Saab 900:n kannentiiviste!
Saab 900:n kannentiiviste!
Hei. Mitä on tullut maksamaan 900 i vm 1985:n kannentiivisteen vaihto? Minulle on annettu kaksi arviota ja ne ovat hyvin lähellä toisiansa eli 660 euroa ja toinen on 500 - 700 euroa töineen ja osineen. Moottori on tutkittu ja puristukset ovat ok, mutta kannentiiviste vuotaa (käy kylmänä 3:lla ja kun lämpenee, sitten on kaikki mukana).
Kumpikin korjaamo on sanonut, että kansi oikaistaan samalla kun tiiviste vaihdetaan. Tämä korjaamo, joka antoi arvion 500 - 700 euroa, se on ns. epävirallinen Saabin huoltoliike.
Minun Saabilla on nyt ajettu noin 283 000 km. Kytkin on kohta myös vaihtokunnossa. Eräs asentaja sanoi, että Saabin kytkimellä ajaa noin 240 000 km, mutta meikäläinen on ajanut pitempään.
Terveisin Saabisti Pohjanmaalta.
Kumpikin korjaamo on sanonut, että kansi oikaistaan samalla kun tiiviste vaihdetaan. Tämä korjaamo, joka antoi arvion 500 - 700 euroa, se on ns. epävirallinen Saabin huoltoliike.
Minun Saabilla on nyt ajettu noin 283 000 km. Kytkin on kohta myös vaihtokunnossa. Eräs asentaja sanoi, että Saabin kytkimellä ajaa noin 240 000 km, mutta meikäläinen on ajanut pitempään.
Terveisin Saabisti Pohjanmaalta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
no vaiha ite se tiiviste.
putsaat vaan tiivistepinnat huolella, jos ei kulumaa/syöpymää, niin miksi oikaista ???
ja kannenpultitkin kärsii käyttää vielä uudestaan jos ei ole kiritty kun sen yhen kerran tehtaalla.
ja nuo hinta-arviot on käsittämättömän suuria
tiiviste noin 25 euroo, voi olla halvempikin.
putsaat vaan tiivistepinnat huolella, jos ei kulumaa/syöpymää, niin miksi oikaista ???
ja kannenpultitkin kärsii käyttää vielä uudestaan jos ei ole kiritty kun sen yhen kerran tehtaalla.
ja nuo hinta-arviot on käsittämättömän suuria

tiiviste noin 25 euroo, voi olla halvempikin.
Vaihda itte, ei se kova homma ole.
Nimim. 99:n kannenvaihto talvella kylmässä autotallissa.
Nimim. 99:n kannenvaihto talvella kylmässä autotallissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo ilman muuta rohkeasti vain itse vaihtamaan. 700e sulle jo joku klubilainen nostaa toimintakuntoisen koneen paikalleen. Paskapuhetta tosiaan, että aina pitäisi kansi plaanata irtiotettaessa.... Kiehuneet erikseen.
Täältä löytyy tukea työlle ja korjausoppaat myös sisältää melkein aina tuon kannen irroitus/kiinnitys jumpan, jos on tarvetta. Tarvitset vain uuden tiivisteen, hyvän skaavarin pintojen putsaamiseen jos tarvetta ja hiukan reipasta mieltä....
Täältä löytyy tukea työlle ja korjausoppaat myös sisältää melkein aina tuon kannen irroitus/kiinnitys jumpan, jos on tarvetta. Tarvitset vain uuden tiivisteen, hyvän skaavarin pintojen putsaamiseen jos tarvetta ja hiukan reipasta mieltä....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Kannattaa muutkin yläpään tiivisteet vaihtaa samalla, eli imu- ja pakosarjan tiivisteet ja venttiilinvarren kumitkin jos jaksaa. Pakosarjan pultit kannattaa ehkä hommata uudet kun ovat luultavasti varsin ruosteiset.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Ei se nyt kuitenkaan ehkä ihan noinkaan ole.Kyllä se tiipparipinta olisi hyvä ainakin mitata,että on suora(millä teet tämän tarpeeksi tarkasti kotioloissa?),ja eikä se n.40eur jonka tuo plaanaus maksaa,luulisi kaatavan budjettia.Saa ainakin yönsä nukkua rauhassa.e0000333 kirjoitti:Paskapuhetta tosiaan, että aina pitäisi kansi plaanata irtiotettaessa.... Kiehuneet erikseen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vapari näin paksulla massatiivisteellä ja plaanaus "terveeseen" kanteen on turhaa rahan polttamista. En jaksa uskoa, että notkea alumiinikansi ei painuisi noilla momenteilla ja paksulla tiivisteellä riittävän hyvin paikoilleen, kun lohko/kansi on samaa paria.Suppari kirjoitti:Ei se nyt kuitenkaan ehkä ihan noinkaan ole.Kyllä se tiipparipinta olisi hyvä ainakin mitata,että on suora(millä teet tämän tarpeeksi tarkasti kotioloissa?),ja eikä se n.40eur jonka tuo plaanaus maksaa,luulisi kaatavan budjettia.Saa ainakin yönsä nukkua rauhassa.
Jos on pahasti kipeää saanut niin kannattaa olla tietty tarkempana.
Kannattaa myös tarkkailla sitä kohtaa, josta se puhallus on tapahtunut. Näistä kohdista helposti puuttuu ainesta. Halvin temppu tässä tapauksessa on luultavasti hankkia vaihtokansi, jos ainut vaihtoehto on täyttöhitsaus. Kotona kannen suoruutta voi testata vaikka ikkunalasin/paksun pleksin päälle teipattujen 800-1000 hiomapapereiden päällä hiestämällä. Muutama tasainen veto paljastaa jo missä mennään. Homma vaatii hiukan kokemusta ja tukevan alustan, mutta antaa hyvin suuntaa missä mennään.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Minullakin käynnissä pähkäily siitä mitä pitäisi tehdä kannelle. Mitään kokemusta kyseisestä hommasta ei ennestään ole, mutta ajattelin koittaa selvitä hommasta kotioloissa. Tai sitten jos jotakuta kiinnostaa ostaa hyvä projektiauto niin voin myydäkin 127 tkm ajetun -88 ruiskusatkun, josta tuli vedet pihalle koneen kyljestä pakosarjan päälle. Öljyt on oljyä ja vedet vettä, mutta muuten ei ole hajukaaan kuinka laajasta hommasta on kyse. Koska auto muuten on huippukuntoinen, niin kannattaa se kansi varmaankin jossain vaiheessa laittaa.
Meikä vaihtoi kannen tohon 99 combicoupeen tossa viikolla. Siinä oli kanssa toi kolmella käynnistymisvaiva ja kansipahvista en löytänyt mitään vuotojälkiä. Luulenpa, että toi vanha kansi oli halki. Jahka saan turbon huollosta, ja pääsen koekäyttämään, niin sitten saan lopulleen varmistuksen epäilykselleni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kansi kannattaa aina plaanata koska liekkirenkaat painaa / hieroo jälkensä pehmeeseen alumiiniin. Rane-korjaukset erikseen....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Kannattaa vääntää kansi kunnolla momenttiin niin ei pääse se kansi liikkumaan ja hieromaan itseään niihin liekkirenkaisiin. Tällä teorialla kaikissa alumiinikantisissa saabeissa kannentiivisteen vaihto pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan kun se hiestyy kanteen... No vitsi vitsi...toms kirjoitti:Kansi kannattaa aina plaanata koska liekkirenkaat painaa / hieroo jälkensä pehmeeseen alumiiniin. Rane-korjaukset erikseen....

Ennemmin olisi huolissani muista syöpymistä mitä sieltä kannesta löytyy....
Tehköön kukin niinkuin haluaa...
Viimeksi muokannut e0000333, Ma Kesä 25, 2007 08:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Samalla puhdistuu ne syöpymätkin. Syöpymiin vaikuttaa myös vaihtaako nesteitä 2 vuoden vai 10 vuoden välein.
Vanhoissa B-koneissa on jonkinlaiset sinkkianodit sellaisissa tulpissa termostaattikotelossa, monissakaan enään pelkät korkit jäljellä, miksi niitä ei käytetä nykyään. Samalla lailla niitten pitäis toimia kuin veneenmoottorissa vesitiloissa vaikka olisikin suljettu järjestelmä lämmönvaihtimella.
Itellä on yhdessä veneemoottorissa sinkkipala vesitilaan ja se käsketään huoltoohjelman mukaan puhdistaa vuosittain.
Pitäiskö laittaa H-koneeseenkin...
Vanhoissa B-koneissa on jonkinlaiset sinkkianodit sellaisissa tulpissa termostaattikotelossa, monissakaan enään pelkät korkit jäljellä, miksi niitä ei käytetä nykyään. Samalla lailla niitten pitäis toimia kuin veneenmoottorissa vesitiloissa vaikka olisikin suljettu järjestelmä lämmönvaihtimella.
Itellä on yhdessä veneemoottorissa sinkkipala vesitilaan ja se käsketään huoltoohjelman mukaan puhdistaa vuosittain.
Pitäiskö laittaa H-koneeseenkin...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Joku täällä foorumilla joskus laskikin mikä on valurautalohkon ja alumiinikannen lämpölaajenemisesta johtuva keskinäinen liikkumavara jokaisesta kylmäkäynnistyksestä käyttölämpötilaan ja olikohan takaisin jäähtyneeksi? Muistaakseni liikkuma oli jopa noin.1,5mm.e0000333 kirjoitti:
Kannattaa vääntää kansi kunnolla momenttiin niin ei pääse se kansi liikkumaan ja hieromaan itseään niihin liekkirenkaisiin. Tällä teorialla kaikissa alumiinikantisissa saabeissa kannentiivisteen vaihto pitäisi kuulua huolto-ohjelmaan kun se hiestyy kanteen...
Eli tämä tukisi ainakin kannen tiivistepinnan höyläämistä tiiviyden takaamiseksi jatkossakin, tottahan siloitettu edestakaisin liikkuva pinta pitää tiivisteen kanssa paremmin kuin ajanmyötä kannenpulttien kantoja kohti "painunut" kansi?
Ja kyllä ainakin noissa omissa puretuissa kansissa on olleet selvät edestakaisen liikkumisen jäljet, liekkirenkaitten kohdalla.