Saab 900:n kannentiiviste!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Dog61
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 14:02
Paikkakunta: KALAJOKI

Saab 900:n kannentiiviste!

Viesti Kirjoittaja Dog61 »

Hei. Mitä on tullut maksamaan 900 i vm 1985:n kannentiivisteen vaihto? Minulle on annettu kaksi arviota ja ne ovat hyvin lähellä toisiansa eli 660 euroa ja toinen on 500 - 700 euroa töineen ja osineen. Moottori on tutkittu ja puristukset ovat ok, mutta kannentiiviste vuotaa (käy kylmänä 3:lla ja kun lämpenee, sitten on kaikki mukana).
Kumpikin korjaamo on sanonut, että kansi oikaistaan samalla kun tiiviste vaihdetaan. Tämä korjaamo, joka antoi arvion 500 - 700 euroa, se on ns. epävirallinen Saabin huoltoliike.
Minun Saabilla on nyt ajettu noin 283 000 km. Kytkin on kohta myös vaihtokunnossa. Eräs asentaja sanoi, että Saabin kytkimellä ajaa noin 240 000 km, mutta meikäläinen on ajanut pitempään.
Terveisin Saabisti Pohjanmaalta.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no vaiha ite se tiiviste.

putsaat vaan tiivistepinnat huolella, jos ei kulumaa/syöpymää, niin miksi oikaista ???

ja kannenpultitkin kärsii käyttää vielä uudestaan jos ei ole kiritty kun sen yhen kerran tehtaalla.

ja nuo hinta-arviot on käsittämättömän suuria 8O

tiiviste noin 25 euroo, voi olla halvempikin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihda itte, ei se kova homma ole.

Nimim. 99:n kannenvaihto talvella kylmässä autotallissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo ilman muuta rohkeasti vain itse vaihtamaan. 700e sulle jo joku klubilainen nostaa toimintakuntoisen koneen paikalleen. Paskapuhetta tosiaan, että aina pitäisi kansi plaanata irtiotettaessa.... Kiehuneet erikseen.
Täältä löytyy tukea työlle ja korjausoppaat myös sisältää melkein aina tuon kannen irroitus/kiinnitys jumpan, jos on tarvetta. Tarvitset vain uuden tiivisteen, hyvän skaavarin pintojen putsaamiseen jos tarvetta ja hiukan reipasta mieltä.... :D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kannattaa muutkin yläpään tiivisteet vaihtaa samalla, eli imu- ja pakosarjan tiivisteet ja venttiilinvarren kumitkin jos jaksaa. Pakosarjan pultit kannattaa ehkä hommata uudet kun ovat luultavasti varsin ruosteiset.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jos on 8v ruisku niin mitään tiivisteitä venttiiliessä ei ole. 16v:stä ne löytyy.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

e0000333 kirjoitti:Paskapuhetta tosiaan, että aina pitäisi kansi plaanata irtiotettaessa.... Kiehuneet erikseen.
Ei se nyt kuitenkaan ehkä ihan noinkaan ole.Kyllä se tiipparipinta olisi hyvä ainakin mitata,että on suora(millä teet tämän tarpeeksi tarkasti kotioloissa?),ja eikä se n.40eur jonka tuo plaanaus maksaa,luulisi kaatavan budjettia.Saa ainakin yönsä nukkua rauhassa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Suppari kirjoitti:Ei se nyt kuitenkaan ehkä ihan noinkaan ole.Kyllä se tiipparipinta olisi hyvä ainakin mitata,että on suora(millä teet tämän tarpeeksi tarkasti kotioloissa?),ja eikä se n.40eur jonka tuo plaanaus maksaa,luulisi kaatavan budjettia.Saa ainakin yönsä nukkua rauhassa.
Vapari näin paksulla massatiivisteellä ja plaanaus "terveeseen" kanteen on turhaa rahan polttamista. En jaksa uskoa, että notkea alumiinikansi ei painuisi noilla momenteilla ja paksulla tiivisteellä riittävän hyvin paikoilleen, kun lohko/kansi on samaa paria.
Jos on pahasti kipeää saanut niin kannattaa olla tietty tarkempana.
Kannattaa myös tarkkailla sitä kohtaa, josta se puhallus on tapahtunut. Näistä kohdista helposti puuttuu ainesta. Halvin temppu tässä tapauksessa on luultavasti hankkia vaihtokansi, jos ainut vaihtoehto on täyttöhitsaus. Kotona kannen suoruutta voi testata vaikka ikkunalasin/paksun pleksin päälle teipattujen 800-1000 hiomapapereiden päällä hiestämällä. Muutama tasainen veto paljastaa jo missä mennään. Homma vaatii hiukan kokemusta ja tukevan alustan, mutta antaa hyvin suuntaa missä mennään.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Minullakin käynnissä pähkäily siitä mitä pitäisi tehdä kannelle. Mitään kokemusta kyseisestä hommasta ei ennestään ole, mutta ajattelin koittaa selvitä hommasta kotioloissa. Tai sitten jos jotakuta kiinnostaa ostaa hyvä projektiauto niin voin myydäkin 127 tkm ajetun -88 ruiskusatkun, josta tuli vedet pihalle koneen kyljestä pakosarjan päälle. Öljyt on oljyä ja vedet vettä, mutta muuten ei ole hajukaaan kuinka laajasta hommasta on kyse. Koska auto muuten on huippukuntoinen, niin kannattaa se kansi varmaankin jossain vaiheessa laittaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikä vaihtoi kannen tohon 99 combicoupeen tossa viikolla. Siinä oli kanssa toi kolmella käynnistymisvaiva ja kansipahvista en löytänyt mitään vuotojälkiä. Luulenpa, että toi vanha kansi oli halki. Jahka saan turbon huollosta, ja pääsen koekäyttämään, niin sitten saan lopulleen varmistuksen epäilykselleni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kansi kannattaa aina plaanata koska liekkirenkaat painaa / hieroo jälkensä pehmeeseen alumiiniin. Rane-korjaukset erikseen....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

toms kirjoitti:Kansi kannattaa aina plaanata koska liekkirenkaat painaa / hieroo jälkensä pehmeeseen alumiiniin. Rane-korjaukset erikseen....
Kannattaa vääntää kansi kunnolla momenttiin niin ei pääse se kansi liikkumaan ja hieromaan itseään niihin liekkirenkaisiin. Tällä teorialla kaikissa alumiinikantisissa saabeissa kannentiivisteen vaihto pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan kun se hiestyy kanteen... No vitsi vitsi... :wink:

Ennemmin olisi huolissani muista syöpymistä mitä sieltä kannesta löytyy....

Tehköön kukin niinkuin haluaa...
Viimeksi muokannut e0000333, Ma Kesä 25, 2007 08:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

toms kirjoitti:Kansi kannattaa aina plaanata koska liekkirenkaat painaa / hieroo jälkensä pehmeeseen alumiiniin. Rane-korjaukset erikseen....
Juurikin näin.Ja samalla vaikka koeponnistus,kovia on halkeilemaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Samalla puhdistuu ne syöpymätkin. Syöpymiin vaikuttaa myös vaihtaako nesteitä 2 vuoden vai 10 vuoden välein.
Vanhoissa B-koneissa on jonkinlaiset sinkkianodit sellaisissa tulpissa termostaattikotelossa, monissakaan enään pelkät korkit jäljellä, miksi niitä ei käytetä nykyään. Samalla lailla niitten pitäis toimia kuin veneenmoottorissa vesitiloissa vaikka olisikin suljettu järjestelmä lämmönvaihtimella.
Itellä on yhdessä veneemoottorissa sinkkipala vesitilaan ja se käsketään huoltoohjelman mukaan puhdistaa vuosittain.
Pitäiskö laittaa H-koneeseenkin...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

e0000333 kirjoitti:
Kannattaa vääntää kansi kunnolla momenttiin niin ei pääse se kansi liikkumaan ja hieromaan itseään niihin liekkirenkaisiin. Tällä teorialla kaikissa alumiinikantisissa saabeissa kannentiivisteen vaihto pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan kun se hiestyy kanteen...
Joku täällä foorumilla joskus laskikin mikä on valurautalohkon ja alumiinikannen lämpölaajenemisesta johtuva keskinäinen liikkumavara jokaisesta kylmäkäynnistyksestä käyttölämpötilaan ja olikohan takaisin jäähtyneeksi? Muistaakseni liikkuma oli jopa noin.1,5mm.

Eli tämä tukisi ainakin kannen tiivistepinnan höyläämistä tiiviyden takaamiseksi jatkossakin, tottahan siloitettu edestakaisin liikkuva pinta pitää tiivisteen kanssa paremmin kuin ajanmyötä kannenpulttien kantoja kohti "painunut" kansi?

Ja kyllä ainakin noissa omissa puretuissa kansissa on olleet selvät edestakaisen liikkumisen jäljet, liekkirenkaitten kohdalla.
Vastaa Viestiin