ABS jarrukysymys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

ABS jarrukysymys

Viesti Kirjoittaja Sami »

Käysin Ässää katsastuksessa ja tyrmistyksekseni tuli ensimmäinen huomautus koko auton eliniän katsastushistoriassa:

-Takajarrut ovat yhdessä piirissä. Korissa siinä kohtaa, jossa jarruputki tulee pohjasta läpi on vain yksi läpivienti ja sieltä tulee vain yksi jarruputki. Toinen läpivienti levyssä on jätetty puhkaisematta.

Tuli kehoitus muuntaa jarrusysteemi alkuperäiseksi niin että takajarrut ovat eri piireissä. Tästäkös suuri ihmetys, koska en ole itse tehnyt auton jarruihin muutoksia. Kolme kertaa olen auton katsastanut ja joka kerta mennyt läpi heittämällä. Eikä edellinen omistaja uudenkaupungin autotehdaskaan varmaan tommoisiin muutoksiin ole lähtenyt.

Käsillä olevasta huoltokirjallisuudesta en löydä mitään painettua tekstiä ABS jarrupiiristä muutakuin tämän kuvan, jossa näyttäisi etu ja takajarruille olevan oma piiri. Takajarrut ovat kuvan mukaan samassa piirissä, kuten minunkin autossa:

Kuva

Viitsisikö joku ABS jarrullisen satkun omistaja kurkata pohjan alle apukuskin puolelta ja vilaista että tuleeko sieltä vain yksi jarruputki vaiko kaksi? Tämä varmistaisi asian ja voisin mennä kuvan kanssa konttorille kertomaan että muutosta ei kannata tehdä.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Myös 9000:ssa on sama kolmipiirinen järjestelmä, sen myyntinimenähän oli "SAAB ABS+3".

Oma autoni ei ole nyt tässä, mutta myöhemmin illalla päässen kurkkaamaan, palaan asiaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kävin kurkkaamassa auton alle, takapenkin alle ja konetilaan.

Samalla tapaa kuin sinullakin putkia tulee taakse vain yksi ja taka-akselissa on haaroitus.

Käyttöohjekirjassakin (ainakin M93) lukee, että ABS-jarrullisessa autossa jarrujärjestelmä on kolmipiirinen.

Jos järjestelmän 'palauttaisi' sellaiseksi, että takapyörät ovat eri piireissä, miten tämä toimisi kolmipiirisellä järjestelmällä? Sitenkö, että molemmat etupyörät ovat samassa piirissä keskenään vai siten, että toinen etupyörä on yhdessä toisen takapyörän kanssa ja sitten toinen etupyörä ja toinen takapyörä olisivat kumpikin omina piireinään? Kysypä katsastusmieheltäsi! :D :D

Vai pitäisikö järjestelmä muuttaa joko kaksi- tai nelipiiriseksi? Vaatisi aika ankaraa ranetusta, koska OG900:a ei ole tehty muunlaisella ABS-järjestelmällä - pääsylinteri ja keskusyksikkö pitäisi kait sovittaa jostain aivan muusta autosta.

Multa löytyy 900:n mallivuoden 1991 Muoto ja Toiminta-esite, jossa on samantyyppinen, mutta eri, kaavakuva kuin sulla tuossa sekä suomenkielinen maininta kahteen kertaan siitä, että takajarrut ovat omana jarrupiirinään. Löytyy myöskin Scan-Auton korjaamovideo vuodelta 1988, jossa ABS+3-järjestelmän toiminta selostetaan, tosin 9000-koriseen autoon asennettuna. Tuskin tarvinnet kumpaakaan noista, ymmärtänevät konttorilla tuota skannaamaasi kuvaa ja käyttöohjekirjan mainintaa kolmipiirisyydestä.

Pyynnöstäsi palauttanevat katsastusmaksun kokonaan tai osittain, kun jouduit ajelemaan edestakaisin katsastusmiehen sekoilun vuoksi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ok, kiitos varmistuksesta. Täytyy käydä huomenna konttorilla korjauttamassa tuo asia ja jos saisi sen jälkinäytönkin pois päiväjärjestyksestä:)
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Tainnu inssiparka olla unessa kun koulussa on vanhoja abs-systeemeitä käsitelty.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ai niin, onhan EPC:ssäkin kuva noista takaputkista... mutta tuskinpa sitäkään tarviit.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JanneR
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 15, 2005 20:30
Paikkakunta: suurhelsinki

Re: ABS jarrukysymys

Viesti Kirjoittaja JanneR »

quote- Takajarrut ovat yhdessä piirissä.
Vähän OT.-Ethän käynyt K:nummella?
Muistuu mieleen kun Kirkkonummen katsastusasema lähetti Corrado-omistajaa VW:lle hakemaan todistusta että Corradon takajarrut ovat samassa piirissä.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Uusi Hesekatsastus martinlaaksossa. Vakiopaikassa hakuninmaalla oli tunnin jono, niin ajattelin kokeilla tuota. Ei sen puoleen ajatuskatkojahan kaikille sattuu ja varmaan saa riittävästi katsella ihmisten autoja.

Hakuninmaalle kuitenkin jatkossa menen. Siellä tyypit antavat vinkkejä ja pyytäessä tutkivat vähän laajemminkin, jos itsellä on epäilys jonkin puslan kunnosta tms.. Tää hesekatsastuksen tyyppi ei ollut juttutuulella, joten en viitsinut arvuutella tuota jarruhommaa sen pidemmälle. Vähän myös närästi hesessä aivan tolkuton hakkaaminen. Ei sen puoleen että autoon saisi reikiä, mutta sääliksi kävi alkuperäinen maalipinta pohjassa. Hakuninmaalla löytävät kyllä ruostereiät koputtelemalla ja lyövät vasta sitten läpi kun ovat löytäneet mädän kohdan (aiempien autojen kohdalla).
Vastaa Viestiin