sitten näiden kahden suhde , 100 *(inducer^2/exducer^2). Vakio T3 garrettissa tämä on 45.
Noh, kuten sanottua, T3:n speksejä ja muiden mitsujen speksejä kyllä löytyy mutta nimenomaan 12b kompressorista ei löydy mitään. Ei muutakuin GIMP esiin, ja mittailemaan Passin tarjoamasta kuvasta. Tarkistaakseni mittausten oikeellisuuden, mittasin myös kuvassa olevan T3 siiven mitat ja vertasin niitä oikeiksi tiedettyihin arvoihin. Tulokset olivat seuraavanlaiset: Mitsu 12b exducer: 58mm, inducer: 42mm; Garrett T3 exducer: 60mm, inducer: 39mm. Huomautuksena, että Garrettin inducerin koko oli vaikea mitata tarkkaan, koska siivet ovat kuvan ahtimessa varsin vääntyneet.
Taulukoista saatavat todelliset arvot ovat Garrettille exducer: 60,12mm, inducer: 40,51mm. Mielestäni tulokset ovat riittävän lähellä, että mittaustapaa voi pitää kohtalaisen luotettavana. Mitsun todellisia arvoja ei ole saatavana, mutta exducerille saatava lähin arvo on 14B ja 14G kompressorisiivillä oleva 58,04mm. Uskaltaisin siis näiden tietojen pohjalta väittää, että mitsun inducer on kuin onkin jonkin verran isompi kuin T3 Garrettin. Exducer on selvästi pienempi, kuten Passin kuva osoittaa, mutta tällä ei ole käytännössä merkitystä siihen, mikä on ahtimen max. TUOTTO (huom. ei ahtopaine) on. Sen sijaan inducerin koko, joka tähän nimenomaisesti vaikuttaa, on mitsussa suurempi! Ja kaiken lisäksi saabracingin mainitsema 1mm on hyvin lähellä ellei todellisuudessa juurikin se ero, mikä TE05-12B Mitsun ja T3 trim 45 Garrettin välillä on
siinä imusiiven parametrissä joka vaikuttaa ahtimen maksimaaliseen tuottoon. Näillä arvoilla laskettuna muuten ko. mitsun trim on 52 (pelkkä trim ole tietenkään vertailukelpoinen arvo täysin eri sarjojen kompressorien välillä). Vielä palatakseni saabracingin ja Passin kommentteihin, ovat kummatkin sinänsä oikeassa: T3:n imupuolen siiven ULKOmitta eli exducer on suurempi kuin mitsun, kun taas puolestaan mitsun SISÄmitta eli inducer on suurempi kuin T3:n!
Lisätäänpä siis vielä hieman lisää spekulointia ja hyvin raakaa interpolointia soppaan
Verrattain muihin mitsun ahtimiin, on tämä OG-satkun mitsu siis yllättävänkin iso. Siis 12B on selvästi isompi kuin esimerkiksi 12T, ollen samaa luokkaa tai jopa hiukan isompi kuin 13G. Tälle 13G kompressorille puolestaan löytyy kartta, josta löytyvä max. virtaus on 360cfm. Trim 45 T3:n virtauksen ollessa puolestaan hitusen vähemmän, noin 350cfm. Jos pitäisi maksimaalisia hv määriä arvioida, niin hyvin karkeilla laskutavoilla perustuen virtaavaan ilmamäärään ja seossuhteeseen on max. teho kyseisillä ahtimilla jotain 230-240 hv (T3) ja 250-260 (Mitsu). Tämänsuuntaisia lukemia muistan nähneeni itsekin aiemmin, mutta ilman niitä perusteluita..

Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että nämä "max virtaukset" ovat täysin valittuja arvoja jollain halutulla tehokkuudella, enemmänkin saa virtaamaan mutta teho laskee runsaasti (ja imuilma lämpenee). Tähän kuitenkin auttaa tehokas välijäähdytin, eli käytännössä koko totuus ei ole aivan niin yksinkertaista.
Summatakseni, mitsu spoolaa nopeammin JA riittää pidemmälle kuin T3 garrett (tiesin kyllä, että monet ovat tätä ennemminkin väittäneet, mutta minähän kun en usko ennenkuin on todisteita...).
Itsehän siis päädyin tähän tutkiskeluun, kuin alko ahdistamaan se, ettei oma mitsuni eikä useita foorumeita (tätäkin!) lueskellessani myöskään monien muiden mitsu halunnut ahtaa yli 4000 kierroksilla riittävästi. Kuitenkin aina löytyi muutama tapaus, jotka väittivät saavansa ainakin 250hp kyseisestä ahtimesta ulos. Aloin kuitenkin itse jo epäillä tuoton raukasta loppuvan, joten piti alkaa tutkimaan asiaa. Ilmeisesti syynä tähän ahtojen tippumiseen on sittenkin liian löysä aktuaattori yhdistettynä korkeisiin pakopaineisiin (pitää muistaa, että niissä satkuissa joissa on mitsu, on myös katalysaattori tulppana). Itselleni on tähän tulossa lääkkeenä paremmin virtaavat virikatti ja takapönttö, sekä aikanaan 3" downpipe. Ja tietysti se jäykempi aktuaattori...
Ja vielä lopuksi, pitänee vetää tuo liian hätäisesti tehty tarjous vaihtaa mitsu T3 garrettiin pois.
