Saabien turbot???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Saabien turbot???

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Niin mitä eroja on saabien turboissa??? (og900)
Onko pakopesät ja imu puolet erillaisia jos verrataan vaikka
84vuoden T16Saabia ja vuoden 92 saab 900s autoja???
:roll:
Millä tuon uudemman vm91-93 saabin turbon vesijäähdytys on toteutettu?
:wink:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mitsussa, eli TE-05 12b on 41mm kompurasiipi, joka on 1mm isompi kuin Garreteissa.

Siipi on muutenkin erilainen mitsussa...

ja herää aikaisemmin...

pakosiipi on syvemmällä...

-90 eteenpäin kaikki muistaaksen mitsuja,...
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Saabreising hei! Eihän tää tuu viestien lukemisesta mitään kun jokapuolella poppii nuo sun komiat lollos :P
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

SabaT16 kirjoitti:Saabreising hei! Eihän tää tuu viestien lukemisesta mitään kun jokapuolella poppii nuo sun komiat lollos :P

Nyt onkin viikonlopun kunniaksi vähän eloa enemmän :wink:

Täytyy arkena taas laittaa hieman hillitympi :roll:

ps. ei ne mun omat oo :D
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

saabracing kirjoitti:
SabaT16 kirjoitti:Saabreising hei! Eihän tää tuu viestien lukemisesta mitään kun jokapuolella poppii nuo sun komiat lollos :P

Nyt onkin viikonlopun kunniaksi vähän eloa enemmän :wink:

Täytyy arkena taas laittaa hieman hillitympi :roll:

ps. ei ne mun omat oo :D
Onkohan ne luomut :? :roll: :lol:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Onkos noissa esin T16:sen ja S saabien turboissa eroja???
Muutakun paineissa?
Tuntuu kun itellä on toi mitsu että se on ihan lusuunen vehe...
Garretti on mun mielestä paree... :D
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

joo

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Kyllä toi mitsun turbo on parempi ku vakio garrett
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos tulevaisuudessa innostun turbottamaan tota mun satkua, tavoitteena on laittaa Mitsun turbo. Kyllä se nimittäin niin kivasti lähtee vetämään jo 2000rpm kohdilta esim. 900S:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Ransu kirjoitti:Onkos noissa esin T16:sen ja S saabien turboissa eroja???
Muutakun paineissa?
Ei ole T16 ja S mitsuissa fyysisiä eroja.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Joo taitaa sitten autossa olla vikaa kun ei vedä kunnolla... :cry:
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Cut the bullshit, bring in the facts.

Kuva

Vasen on mitsun siipi, ja aivan selvästi pienempi.

Mitsu spoolaa nopeammin kun Garretti. En oo koskaan ton 900:sen mitsun karttaa nähnyt, niin en tiedä paljonko se kestää ahtoa, mutta fysiikan lakien perusteella, voisin veikata että kestää VÄHEMMÄN kuin garretti jossa isompi siipi.

Mitsu on taatelin tallaajille parempi.

T. Pasi
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Niin noi taitaa olla pakopuolen siivet???
Entä imupuoli?
8O
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

kylläpähän voisin melkee sanoo et nuo on imu puolen siipiä.
ainakin tuo garretin siipi on.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Heh, pahoittelut vanhan topikin nostosta, mutta sattuneesta syystä alkoi todella kiinnostamaan Mitsu TE05-12B6:n speksit. Tästä turbosta ei nimittäin löydy MISTÄÄN kompressorikarttaa eikä muitakaan speksejä. Niinpä aloin työhön, ja kävin läpi kaikki mahdolliset hitit googlella erilaisilla kombinaatioilla ja palapeliä rakentamalla aloin selvittämään.

Passin kuva oli lopulta avain ongelmaan, vaikkakin se todistikin lopulta päinvastaista mitä tarkoitus oli. :P

En tunne vastaavia termejä suomeksi, mutta imupuolen siivessä on (kuten kuvassa näkyy) kaksi osaa, ulkosiipi (exducer) ja sisäsiipi (inducer). Merkittävää nyt on se, että sisäsiipi on se osa, joka varsinaisesti imee ilmaa sisään ja viskaa sitä ulkosiiville jotka puolestaan sinkoavat puristetun ilman ulos ahtimesta. Näiden mitoituksen merkitys on se, että sisäsiipi käytännössä määrää sen, mikä on ahtimen maksimaalinen ilmavirtauksen tuotto. Ulkosiiven mitoitus taas vaikuttaa lähinnä spoolausnopeuteen ja maksimaaliseen ahtopaineeseen (EI virtaukseen!). Trim on muuten sitten näiden kahden suhde , 100 *(inducer^2/exducer^2). Vakio T3 garrettissa tämä on 45.

Noh, kuten sanottua, T3:n speksejä ja muiden mitsujen speksejä kyllä löytyy mutta nimenomaan 12b kompressorista ei löydy mitään. Ei muutakuin GIMP esiin, ja mittailemaan Passin tarjoamasta kuvasta. Tarkistaakseni mittausten oikeellisuuden, mittasin myös kuvassa olevan T3 siiven mitat ja vertasin niitä oikeiksi tiedettyihin arvoihin. Tulokset olivat seuraavanlaiset: Mitsu 12b exducer: 58mm, inducer: 42mm; Garrett T3 exducer: 60mm, inducer: 39mm. Huomautuksena, että Garrettin inducerin koko oli vaikea mitata tarkkaan, koska siivet ovat kuvan ahtimessa varsin vääntyneet.

Taulukoista saatavat todelliset arvot ovat Garrettille exducer: 60,12mm, inducer: 40,51mm. Mielestäni tulokset ovat riittävän lähellä, että mittaustapaa voi pitää kohtalaisen luotettavana. Mitsun todellisia arvoja ei ole saatavana, mutta exducerille saatava lähin arvo on 14B ja 14G kompressorisiivillä oleva 58,04mm. Uskaltaisin siis näiden tietojen pohjalta väittää, että mitsun inducer on kuin onkin jonkin verran isompi kuin T3 Garrettin. Exducer on selvästi pienempi, kuten Passin kuva osoittaa, mutta tällä ei ole käytännössä merkitystä siihen, mikä on ahtimen max. TUOTTO (huom. ei ahtopaine) on. Sen sijaan inducerin koko, joka tähän nimenomaisesti vaikuttaa, on mitsussa suurempi! Ja kaiken lisäksi saabracingin mainitsema 1mm on hyvin lähellä ellei todellisuudessa juurikin se ero, mikä TE05-12B Mitsun ja T3 trim 45 Garrettin välillä on siinä imusiiven parametrissä joka vaikuttaa ahtimen maksimaaliseen tuottoon. Näillä arvoilla laskettuna muuten ko. mitsun trim on 52 (pelkkä trim ole tietenkään vertailukelpoinen arvo täysin eri sarjojen kompressorien välillä). Vielä palatakseni saabracingin ja Passin kommentteihin, ovat kummatkin sinänsä oikeassa: T3:n imupuolen siiven ULKOmitta eli exducer on suurempi kuin mitsun, kun taas puolestaan mitsun SISÄmitta eli inducer on suurempi kuin T3:n!

Lisätäänpä siis vielä hieman lisää spekulointia ja hyvin raakaa interpolointia soppaan ;)
Verrattain muihin mitsun ahtimiin, on tämä OG-satkun mitsu siis yllättävänkin iso. Siis 12B on selvästi isompi kuin esimerkiksi 12T, ollen samaa luokkaa tai jopa hiukan isompi kuin 13G. Tälle 13G kompressorille puolestaan löytyy kartta, josta löytyvä max. virtaus on 360cfm. Trim 45 T3:n virtauksen ollessa puolestaan hitusen vähemmän, noin 350cfm. Jos pitäisi maksimaalisia hv määriä arvioida, niin hyvin karkeilla laskutavoilla perustuen virtaavaan ilmamäärään ja seossuhteeseen on max. teho kyseisillä ahtimilla jotain 230-240 hv (T3) ja 250-260 (Mitsu). Tämänsuuntaisia lukemia muistan nähneeni itsekin aiemmin, mutta ilman niitä perusteluita.. :idea: Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että nämä "max virtaukset" ovat täysin valittuja arvoja jollain halutulla tehokkuudella, enemmänkin saa virtaamaan mutta teho laskee runsaasti (ja imuilma lämpenee). Tähän kuitenkin auttaa tehokas välijäähdytin, eli käytännössä koko totuus ei ole aivan niin yksinkertaista.

Summatakseni, mitsu spoolaa nopeammin JA riittää pidemmälle kuin T3 garrett (tiesin kyllä, että monet ovat tätä ennemminkin väittäneet, mutta minähän kun en usko ennenkuin on todisteita...).
Itsehän siis päädyin tähän tutkiskeluun, kuin alko ahdistamaan se, ettei oma mitsuni eikä useita foorumeita (tätäkin!) lueskellessani myöskään monien muiden mitsu halunnut ahtaa yli 4000 kierroksilla riittävästi. Kuitenkin aina löytyi muutama tapaus, jotka väittivät saavansa ainakin 250hp kyseisestä ahtimesta ulos. Aloin kuitenkin itse jo epäillä tuoton raukasta loppuvan, joten piti alkaa tutkimaan asiaa. Ilmeisesti syynä tähän ahtojen tippumiseen on sittenkin liian löysä aktuaattori yhdistettynä korkeisiin pakopaineisiin (pitää muistaa, että niissä satkuissa joissa on mitsu, on myös katalysaattori tulppana). Itselleni on tähän tulossa lääkkeenä paremmin virtaavat virikatti ja takapönttö, sekä aikanaan 3" downpipe. Ja tietysti se jäykempi aktuaattori...

Ja vielä lopuksi, pitänee vetää tuo liian hätäisesti tehty tarjous vaihtaa mitsu T3 garrettiin pois. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä ainakin minusta olet aivan oikein asian päätellyt, jonkun verran noita on tullut laskettua myös.

Imu pyöriä ovat! pakopyöristä ei saa tommosia ihan vähällä työllä 8) eikä taitais juuri alumiininen kauaa siellä pörrätä )paitsi sulaneena möykkynä. Pakopyörässä on akseli kiinni (kiinteesti) ja se on "rautaa".

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin