NiinpäFrostwind kirjoitti:kaTtotaan, niin pian sää soitat mulle ja pyydät kavEriksi laatikonvaihtotalkoisiinSuabisti kirjoitti:Hmmm, tunnen itsene huonoksi Saabistiksi kun en ole yhtään lootaa saanut Saabeista hajalle![]()
Ihme homma, tuossa Ässässäkin on kaikki perus virit ja ahdot 1,1@bar pitkän aikaa. Ajettu 422tkm ja vaihteet menee päälle paremmin varmaan kun uudessa autossa, ei edes vaihdekeppikään tärise kiihdyttäessä![]()
![]()
En ole uskaltanut vaihdelootaöljyjäkään vaihtaa, ettei mene huonompaa suuntaan.
Laatikko sano spätääm!
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Kumma juttu, autolla ajettu nyt päivittäin tuon kolmosvaihteen ääntelyn alkamisesta lähtien. Toimii loistavasti, kunhan ei kolmosta käytä. Ei itse asiassa haittaa menoa juuri yhtään. 
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Mutta kyllä ne kolmosen puuttuvat rattaat voi särkeä muuta siellä osuessa sopivaan väliin. Kerran kitkuteltiin tuollaisella laatikolla, josta kolmonen putosi pelistä muutama kuukausi. Alkoi katoamaan pikkuhiljaa myös muita vaihteita. Viimein oli pakko vaihtaa laatikko kun eteen oli vain kaksi vaihdetta ja taakse juuri ja juuri se yksi.
btw...Mistähän se johtuu yleensä Satkuissa, kun alkaa laatikko vetelelemään viimeisiään, niin vaihdekeppi alkaa kiihdyttäessä heilumaan ja tärisemään
?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Taisivat myös kommentoida sitä kuina turbo 99 jättää katkoviivaa tiehenBreadfan kirjoitti:nro 4/2005. niinhän ne tuolla kirjoittavataxtec kirjoitti:olisiko ollut pari vuotta sitten Tuulilasi-lehden Turbo-alalehdessä koeajossa 99Turbo josta kommentoitiin vaihdekepin melkoista ravistusta ja tärinää kiihdytyksissä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Sopivasti sattuu pätkä TekniikanMaailmaa tähän, niin laitampa
TM 11/1984, TM koeajaa Saab 900 Turbo16 4doors.
Kiitämme +Suorituskykyä +Jarruja +Varustelua
Moitimme -Moottorin kiinnitystä -Lukkojen toimintaa
".....Ensimmäinen suorituskykymittaus jouduttiin keskeyttämään, ja toinenkin. Leveiden ja matalien 195/60-renkaiden ollessa juuri optimipidon kynnyksellä aloitti moottori ja vaihteisto kiinnikkeittensä varassa varsinaisen rumban. Rynkytys oli niin voimakasta, että vain kaasun keventäminen rauhoitti tilanteen. Ja uudelleen sama juttu. Asfalttiin jäi 10cm pituista katkoviivaa.
Hieman lisää kierroksia, jalkasyrjällä jarruttaen auto paikoillaan ja kytkimestä valmiiksi "löysät" pois. Tällä tavoin ahtopainetta pystyy hieman lisäämään lähtöhetkellä. Ja sitten lähdettiinkin.
Ykkösvaihde tuntuu yllättävän lyhyeltä. Heti kakkoselle, eikä kulu pitkään, kun on jo haettava kolmosta. Kiihtyvyys on raju, mutta kellotettuihin aikoihin vaikuttaa ratkaisevasti vaihtojen onnistuminen. Vaihteensiirto toimii kuten muissakin Saabeissa:se on sutjakka normaaliajossa, mutta sietää huonosti repäisyjä....."
Tuo vaihteiston/moottorin kiinnitys on mielestäni satkussa se suurin onkkelma. Kaasarissa saa irtosoralla 1-vaihteen hyppäämään pois, kun 1000k/min pinnassa lyö lämän tiskiin...kaasaripeli miettii hieman ja sitten lähtee äkisti rytkyttäen tipauttaen vaihteen pois.
TM 11/1984, TM koeajaa Saab 900 Turbo16 4doors.
Kiitämme +Suorituskykyä +Jarruja +Varustelua
Moitimme -Moottorin kiinnitystä -Lukkojen toimintaa
".....Ensimmäinen suorituskykymittaus jouduttiin keskeyttämään, ja toinenkin. Leveiden ja matalien 195/60-renkaiden ollessa juuri optimipidon kynnyksellä aloitti moottori ja vaihteisto kiinnikkeittensä varassa varsinaisen rumban. Rynkytys oli niin voimakasta, että vain kaasun keventäminen rauhoitti tilanteen. Ja uudelleen sama juttu. Asfalttiin jäi 10cm pituista katkoviivaa.
Hieman lisää kierroksia, jalkasyrjällä jarruttaen auto paikoillaan ja kytkimestä valmiiksi "löysät" pois. Tällä tavoin ahtopainetta pystyy hieman lisäämään lähtöhetkellä. Ja sitten lähdettiinkin.
Ykkösvaihde tuntuu yllättävän lyhyeltä. Heti kakkoselle, eikä kulu pitkään, kun on jo haettava kolmosta. Kiihtyvyys on raju, mutta kellotettuihin aikoihin vaikuttaa ratkaisevasti vaihtojen onnistuminen. Vaihteensiirto toimii kuten muissakin Saabeissa:se on sutjakka normaaliajossa, mutta sietää huonosti repäisyjä....."
Tuo vaihteiston/moottorin kiinnitys on mielestäni satkussa se suurin onkkelma. Kaasarissa saa irtosoralla 1-vaihteen hyppäämään pois, kun 1000k/min pinnassa lyö lämän tiskiin...kaasaripeli miettii hieman ja sitten lähtee äkisti rytkyttäen tipauttaen vaihteen pois.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Toi nytkyminen häviää, kun ahdot nousee. Sutii puhtaasti pomppimatta kuivalla ykkönen ja kakkonen loppuun 205/50 16" renkailla.(yhdellä pyörällä luultavasti)
-> Miksiköhän laatikot ei kestä. 
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Jaa-avjbremer kirjoitti:Toi nytkyminen häviää, kun ahdot nousee. Sutii puhtaasti pomppimatta kuivalla ykkönen ja kakkonen loppuun 205/50 16" renkailla.(yhdellä pyörällä luultavasti)-> Miksiköhän laatikot ei kestä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Siinä barin pinnassa on aika soppeli. Muistakaa kuitenkin, että ahtojen pitää pysyä korkealla myös kierroksilla, muuten ei ahtojen nostosta ole juurikaan hyötyä. Esim täyskaasukiihdytyksessä pelataan kaikilla vaihteilla alueella 4500-6000 rpm, jolloin laskevalla ahtokärällä ei juurikaan saada aikaiseksi suurempaa huipputehoa kuin vakiossa. Alhaisilla kierroksilla saadaan tietty hurja lisäpuhti kun korkea ahtopiikki aikaansaa korkeampaa vääntöä, mutta tätä matalaa kierrosaluetta ei käytetä kun kiihdytään vaihteita läpi..Saabinsti kirjoitti:Jaa-avjbremer kirjoitti:Toi nytkyminen häviää, kun ahdot nousee. Sutii puhtaasti pomppimatta kuivalla ykkönen ja kakkonen loppuun 205/50 16" renkailla.(yhdellä pyörällä luultavasti)-> Miksiköhän laatikot ei kestä.
Paljonkohan ahtojen nostoa tämä toimenpide vaatii? Jos korjaisi nytkytyksen turbotuksella
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Kyllä se Mimmi on niin,että autoissa on useita erillisiä osakokonaisuuksia voimansiirrossa. Jokaisella on nimikin, vetari, enska ja nii... Autohan pyritään suunnittelemaan niin että, kampiakseli ja lootan pääakseli olis samansuuntaiset, ettei tulis kitkahäviöitä. 99.n suunnittelu on aloitettu kuuskytluvun alussa, siihen aikaan etuvetoisia valmisti enimmäkseen ranskalaiset. Niissä kone ja loota oli peräkkäin asennettuina loota eteenpäin, muissa oli pieni kaksitahtinen. Se miksi Saabi valitsi tilaa vievät kolmiotuet on outoa, koska siihen ei konetta saa poikittain mahtumaan. Päällekkäin laitettuna joutui joutui voiman siirtää 2x90 astetta. se hukkaa tehoa varsinkin kiihdytyksissä. Olisivat edes ysisatasen myötä siirtyneet tonnarin tekniikkaan, sitä meinasin -93 auton ostaneisiin. Tää rakenne on todellakin epäonnistunut jo kuuskytluvulla. Vaihdekeppi on suorassa yhteydessä kytkentärattaaseen, se välittää kaikki vammat suoraan kouraan. Se on kuin lääkärin stetoskooppi. Kepin heiluminen johtuu koneen kiinnikkeistä.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi