Heijaus pysähtyessä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Heijaus pysähtyessä?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Äkkipysähdys, esim. punaisiin valoihin, saa auton heilahtamaan eteen- ja taaksepäin, sitä enemmän mitä nopeampi pysäys on. Ikäänkuin liike jatkuisi, vaikka pyörät ovat lukitut eivätkä luista. Kumipuslat ja iskarit ovat kunnossa.
Ensin tuntui oudolta, mutta tähänkin alkaa tottua!

Kuuluukohan tällainen(kin) 9-5:n "ominaisuuksiin"???

En ole edellisessä elämässä (ennen saappia) moista huomannut!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Paljonkos niillä iskareilla on ajettu? Kuulostaa ihan pehmeiltä iskareilta.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Hiljattain katsastusaseman ravistustestissä olivat mittarin mukaan priimakunnossa.
Ajettu 130t. En tiedä onko vaihdettu!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Katsastusaseman iskaritestistä on saatu "puhtaat paperit", vaikka toinen iskari on ollut yläpäästään irti, joten siihen en kovin paljoa luottaisi...

Eski
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Eski kirjoitti:Katsastusaseman iskaritestistä on saatu "puhtaat paperit", vaikka toinen iskari on ollut yläpäästään irti, joten siihen en kovin paljoa luottaisi...

Eski
...ja itellä kolisi takapää, noh, ei muuta ku A1-asemalle iskaritestiin. Totesi äijä, että ihan priimat takaiskarit, mutta että heloissa väljää. Ostin sitte helat, mutta vaihdettaessa jouduttiinki sitte toteamaan, että ei muuta ku helat takasin kauppaan, ku ovat ku hyllystä vedetyt, mutta että oikea takaiskari oli tursauttanut öljyt totaalisesti pihalle (sotkua tosin oli vain siellä muovien alla). Kuitenkin tässäkin tilanteessa iskaritesti näytti ~65% lukemia, mikä ymmärtääkseni on takaiskareille hyvä. ...ja kolina loppui
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Jep!

Ei paljon kannata katsastusasemien testeihin luottaa. Itse vaihdoin taakse uudet iskarit talvivaurioiden jäljiltä (öljy tuli toisesta pois). Siitä auton katsastukseen, todeten että hyppään kyytiin niin ajetaan iskari testiin. Tähän katsastusmies totesi että joudutaan testaamaan iskarit vain perstuntumalla, koska iskaritesteri on ollut jo jonkin aikaa rikki... :evil:

Totesi vaan että ihan hyviltähän nämä tuntuu...
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Eski kirjoitti:Katsastusaseman iskaritestistä on saatu "puhtaat paperit", vaikka toinen iskari on ollut yläpäästään irti, joten siihen en kovin paljoa luottaisi...

Eski
Näin on käynyt täälläkin. Ja 2vko vanhat iskarit on saanut vaihtotuomion eli ei luottamista.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Jauhetaampa vielä testeistä vaikka tämä meneekin vähän asian sivuun.

Nuo iskaritestit tuntuu kyllä olevan ihan täyttä soopaa. Aikanaan entinen autoni sai puhtaat paperit ja hyvät lukemat testistä, mutta kun purin akselistoa seuraavalla viikolla niin toisessa vaimentimessa ei ollut pienintäkään vastusta kumpaankaan suuntaan. Kolahdus vain kävi kun vaimenin tippui itsestään pohjaan ja sama juttu toiseen suuntaan.

Toinen vaimennin oli kyllä jämäkässä kunnossa.

Tähän tietysti osaltaan vaikutti se että autossa oli lehtijousitus joka jo rakenteensa vuoksi vaimentaa heilahduksia, mutta silti kyseenalaistan kyllä moisen testin tarpeellisuuden ja tarkkuuden.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Osaisiko joku sanoa, onko tämä iskari alkuperäinen, vai uusittu?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Kuva
Osaisiko joku sanoa, onko tämä iskari alkuperäinen, vai uusittu?
Ei varmaankaan ole uusittu ihan äskettäin: genuinesaabin systeemi kertoo, että tuo on korvattu iskarilla 5063466 jossain vaiheessa, ilmeisesti jo ennen vuotta 2004 eli jos olisi äskettäin vaihdettu, niin olisi varmaan tuo uudempi koodikin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5/2,3LPT kirjoitti: Ajettu 130t. En tiedä onko vaihdettu!
Monissa autoissa orkkisiskarit olleet vaihtokunnossa jo 100 tuhannen jälkeen. Vaihtoon vain.
Hyviä tarjouksia iskareista ja alustasarjoista ainakin mulle tehnyt mm. Varaosavarasto Lempäälässä.
Tarttis itsekin vaihtaa noi vehkeet tähän nykyiseenkin kulkuneuvoon. Sen verran huonossa hapessa :roll:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Vaikka diagnoosi on ollut hyvin iskari painotteinen, on sekin ihan jees, mutta kun auto ei tunnu heijaavan alas-ylös-alas, vaan eteen taakse!!

Tässä taitaakin olla niin, että ihmiset autossa tekevät heijauksen, mutta auto ei!!! Ja tämä taas johtunee siitä, että kun autossa on niin erinomaiset jarrut, etten ole ennen moista kokenut!!!!

Taisi olla alunperin tyhmä aihe, mutta...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin