Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: terve moonlight-teinituning

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

bmw kirjoitti:hajosko farkku bimmeri moonlight-tuningilla mites sillai eikö mopo kestä heh heh??paskan möivät!!! on sun turbo saab sairaan nopee! :oops: :oops: heh heh!!!!!!!!!!!! mites muijas kans menee??? :lol:
Joo farkku kajahti, Bimmerihän on ollu leviänä koko talven, siin farkussakin on liikaa BMW:n osia.. :evil:

Kato emännät kuvista, voima vetää puoleensa :twisted:

Mitä eroa noissa 99cc:n valoissa oikeesti on että kandeeko sellasia metsästää kun ei oikein ole tietoa ?? Sopiiko paikalle ja tolleen ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

No, ulkoisesti niissä on tällaiset erot.
Alemmassa kuvassa 99:n mallivuoden 1978 takavalot.

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tri-Lo kirjoitti:
Money For Nothing kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti: Joko toi saabbipaitainen nuorukainen tai pyllistävä neiti? Ei herneitä :twisted:

Vielä ois arvattavana useamman kymmentä henkilöä :lol: ....
Ei näy paljon muita 3metrisiä.. :D
Valkosesta t-paidasta pitäs tunnistaa :wink:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: terve moonlight-teinituning

Viesti Kirjoittaja Suppari »

moonlight-tuning kirjoitti: Mitä eroa noissa 99cc:n valoissa oikeesti on että kandeeko sellasia metsästää kun ei oikein ole tietoa ?? Sopiiko paikalle ja tolleen ??
Olen tuollaisia mallannut joskus isäukon kärryyn,ja tuolla hyllyssä ne on edelleen.Eli ei sopinut,en vaan muista mikä ahdisti.Oliskohan 99 lamput ollut isommat?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: terve moonlight-teinituning

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Suppari kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti: Mitä eroa noissa 99cc:n valoissa oikeesti on että kandeeko sellasia metsästää kun ei oikein ole tietoa ?? Sopiiko paikalle ja tolleen ??
Olen tuollaisia mallannut joskus isäukon kärryyn,ja tuolla hyllyssä ne on edelleen.Eli ei sopinut,en vaan muista mikä ahdisti.Oliskohan 99 lamput ollut isommat?
Se niistä valoista sitten.. :(

Tossa Kupittaan harrasteajoneuvoillasta parit kuvat 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Oli ihan ok tapahtuma...nyt on etukumit kankailla :oops:

Meinasin tossa alotella porailemaan imusarjaan reikiä nuille nossun suuttimille kunhan kerkeen..eli imusarjan irrotus seuraavaksi..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ainiin..Auto ja omistaja Tuurissa :roll:

Kuva
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: terve moonlight-teinituning

Viesti Kirjoittaja V-M »

moonlight-tuning kirjoitti: Joo farkku kajahti, Bimmerihän on ollu leviänä koko talven, siin farkussakin on liikaa BMW:n osia.. :evil:
Mikä Biimeri? Eikös sulla ollut joku A(l)pina? 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: terve moonlight-teinituning

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

V-M kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti: Joo farkku kajahti, Bimmerihän on ollu leviänä koko talven, siin farkussakin on liikaa BMW:n osia.. :evil:
Mikä Biimeri? Eikös sulla ollut joku A(l)pina? 8)

V-M
Juurikin näin mulla on myös 535i ACjotain bemari ...

Farkku on noin 23% free of BMW parts :twisted: Eli ALPINA

Heitin molemmista kuvat tonne offtopic puolelle...
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
jmo
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Sunburstithan onkin ihan kivannäköset mustana :o Vielä kun olis pari-kolme tuumaa isommat niin olis aika racet..
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

moonlight-tuning kirjoitti:Ainiin..Auto ja omistaja Tuurissa :roll:
Raggariauto ja lättähattu niinkun joku heitti Kupittaalla :oops: :roll:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Onkos tietoa että kuinka paljon vaikuttaa että onko NX nitrosysteemin putket venttiileiltä koneeseen (suutimille) yhtäpitkät vai ei yhtäpitkät ? :?:

Sitten toinen sellanen peruskysymys kun pitäis tehä toi toinen polttoainelinja tohon niin olisko helpointa laittaa säiliö paluuputkeen ja vetää siitä jollain perus korkeapainepumpulla noille suuttimille ? Vai onko tankissa paljon mahdollisuuksia noille lisälähdöille ?? Eli jos tarkennetaan vielä, tarkotuksena saada oma bensalinja noille NX:n suuttimille, ja nyt ongelmana kun saabissahan on pumppu tankissa sisällä niin mistä saisi polttoaineen kierron tolle toiselle linjalle, että onko tankissa jotain lähtöä mitä voisi käyttää vai teenkö kerääjäsäiliön konehuoneeseen ja siitä pumpulla suuttimille ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tai onko ees tietoa että voisko tai onko kukaan tehny tollaseen muovitankkiin lisää lähtöjä ? Tai onko kaasari mallin tankki kuinka erilainen ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

miksi et ota alkuperäisen pensa tukin päästä vain pitemmällä panjolla.

vai meinaatko ettei pumpun tuotto riitä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, noita NX:n sarjoja asennelleet väitti joskus että tuotto ei riitä, mutta tosta saabin pumpusta en tiedä, mutta se on laaki ja vainaa jos tuotto ei riitä ja paineet pääsee putoomaan. Että olis aika paljon turvallisempi kokeilla tehdä rinnalle toinen bensalinja niin pysyisi paineet kurissa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Eli tosta nyt alotettiin noitten NX ilokaasujen asennus, purkamaton konehuone.

Kuva

Paineen säädin ensin pois imusarjan päältä, kaasuvaijeri irti ja säätimelle menevä alipaineletku nippoineen irti.

Kuva

Näyttää tolta, seuraavaksi suuttimien ja muiden komponenttien johdot pois.

Kuva

Johtosarjan saa helposti pois ja käännetyksi pois edestä.

Kuva

Jonka jälkeen imusarjan irroitus näyttää jo paljon helpommalta :roll:

Kuva

Kaikki letkut irti imusarjasta, osa vesistä tulee tietenkin ulos tässä kohtaa, jos ei järjestelmää ole tyhjennetty :oops:

Kuva

Mulla oli tollanen ihme letkuholkki viritys tossa blow offin liitoksessa, tolta osin ainakin taitaa turbon ja vaparin imusarjat poiketa toisistaan.

Kuva

Suuttimet ja kisko pois edestä, jätin suuttimet kiskoon kiinni.

Kuva

Enää oikeastaan toi turbon öljyletku kiinni tuolla lohkon kyljessä.

Kuva

Sitten otin imusarjan irti, vaikka toi turbon öljyletku oli vielä kiinni kun ei löytynyt sopivia työkaluja että olisin saanu kaivettua sen tuolta välistä pois.

Kuva

Imusarjan alla oleva tuki meinasi tehdä tosta hommasta hankalaa, kun imusarjaa olisi pitänyt saada taaksepäin tossa kohtaa..mutta pikkusen kun kikkaili niin irtosihan se sieltä aika kivuttomasti

Kuva

Kuva

Tosta reijästä mulla on otettu öljyn kierto turbolle kun sitä joku joskus kyseli

Kuva

Tossa on sitten jo imusarja irti...

Kuva

Ja tossa sitten vähän lisätöita vaikka taitaishan tuo imusarja tuolla pysyä vaikka jättäiskin ton yhen pultin uusimatta ?

Kuva

Tossa on nakutusanturi vielä paikallaan, samalla kun tuolla kaivellaan niin meinasin vaihtaa siihen noi säätökumit, mullahan tehty kumirenkailla tosta anturista vaimennettu ja pulttia kiristämällä saa anturin reagointia muutetuksi, tähänkin on varmaan joku hieno systeemi mutta näin meillä.

Kuva

Kuva

Tossa näkyy ne renkaat paremmin.

Kuva

Tollaset suuttimet siihen pitäisi asentaa ja tuli jumanklavita kaikki jenkatapitkin ton NX:n sarjan mukana, ei paha ei paha.. :twisted:

Kuva

Kuva

Ja tollasta putkea ja tollaset jakoblokit.. :twisted:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin