Opel OPC
Opel OPC
Vihdintiellä tuli tänään nähtyä joku pienempi opel, joka lähti kohtuu rivakasti valoista. Perästä kerkisin lukea OPC tekstin. No eikun nettiin kattomaan että mitähän sekin oikein tarkoittaa:
http://www.opel.fi/content_data/GME/019 ... osite/opc/
Vectra Wagon muistuttaa sisätiloistaan uutta 9-5:sta. Rattia ja vanteita myöten samoja osia tuntuu olevan käytetty.
Onko Vectran alustan osat samoja kuin 9-5:ssa? Kuinka paljon autoissa on itseasiassa samoja osia? Ei varmaan Astra tai Vectra ole hullumpia autoja nykyään, kun ovat saabille sukua. Melkoisia myllyjä noissa OPC malleissa tuntuu olevan. Samoin Astran 1.6 Turbo 180hv:llä ja silti kohtuullisilla kulutuslukemilla kiinnostaa..
http://www.opel.fi/content_data/GME/019 ... osite/opc/
Vectra Wagon muistuttaa sisätiloistaan uutta 9-5:sta. Rattia ja vanteita myöten samoja osia tuntuu olevan käytetty.
Onko Vectran alustan osat samoja kuin 9-5:ssa? Kuinka paljon autoissa on itseasiassa samoja osia? Ei varmaan Astra tai Vectra ole hullumpia autoja nykyään, kun ovat saabille sukua. Melkoisia myllyjä noissa OPC malleissa tuntuu olevan. Samoin Astran 1.6 Turbo 180hv:llä ja silti kohtuullisilla kulutuslukemilla kiinnostaa..
Re: Opel OPC
Siis vectra on rakennettu samalle pohjalevylle kuin 9-3 ss ja on täten erittäin läheistä sukua sille. Sähköt ja turbomoottorit ovat samat 9-3ss:ssä ja vectrassa. 9-5 ja vectra ovat aika kaukana toisistaan noin niinkuin suunnittelultaan.Sami kirjoitti:
Onko Vectran alustan osat samoja kuin 9-5:ssa? Kuinka paljon autoissa on itseasiassa samoja osia? Ei varmaan Astra tai Vectra ole hullumpia autoja nykyään, kun ovat saabille sukua. Melkoisia myllyjä noissa OPC malleissa tuntuu olevan. Samoin Astran 1.6 Turbo 180hv:llä ja silti kohtuullisilla kulutuslukemilla kiinnostaa..
Noi astran turbomoottorit ovat opelin kehittelemiä, eli eivät ole samat kuin 9-3:ssa.
OPC:vectrassa on sama kone kuin 9-3 aerossa, eli 2,8 v6. Ei ne nyt mitään raketteja ole, mutta suurimman tämän foorumin lukijoiden mielestä varmaan hurjia menijöitä.

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
ok,
Tästä on monenlaista tietoa. Saabikaupassa länsiautossa kertoivat, että 9-3 SC, Cadillac (jokumikälie) ja Astra Wagon olisivat samalle alustalle rakennettuja. TopGearin 9-5 testissä kertoivat että 9-5 olisi rakennettu Vectrasta?
Lähinnä kiinnostaa, että onko iskarit, jouset yms. puslat mallisarjoissa samalta hyllyltä?
Tästä on monenlaista tietoa. Saabikaupassa länsiautossa kertoivat, että 9-3 SC, Cadillac (jokumikälie) ja Astra Wagon olisivat samalle alustalle rakennettuja. TopGearin 9-5 testissä kertoivat että 9-5 olisi rakennettu Vectrasta?
Lähinnä kiinnostaa, että onko iskarit, jouset yms. puslat mallisarjoissa samalta hyllyltä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Taisivat meinata, että 9-5 on jatkojalostettu B-mallin Vectrasta, eli siitä edellisestä. Pidennetylle pohjalevylle muistaakseni.Sami kirjoitti:ok,
Tästä on monenlaista tietoa. Saabikaupassa länsiautossa kertoivat, että 9-3 SC, Cadillac (jokumikälie) ja Astra Wagon olisivat samalle alustalle rakennettuja. TopGearin 9-5 testissä kertoivat että 9-5 olisi rakennettu Vectrasta?
Lähinnä kiinnostaa, että onko iskarit, jouset yms. puslat mallisarjoissa samalta hyllyltä?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tietyt osat sopivat suoraan C-Vectran turboversiosta 9-3SS/SC:hen (moottorin osat, erilaiset suodattimet, tulpat jne.). Muiden kuin turbo Vectrojen kanssa yhteneväisyyksiä on vähemmän.Sami kirjoitti:ok,
Tästä on monenlaista tietoa. Saabikaupassa länsiautossa kertoivat, että 9-3 SC, Cadillac (jokumikälie) ja Astra Wagon olisivat samalle alustalle rakennettuja. TopGearin 9-5 testissä kertoivat että 9-5 olisi rakennettu Vectrasta?
Lähinnä kiinnostaa, että onko iskarit, jouset yms. puslat mallisarjoissa samalta hyllyltä?
Mutta nuo mainitsemasi alustan osat pääsääntöisesti eivät sovi, ei niissä kovin suuria rakenteellisia eroja ole, mutta mitoitukset ovat erilaisia kuitenkin. Alustan yhteneväisyys on kuitenkin niin lähellä, että samat "tyyppiviat" vaivaavat jousituksen osalta molempia. Esimerkiksi etukierrejousien muovisuojia on Vectraan kahdenlaisia, ohuempia vihreitä ja paksumpia sinisiä, joista siniset sopivat myös Saabiin.
Cadillac BLS on vielä paljon lähempänä SS:ää eroten pääasiassa vain ulkopeltien ja muutamien kojelaudan detaljien osalta.
Astra Wagoniin ei juuri ole samanlaisuuksia osissa - bensaturbot & koneet niissä perustuvat niissä Opelin EcoTech koneisiin ja niissä on mm. hihnalla nokka-akselin käyttö. Myös muiden kuin Vectra C:n OPC versioiden tekniikka pohjautuu aiemmista Opeleista tuttuihin EcoTech-koneisiin.
Re: Opel OPC
Vanteet näyttää samalta kuin saabissa. noita on 19" ja 17" versioina. Pulttijaosta en tiedä:9-5T kirjoitti: Ratti ja vanteet, mitä niissä on samaa?

Jonkun uuden vectran ohjaamossa istahdin ja tunnelma tuntui samalta kuin saabissa Ratissa samat nappulat ja keskikonsolissa paljon samoja nappuloita. Toki erimuotoinen on tuo ratin airbagin kotelo ja tokihan siinä on opelin merkki.


Eipä minua haittaa olipa sitten samoja komponentteja tai ei. Ollaan vähän laajennettu ehdokkaita seuraavaksi kakkosautoksi ja halvalla pitäisi paljon saada(tm)

Seuraavaksi piipahdetaan esitteidenhakureissulla jopa Toyota liikkeessä mikä ihmetyttää itseänikin

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ainoa Opel tuote joka on nopea on tämä....
Opel Lotus Omega/Charlton - 1991 (Serie)
Motorart R 6
Hubraum 3638 ccm
Aufladung Garrett BiTurbo
PS - UMin 377 PS (277 kW) - 5200/Min
Nm - UMin 557 Nm - 4200/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in ams 03/1991
Gewicht 1704 kg
0 - 80 km/h 4,3 s
0 - 100 km/h 5,3 s
0 - 120 km/h 7,0 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,0 s
0 - 160 km/h 11,0 s
0 - 180 km/h 13,7 s
0 - 200 km/h 17,3 s
0 - 250 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start 24,1 s
Vmax 272 km/h
100 - 0 km/h (kalt) - m
100 - 0 km/h (warm) - m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Motopark Oschersleben - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m - km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest - km/h
Testverbrauch min/max/ges -/-/19,3 L/SP
Grundpreis 125.000 DM (02/1991)
Testwagenpreis - DM
Opel Lotus Omega/Charlton - 1991 (Serie)
Motorart R 6
Hubraum 3638 ccm
Aufladung Garrett BiTurbo
PS - UMin 377 PS (277 kW) - 5200/Min
Nm - UMin 557 Nm - 4200/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in ams 03/1991
Gewicht 1704 kg
0 - 80 km/h 4,3 s
0 - 100 km/h 5,3 s
0 - 120 km/h 7,0 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,0 s
0 - 160 km/h 11,0 s
0 - 180 km/h 13,7 s
0 - 200 km/h 17,3 s
0 - 250 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start 24,1 s
Vmax 272 km/h
100 - 0 km/h (kalt) - m
100 - 0 km/h (warm) - m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Motopark Oschersleben - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m - km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest - km/h
Testverbrauch min/max/ges -/-/19,3 L/SP
Grundpreis 125.000 DM (02/1991)
Testwagenpreis - DM
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Niin, jos auton pitäisi olla nopea en saabeja harrastelisi. Nopeus ei ole kriteerinä minkäänlaisessa osassa seuraavan kakkosauton valinnassa.
Itseasiassa tarkoitus olisi hommata perheeseen käyttöauto jolla myös kaikki vaimon ajelut hoidetaan, että pääsisi harrastamaan tuota 900S:ää jopa siinämäärin että sitä voisi huoltaa perusteellisemmin eikä haittaisi että se olisi välillä pois liikenteestä. Ässä on sen verran hienossa kunnossa että siihen kannattaa satsata aikaa ja vaivaa että se myös pysyisi kunnossa. Hankittava toinen auto ei saisi olla harrasteauto (jota meillä vähän aikaa ollut 9-5 Aero oli).
Mutta kiitos opel tiedoista. Eli ei ilmeisesti sittenkään ole saabille sukua. On minulle sen verran outo merkki että tarvii vähän tiedustella että mikäs merkki on miehiään. Eihän toki ole mitään järkeä ostaa 50000e:n autoa, joten Vectra OPC:ta en ollut harkitsemassakaan. Oli vain kiinnostava tapaus. Sen siaan halvemmat Opel mallit kiinnostaa ja ehkäpä täytyy tutustua siihen cadillacin kombi versioon.
Itseasiassa tarkoitus olisi hommata perheeseen käyttöauto jolla myös kaikki vaimon ajelut hoidetaan, että pääsisi harrastamaan tuota 900S:ää jopa siinämäärin että sitä voisi huoltaa perusteellisemmin eikä haittaisi että se olisi välillä pois liikenteestä. Ässä on sen verran hienossa kunnossa että siihen kannattaa satsata aikaa ja vaivaa että se myös pysyisi kunnossa. Hankittava toinen auto ei saisi olla harrasteauto (jota meillä vähän aikaa ollut 9-5 Aero oli).
Mutta kiitos opel tiedoista. Eli ei ilmeisesti sittenkään ole saabille sukua. On minulle sen verran outo merkki että tarvii vähän tiedustella että mikäs merkki on miehiään. Eihän toki ole mitään järkeä ostaa 50000e:n autoa, joten Vectra OPC:ta en ollut harkitsemassakaan. Oli vain kiinnostava tapaus. Sen siaan halvemmat Opel mallit kiinnostaa ja ehkäpä täytyy tutustua siihen cadillacin kombi versioon.
Uusi Vectra Wagon 2.0Turbo oli myös minulla vaihtoehtona 9-5TurboPilotille. Mutta kun istuin ooppelin kuskinpaikalle, tuli selväksi, että ei ole minun auto. Todella kauhea muovihökötys sisältä ja penkkiä en saanut millään säädettyä sellaiseen asentoon, että olisin pystynyt ajamaan autolla oikeasti... Muuten ajettavuus oli hyvä ja varsinkin 2.8V6turbosta löytyi potkuakin paremmin kuin vanhasta AeroWagonista (tosin tuo bensakrematorio ei ollut oikeasti edes harkinnassa).
Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa Cadillac, kun aivan saman auton saa Saabin merkeillä varustettuna noin 10Ke halvemmalla..? Käkkylä on vain rumempi ja kalliimpi
Eski
Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa Cadillac, kun aivan saman auton saa Saabin merkeillä varustettuna noin 10Ke halvemmalla..? Käkkylä on vain rumempi ja kalliimpi

Eski
Ahaa, sit tuon Caddyn voi unohtaa suosiolla. En ole vielä cadillacin hintoihin tutustunut. Täytyy siis olla halvempi kuin saab. Vaihtoehtona on vielä käytetynkin etsiminen, mutta 9-5:stä ei oikein käytetyt kiinnosta. Pitäs tutustua muihin merkkeihin kun ei noita oikein tunne (melko työlästä on lukea foorumeilta tyyppivikoja eri merkeistä:)) C4 on yksi meidän perheen kriteerit läpäissyt auto uusista, mutta itseäni vähän harmittaa kuljetustilojen puute muuten täydellisessä autossa. Noh, tässä tutustuessa voi olla että kerkiää saabiltakin tulla uusi mallisto...Eski kirjoitti: Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa Cadillac, kun aivan saman auton saa Saabin merkeillä varustettuna noin 10Ke halvemmalla..? Käkkylä on vain rumempi ja kalliimpi![]()
Eski