Sopivasti sattuu pätkä TekniikanMaailmaa tähän, niin laitampa
TM 11/1984, TM koeajaa Saab 900 Turbo16 4doors.
Kiitämme +Suorituskykyä +Jarruja +Varustelua
Moitimme
-Moottorin kiinnitystä -Lukkojen toimintaa
".....Ensimmäinen suorituskykymittaus jouduttiin keskeyttämään, ja toinenkin. Leveiden ja matalien 195/60-renkaiden ollessa juuri optimipidon kynnyksellä aloitti moottori ja vaihteisto kiinnikkeittensä varassa varsinaisen rumban. Rynkytys oli niin voimakasta, että vain kaasun keventäminen rauhoitti tilanteen. Ja uudelleen sama juttu. Asfalttiin jäi 10cm pituista katkoviivaa.
Hieman lisää kierroksia, jalkasyrjällä jarruttaen auto paikoillaan ja kytkimestä valmiiksi "löysät" pois. Tällä tavoin ahtopainetta pystyy hieman lisäämään lähtöhetkellä. Ja sitten lähdettiinkin.
Ykkösvaihde tuntuu yllättävän lyhyeltä. Heti kakkoselle, eikä kulu pitkään, kun on jo haettava kolmosta. Kiihtyvyys on raju, mutta kellotettuihin aikoihin vaikuttaa ratkaisevasti vaihtojen onnistuminen. Vaihteensiirto toimii kuten muissakin Saabeissa:se on sutjakka normaaliajossa, mutta sietää huonosti repäisyjä....."
Tuo vaihteiston/moottorin kiinnitys on mielestäni satkussa se suurin onkkelma. Kaasarissa saa irtosoralla 1-vaihteen hyppäämään pois, kun 1000k/min pinnassa lyö lämän tiskiin...kaasaripeli miettii hieman ja sitten lähtee äkisti rytkyttäen tipauttaen vaihteen pois.
