Opel OPC

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Opel OPC

Viesti Kirjoittaja Sami »

Vihdintiellä tuli tänään nähtyä joku pienempi opel, joka lähti kohtuu rivakasti valoista. Perästä kerkisin lukea OPC tekstin. No eikun nettiin kattomaan että mitähän sekin oikein tarkoittaa:

http://www.opel.fi/content_data/GME/019 ... osite/opc/

Vectra Wagon muistuttaa sisätiloistaan uutta 9-5:sta. Rattia ja vanteita myöten samoja osia tuntuu olevan käytetty.

Onko Vectran alustan osat samoja kuin 9-5:ssa? Kuinka paljon autoissa on itseasiassa samoja osia? Ei varmaan Astra tai Vectra ole hullumpia autoja nykyään, kun ovat saabille sukua. Melkoisia myllyjä noissa OPC malleissa tuntuu olevan. Samoin Astran 1.6 Turbo 180hv:llä ja silti kohtuullisilla kulutuslukemilla kiinnostaa..
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Opel OPC

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Sami kirjoitti:
Onko Vectran alustan osat samoja kuin 9-5:ssa? Kuinka paljon autoissa on itseasiassa samoja osia? Ei varmaan Astra tai Vectra ole hullumpia autoja nykyään, kun ovat saabille sukua. Melkoisia myllyjä noissa OPC malleissa tuntuu olevan. Samoin Astran 1.6 Turbo 180hv:llä ja silti kohtuullisilla kulutuslukemilla kiinnostaa..
Siis vectra on rakennettu samalle pohjalevylle kuin 9-3 ss ja on täten erittäin läheistä sukua sille. Sähköt ja turbomoottorit ovat samat 9-3ss:ssä ja vectrassa. 9-5 ja vectra ovat aika kaukana toisistaan noin niinkuin suunnittelultaan.

Noi astran turbomoottorit ovat opelin kehittelemiä, eli eivät ole samat kuin 9-3:ssa.
OPC:vectrassa on sama kone kuin 9-3 aerossa, eli 2,8 v6. Ei ne nyt mitään raketteja ole, mutta suurimman tämän foorumin lukijoiden mielestä varmaan hurjia menijöitä. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

ok,

Tästä on monenlaista tietoa. Saabikaupassa länsiautossa kertoivat, että 9-3 SC, Cadillac (jokumikälie) ja Astra Wagon olisivat samalle alustalle rakennettuja. TopGearin 9-5 testissä kertoivat että 9-5 olisi rakennettu Vectrasta?

Lähinnä kiinnostaa, että onko iskarit, jouset yms. puslat mallisarjoissa samalta hyllyltä?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sami kirjoitti:ok,

Tästä on monenlaista tietoa. Saabikaupassa länsiautossa kertoivat, että 9-3 SC, Cadillac (jokumikälie) ja Astra Wagon olisivat samalle alustalle rakennettuja. TopGearin 9-5 testissä kertoivat että 9-5 olisi rakennettu Vectrasta?

Lähinnä kiinnostaa, että onko iskarit, jouset yms. puslat mallisarjoissa samalta hyllyltä?
Taisivat meinata, että 9-5 on jatkojalostettu B-mallin Vectrasta, eli siitä edellisestä. Pidennetylle pohjalevylle muistaakseni.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sami kirjoitti:ok,

Tästä on monenlaista tietoa. Saabikaupassa länsiautossa kertoivat, että 9-3 SC, Cadillac (jokumikälie) ja Astra Wagon olisivat samalle alustalle rakennettuja. TopGearin 9-5 testissä kertoivat että 9-5 olisi rakennettu Vectrasta?

Lähinnä kiinnostaa, että onko iskarit, jouset yms. puslat mallisarjoissa samalta hyllyltä?
Tietyt osat sopivat suoraan C-Vectran turboversiosta 9-3SS/SC:hen (moottorin osat, erilaiset suodattimet, tulpat jne.). Muiden kuin turbo Vectrojen kanssa yhteneväisyyksiä on vähemmän.

Mutta nuo mainitsemasi alustan osat pääsääntöisesti eivät sovi, ei niissä kovin suuria rakenteellisia eroja ole, mutta mitoitukset ovat erilaisia kuitenkin. Alustan yhteneväisyys on kuitenkin niin lähellä, että samat "tyyppiviat" vaivaavat jousituksen osalta molempia. Esimerkiksi etukierrejousien muovisuojia on Vectraan kahdenlaisia, ohuempia vihreitä ja paksumpia sinisiä, joista siniset sopivat myös Saabiin.

Cadillac BLS on vielä paljon lähempänä SS:ää eroten pääasiassa vain ulkopeltien ja muutamien kojelaudan detaljien osalta.

Astra Wagoniin ei juuri ole samanlaisuuksia osissa - bensaturbot & koneet niissä perustuvat niissä Opelin EcoTech koneisiin ja niissä on mm. hihnalla nokka-akselin käyttö. Myös muiden kuin Vectra C:n OPC versioiden tekniikka pohjautuu aiemmista Opeleista tuttuihin EcoTech-koneisiin.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Opel OPC

Viesti Kirjoittaja Sami »

9-5T kirjoitti: Ratti ja vanteet, mitä niissä on samaa?
Vanteet näyttää samalta kuin saabissa. noita on 19" ja 17" versioina. Pulttijaosta en tiedä:
Kuva

Jonkun uuden vectran ohjaamossa istahdin ja tunnelma tuntui samalta kuin saabissa Ratissa samat nappulat ja keskikonsolissa paljon samoja nappuloita. Toki erimuotoinen on tuo ratin airbagin kotelo ja tokihan siinä on opelin merkki.
Kuva

Kuva


Eipä minua haittaa olipa sitten samoja komponentteja tai ei. Ollaan vähän laajennettu ehdokkaita seuraavaksi kakkosautoksi ja halvalla pitäisi paljon saada(tm) :wink: Ehta GM kai se tuo opelikin on ja saabistin silminhän GM on hyvä auto..

Seuraavaksi piipahdetaan esitteidenhakureissulla jopa Toyota liikkeessä mikä ihmetyttää itseänikin 8O
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No ehkä tosta virittämällä saa jotain irti...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Opelissa ja Saabissa on kyllä sen verran eroavaisuuksia, ettei ihan samansukuiseksi tunnista. Toisin kuin Cadillacin vaatteisiin puetun SportSedanin tunnistaa ainakin sisätiloista helposti. On jopa ilmastoinnin säädöt samanlaiset. (Mitä joitakin kuvia muistelen.)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ainoa Opel tuote joka on nopea on tämä....

Opel Lotus Omega/Charlton - 1991 (Serie)

Motorart R 6
Hubraum 3638 ccm
Aufladung Garrett BiTurbo
PS - UMin 377 PS (277 kW) - 5200/Min
Nm - UMin 557 Nm - 4200/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in ams 03/1991
Gewicht 1704 kg
0 - 80 km/h 4,3 s
0 - 100 km/h 5,3 s
0 - 120 km/h 7,0 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,0 s
0 - 160 km/h 11,0 s
0 - 180 km/h 13,7 s
0 - 200 km/h 17,3 s
0 - 250 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start 24,1 s
Vmax 272 km/h
100 - 0 km/h (kalt) - m
100 - 0 km/h (warm) - m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Motopark Oschersleben - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m - km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest - km/h
Testverbrauch min/max/ges -/-/19,3 L/SP
Grundpreis 125.000 DM (02/1991)
Testwagenpreis - DM
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Niin, jos auton pitäisi olla nopea en saabeja harrastelisi. Nopeus ei ole kriteerinä minkäänlaisessa osassa seuraavan kakkosauton valinnassa.

Itseasiassa tarkoitus olisi hommata perheeseen käyttöauto jolla myös kaikki vaimon ajelut hoidetaan, että pääsisi harrastamaan tuota 900S:ää jopa siinämäärin että sitä voisi huoltaa perusteellisemmin eikä haittaisi että se olisi välillä pois liikenteestä. Ässä on sen verran hienossa kunnossa että siihen kannattaa satsata aikaa ja vaivaa että se myös pysyisi kunnossa. Hankittava toinen auto ei saisi olla harrasteauto (jota meillä vähän aikaa ollut 9-5 Aero oli).

Mutta kiitos opel tiedoista. Eli ei ilmeisesti sittenkään ole saabille sukua. On minulle sen verran outo merkki että tarvii vähän tiedustella että mikäs merkki on miehiään. Eihän toki ole mitään järkeä ostaa 50000e:n autoa, joten Vectra OPC:ta en ollut harkitsemassakaan. Oli vain kiinnostava tapaus. Sen siaan halvemmat Opel mallit kiinnostaa ja ehkäpä täytyy tutustua siihen cadillacin kombi versioon.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Uusi Vectra Wagon 2.0Turbo oli myös minulla vaihtoehtona 9-5TurboPilotille. Mutta kun istuin ooppelin kuskinpaikalle, tuli selväksi, että ei ole minun auto. Todella kauhea muovihökötys sisältä ja penkkiä en saanut millään säädettyä sellaiseen asentoon, että olisin pystynyt ajamaan autolla oikeasti... Muuten ajettavuus oli hyvä ja varsinkin 2.8V6turbosta löytyi potkuakin paremmin kuin vanhasta AeroWagonista (tosin tuo bensakrematorio ei ollut oikeasti edes harkinnassa).

Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa Cadillac, kun aivan saman auton saa Saabin merkeillä varustettuna noin 10Ke halvemmalla..? Käkkylä on vain rumempi ja kalliimpi :roll:

Eski
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Siis jos alustan osista puhutaan niin ainakin vectra B:n ja 9-5 takapään puslat ovat osittain samat. (ilmeisesti siellä 9-5:ssä on kahdenlaisia, näin ainakin korjaamo mies aikanaan väitti).
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva

Paljonkohan tälle tulee hintaa..?

Mutta jos haluaa rahoillaan esim...tehoja edullisesti niin luulenpa että
silloin merkki on Seat tai Honda.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eski kirjoitti: Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa Cadillac, kun aivan saman auton saa Saabin merkeillä varustettuna noin 10Ke halvemmalla..? Käkkylä on vain rumempi ja kalliimpi :roll:

Eski
Ahaa, sit tuon Caddyn voi unohtaa suosiolla. En ole vielä cadillacin hintoihin tutustunut. Täytyy siis olla halvempi kuin saab. Vaihtoehtona on vielä käytetynkin etsiminen, mutta 9-5:stä ei oikein käytetyt kiinnosta. Pitäs tutustua muihin merkkeihin kun ei noita oikein tunne (melko työlästä on lukea foorumeilta tyyppivikoja eri merkeistä:)) C4 on yksi meidän perheen kriteerit läpäissyt auto uusista, mutta itseäni vähän harmittaa kuljetustilojen puute muuten täydellisessä autossa. Noh, tässä tutustuessa voi olla että kerkiää saabiltakin tulla uusi mallisto...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Juu eihän sitä combi-cadia ole vielä visssin myynnissäkään, mutta sedan ainakin on melko tarkkaan 10ke kalliimpi kuin sama auto Saabina.

9-3:n hinnat pitäisi pysyä ennallaan, mutta TurboPilot-tarjouskampanja loppuu...

Eski
Vastaa Viestiin