Tonnarin kytkin satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Tonnarin kytkin satkuun

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minkäslainen projekti on laittaa satkuun tonnarin kytkin? Tallista löytyy jo tonnarin vauhtipyörä, mutta mitäs kaikkea tuohon asetelman ja kytkinlevyn lisäksi tarvitaan? Pitääkö myös työ- ja pääsylinteri olla tonnarista..? Onkohan kampiakselin ajoitusmerkit samalla kohdalla tonnarin ja satkun vauhtipyörissä?

Eski
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

VW transporter 2.5tdi vm.99
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

228mm kytkintä on ollut myös satkuissa, muistaakseni -90 eteenpäin... Et tarvitse kuin vauhtipyörän, asetelman ja levyn + tietysti asennuksen niin satkussasi on toimiva 228mm kytkin ;). Tonnarin vauhtipyörässä on ajoitusmerkit 30ast väärässä kohdassa, eli pitää tehdä uusi merkki nollakohdalle.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tällaista tuolta styling&tuning osastolta lainattua...

90-93 16v turbon (S tai täyspaine) vauhtipyörä käy suoraan, ajoitusmerkit passaa suoraan.
80-luvun t16 tonnarin vauhtipyörä käy myös, mutta ajoitusmerkit tarttee laittaa kohdalleen.


Himmee oli nopeampi, mutta jätetään nyt tuo tuohon.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kiitoksia. Pitääkin vielä selvittää mistä tonnarista tuo vauhtipyörä on... Speedpartsilta näyttäisi löytyvän tonnarin 228mm asetelma ja levy hintaan 1250 kr ja satkun 215mm kytkin on 950kr, joten eipä noissa isoa hintaeroa ole. SP:n mukaan 90-93 satkussa on muuten 220mm kytkin: http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_koppling.shtml

Motonet näyttää tarjoavan samaa 228mm settiä 9000 2.0 Turboon 85-93 ja 900 Turboon 90-93 hintaan 116,72.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

G-mies kirjoitti:Tällaista tuolta styling&tuning osastolta lainattua...
80-luvun t16 tonnarin vauhtipyörä käy myös, mutta ajoitusmerkit tarttee laittaa kohdalleen.

Matti
Se vauhtipyörä on peräisin vm. -86 i16 tonnarista, joten se ei ilmeisesti käy..?

Eski
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pitäs se käydä, eihän siinä ole mitään erilaista verrattuna turbon vauhtipyörään. Samalla varaosanumerollakin ovat EPC:n mukaan, joten sinne vaan. Ajoitusmerkin tosin kannattaa kopioida vanhasta, mutta sehän tuossa jo mainitaankin useampaan otteeseen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Taitaa kyllä myös sopia tonnarin isompi levy 8i satkun paineasetelman ja vauhtipyörän kanssa yhteen.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Tontun vauhtipöyrään pitää myös muistaa lisätä silmälaakeri :oops:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

saabastelija kirjoitti:Taitaa kyllä myös sopia tonnarin isompi levy 8i satkun paineasetelman ja vauhtipyörän kanssa yhteen.
Joku tosiaan on väittänyt isomman 228mm levyn menevän pieneen asetelmaan. Mutta ainakaan minulla olleeseen 215mm asetelmaan ei tasan sopinut 228mm levy.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Mites osaatteko kertoa, sopiiko -96 tonnarin vauhtipyörä tuohon 228mm kytkinasetelman + levyn kaveriksi? siis sillä ajoitusmerkkien muutoksella.

mulla on nääs -85 og900 turbo jossa siis ilmeisesti 215mm kytkin ja nyt olis 228mm sachsin asetelma käsissä, ja 9000 vm.-96 vauhtipyörälöytyy.

ps. niin vauhtipyörä siis tarvitsee vaihtaa jos laittaa 228mm kytkinlevyn sinne. miks se tarvii vaihtaa..? isompi, pienempi, muuta?


tema kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:Taitaa kyllä myös sopia tonnarin isompi levy 8i satkun paineasetelman ja vauhtipyörän kanssa yhteen.
Joku tosiaan on väittänyt isomman 228mm levyn menevän pieneen asetelmaan. Mutta ainakaan minulla olleeseen 215mm asetelmaan ei tasan sopinut 228mm levy.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tema kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:Taitaa kyllä myös sopia tonnarin isompi levy 8i satkun paineasetelman ja vauhtipyörän kanssa yhteen.
Joku tosiaan on väittänyt isomman 228mm levyn menevän pieneen asetelmaan. Mutta ainakaan minulla olleeseen 215mm asetelmaan ei tasan sopinut 228mm levy.
Ilmeisesti se riippuu ihan asetelmasta. og900 -92 T16:n levyn mie sinne 8-tappisen asetelmaan survoin ja se oli isompi kuin tuo 215mm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

a9000 kirjoitti:Mites osaatteko kertoa, sopiiko -96 tonnarin vauhtipyörä tuohon 228mm kytkinasetelman + levyn kaveriksi? siis sillä ajoitusmerkkien muutoksella.

mulla on nääs -85 og900 turbo jossa siis ilmeisesti 215mm kytkin ja nyt olis 228mm sachsin asetelma käsissä, ja 9000 vm.-96 vauhtipyörälöytyy.

ps. niin vauhtipyörä siis tarvitsee vaihtaa jos laittaa 228mm kytkinlevyn sinne. miks se tarvii vaihtaa..? isompi, pienempi, muuta?
Siis tossahan on ongelmana se asetelman pulttijako, eli ne on erilaiset. Siksi sie joudut vaihtamaan vauhtipyörän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin