Saab 9-5 3 litran V6 muuttaminen 85 % bioetanoolille

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
luopis
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 19, 2006 19:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Saab 9-5 3 litran V6 muuttaminen 85 % bioetanoolille

Viesti Kirjoittaja luopis »

Onko saatavissa palikkaa muuttaa 3 litran V 6 moottori kulkemaan
85 %:n etanoolilla ? Närpiössö meinaan ruvetaan tänä vuonna
valmistamaan moista polttoainetta perunatehtaan jätteistä. Asun
Vaasassa, joten matkakaan ei ole pitkä tehtaalle.
Nykyautoni: Saab 9-5 SE 3 l turbo autom. m.99
Entiset: 5 Opel Record, 2 Opel Omega, 5 BMW 520 - 528, 1 Saab 99 EMS autom. 1 Saab 93
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Jos ruotsi luistaa, niin täältä hakemalla löytyy tietoa: http://forum.saabturboclub.com/

Hakusanaksi esim. etanolkonvertering
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Olen seuraillu noita etanoli muutos hommia ja yleensä koko etanoli vouhotusta täällä ruotsissa ja tullut siihen tulokseen, että ei kannata.

Ruotsissa saa käyttö ja vakuutus maksuja alemmaksi jos ajaa etanoli autolla. Ja isoissa kaupungeissa saa ajella bussi\taxi kaistoja pitkin. Lentokentillä on omat parkki paikkansa etanoli autoille(ilmanen pysäköinti). No, noista "eduista" kertyvä summa ei minun laskujen mukaan korvaa etanoli auton kulutusta - samalaiseen bensa malliin verrattuna. Suomessa ei saa edes noita etuja saati sitten, että joutuu ajeleen aina johonki yhteen paikkaan tankkaamaan. No, jos on sen verran "vihreä". :)

Odottelen rauhassa, että mihin päin kehitys menee. Täällä ruotsissa tai oikeastaan tässä suomen rajalla seuraava "järkevä" ostos olisi vm.05 tai uudempi diisseli auto jossa on "partikelfilter". Silloin diesel vero lasketaan päästöjen mukaan ja ku tankkaa suomesta halpaa diisseliä(verrattuna ruotsin hintaan) niin minun kilometreillä tuo tulisi halvemmaksi vaihtoehdoksi kuin nykyinen bensa.
Audi A4 2.0TFSIq
luopis
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 19, 2006 19:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Saab 9-5 3 litran V 6 muuttaminen 85% bioetanoolille

Viesti Kirjoittaja luopis »

Kiitos vastauksista. Olin kuukauden reissussa, jotta kiitos on vähän myöhässä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Voi olla, että on
luovuttava mielestäni maailman parhaasta kulkuneuvosta, sillä nyt
kehitellään valtiossa käyttöveron nostoa isoille koneille. Jos se nousee
suunnitelmien mukaan 600 € / vuosi, on kai siirryttävä pienempään ja
turvattomanpaan autoon. Mielestäni käyttövero pitäisi poistaa ja korvata
se polttoaineverolla, jolloin veroa maksettaisiin kulutuksen ja käytön
mukaan. Dieselveron poisto voisi innostaa vaihtamaan turvalliseen
diesel Saabiin.

luopis
Nykyautoni: Saab 9-5 SE 3 l turbo autom. m.99
Entiset: 5 Opel Record, 2 Opel Omega, 5 BMW 520 - 528, 1 Saab 99 EMS autom. 1 Saab 93
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 3 litran V 6 muuttaminen 85% bioetanoolille

Viesti Kirjoittaja JouniH »

luopis kirjoitti:Kiitos vastauksista. Olin kuukauden reissussa, jotta kiitos on vähän myöhässä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Voi olla, että on
luovuttava mielestäni maailman parhaasta kulkuneuvosta, sillä nyt
kehitellään valtiossa käyttöveron nostoa isoille koneille. Jos se nousee
suunnitelmien mukaan 600 € / vuosi, on kai siirryttävä pienempään ja
turvattomanpaan autoon. Mielestäni käyttövero pitäisi poistaa ja korvata
se polttoaineverolla, jolloin veroa maksettaisiin kulutuksen ja käytön
mukaan. Dieselveron poisto voisi innostaa vaihtamaan turvalliseen
diesel Saabiin.

luopis
tuosta polttoaine verosta on aikasemminki ollut puhetta. Siinä polttoaineessahan on jo aivan älytön vero! Ei kai kukaan olis tyytyväinen jos sitä vielä nostettaisiin?

Edit.
Minusta saabin kotimaassa ollaan menossa suht järkevään suuntaan ku uusia diesel autoja verotetaan päästöjen mukaan. Tosin päästöt kerrotaan vielä kolmella, mutta kuitenki. :) Eli maksat siitä mitä saastutat. Se haastaa autotehtaatki kehittämään moottoreita. Jossa BMW on jo onnistunu bensa puolella aika hyvin.
Edit.
Audi A4 2.0TFSIq
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tuo bensaveron nostaminen ei millään tvalla ole älykäs vaihtoehto. Osalla ihmisistä on pitkät matkat kauppihin ja työhön. Kaikki eivät asu kaupungeissa eikä mielestäni tarvitsekaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rafu kirjoitti:Tuo bensaveron nostaminen ei millään tvalla ole älykäs vaihtoehto. Osalla ihmisistä on pitkät matkat kauppihin ja työhön. Kaikki eivät asu kaupungeissa eikä mielestäni tarvitsekaan.
Vaahdotaan ny täälläkin ajoneuvoverosta :)
Eli mikäli halutaan trendikkäästi verottaa autoilua nimenomaan tuotettuihin päästöihin nähden, on polttoainevero ainut tapa hoitaa tämä oikeasti syntyneisiin päästöihin perustuen. Piste.

Se, että ihmisillä on tosiaan eriasteinen tarve omalle autolle asuin- tai työpaikan sijainnista, invaliditeetistä tms johtuen, pitää voida huomioida pelkästään polttoaineveroon perustuvassa kuvitteellisessa järjestelmässä. Käytännössä on jo olemassa järjestelmä, joka ottaa ainakin työpaikan sijainnin (ja työajan) huomioon, eli työmatkakulujen vähentäminen verotuksessa oman auton käytön mukaan. Tuosta olisi helppo jatkojalostaa "lisäale" näille henkilöille kompensoimaan kohonnutta polttoaineveroa. Sitten vielä verohelpotukset myös liikennealanyrittäjille yms. hienosäätöä (katalysaattoriautot vs. katittomat etc.), niin aletaan olemaan jo jäljillä autoilun verottamisessa OIKEIDEN syntyneiden päästöjen mukaan. Sääli vaan, että VM:n tuore ehdotus ajoneuvoveron muutoksesta (voimaan aikaisintaan vuonna 2010) on enintään kosmeettista kikkailua muka-päästöperusteisen ajoneuvoveron suuntaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin