ABSit satkuun jälkiasennuksena?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

ABSit satkuun jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Hain...en löytänyt :)

Mietin taas tässä lisää rahanmenoa ja ABS-jarrujen laittoa satkuun.
Nyt autossa siis normijarrut.

Mitä kaikkea luovuttaja-autosta tarvitaan?
Mitäs konttorilla sanotaan?

Auto siis 1993 2.1 16v CC classic, jossa EI ole ABSeja vakiona...pöh.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ainakin seuraavat osat pitäisi olla:

Konepellin alla:
Pääsylinteri + hydrauliyksikkö
Venttiililohko
Rele- ja sulakekotelo oikean lokasuojan päällä

Takaistuimen alla:
Elektroniikkayksikkö

Pyörissä:
Anturit
Pyörännavat, edestä vetonivelet, takaa pyöränlaakerit
(jarrusylinterit, -palat ja -levyt ovat samat)

Tunnistimien johdot tarvitaan myös. Jarruputkituksiin tulee myös muutoksia.

Koska ihan pienestä hommasta ei ole kyse, kannattaa etukäteen varmistaa sekä asennettavan systeemin eheydestä että konttorin suopeasta suhtautumisesta. Konttorilla asiointia helpottanee, jos rekisteriotteeseen on jo merkitty molemmat järjestelmät (NAP - ja lisätietoihin merkitty esim. vaihtoehtoisena lukkiutumaton jarrujärjestelmä NYP). Oman '93-malliseni otteessa molemmat järjestelmät on mainittu.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kiitoksia. Otteessa ei ole vaihtoehtoisesta merkintää.

Eihän tuo mikään pikkuhomma ole, mutta kun nyt aloitin tuon "kunnostamisen", niin eiköhän tämä(kin) projekti karkaa käsistä ennen pitkää...

Airbagista voisi aloittaa samankaltaisen topicin.

Eikös säädökset muuttuneet juuri niin, että turvallisuutta lisäävät asiat katsotaan hiukan löysemmin pykälissä kuin aiemmin?

Tarkoitus on uittaa ruotsista? raato, jossa on ABSit, airbag ja ilmastointi...sitten pikkuhiljaa yön pimeinä tunteina (kuten nyt) väijyä tallilla ja siirrellä tavaraa autosta toiseen.

Jos jollakin on kuvaillun kaltainen raato tallissaan, niin saa tyrkyttää...
Tuskin on :) Ei niitä ruotsissakaan montaa ole.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

ABS:stä luulisi että saisi läpi mutta en usko että Airbagia saa jälkikäteen asentaa..

Ilmastoinnista nyt ei tietenkään prosentteja tule..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Halvemmalla ja helpommalla pääsisit, jos kävisit ruotsista auton, jossa ABS, airbag ja ilmastointi. Sitten maksat muutaman satasen veroa ja katsastat auton rekisteriin suomeen ja alat sitten harrastamaan sitä.

http://www.blocket.se/vi/12354978.htm?ca=11_s

Tuolla saisit projektisi ABS:in kohdalta valmiiksi halvalla.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Sami kirjoitti:Halvemmalla ja helpommalla pääsisit, jos kävisit ruotsista auton, jossa ABS, airbag ja ilmastointi. Sitten maksat muutaman satasen veroa ja katsastat auton rekisteriin suomeen ja alat sitten harrastamaan sitä.

http://www.blocket.se/vi/12354978.htm?ca=11_s

Tuolla saisit projektisi ABS:in kohdalta valmiiksi halvalla.
Ja tuohon olisi vielä turbolla ;)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tiedän varsin hyvin, mutta tuo classic suututti minut jousi/iskariprojektin aikana ja nyt sille näytetään mistä se tipu pissii ja se laitetaan kuntoon...halusi se sitä tai ei...vaikkei se olekaan järkevää.

Suon ylitys on aloitettu. ei sieltä lähdetä kesken kaiken takaisin hakemaan parempia kenkiä :)

Eipähän tule sitten toista priimaa classicia kaikilla herkuilla heti vastaan, kun hommaan siihen vielä nuo sähköpeilit, ikkunat, kattoluukun, nahkasisustan yms...niin ja tietenkin sen takalasinpyyhkijän :P

ja VARMASTI maksaa ihan järjettömän paljon enemmän, kuin "valmis" ratkaisu, mutta mutta. Kun tekee itse, niin tietää kuka on käynyt ja missä kohtaa autoa ja millaista on työn jälki.

Edellinen projekti oli 360-volvo, jossa oli alunperin keskuslukko ja ohjaustehostin....siihen tuli laitettua kaikki mitä tehdas oli antanut mahdolliseksi rastittaa. Ja kun se oli valmis ja toimiva, niin tottakai se myytiin pois :)

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1144889

Ihan noin viitteenä siitä kuinka paljon tässä päässä viiraa...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

paljon pitää viirata jos palmea tuunaa.... sori...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mimmi kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:ABS:stä luulisi että saisi läpi mutta en usko että Airbagia saa jälkikäteen asentaa..

Ilmastoinnista nyt ei tietenkään prosentteja tule..
Kyllä saa asentaa myös SRS:n AKE:n luvalla, vaikka GM Finland muuta väittääkin.
Asia selvä hyvä, että asiat muuttuu :)

Muistaakseni tosiaan joskus kysyin asiaa GM:ltä (Saabilta).
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

EI kai mistään lisävarusteiden asentamisessa satkussa voi mennä prosentteja?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti: Satkuun pystyy muuten jälkiasentamaan monta muutakin varustetta (sähkölämmitteiset taustapeilit, AC:n...)
Prosentteja ei mene ABS-jarruista tai SRS-järjestelmästä.
Hieman ot mutta pystyykö auton muuttamaan jälkikäteen vähäpäästöiseksi eli asentamaan yhden lisävarusten lisää? Meinaan jos vaihtaisi 99:iin koko tekniikan katteineen päivineen 900S:stä niin tuleeko autosta silloin virallisestikin vähäpäästöinen?
(ihan tulevaisuuden päästöverotusta ajatellen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

VTT:n kautta onnistuu.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Edelleen pahasti ot, mutta Saksassahan asennellaan mm. Saab 96 V4:siin katalysaattoreita, jotta käyttömaksut saadaan siedettävämmiksi. Saattaa olla tulevaisuutta täälläkin päästöön perustuvien käyttömaksujen tullessa käyttöön?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juu, mutta hyväksyntä pitää saksassakin hakea erikseen.
Ei riitä että vain laittaa katin ja mittaa päästöt.

Vaatii ajonaikaisen päästömittauksen, jota suomessa tekee esim. VTT.
Maksaa noin 1500€
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Huikko kirjoitti: Vaatii ajonaikaisen päästömittauksen, jota suomessa tekee esim. VTT.
Maksaa noin 1500€
Ja edelleenkin ot:
Kait noita mittauspuulaakeja on useampia (ja reilusti edullisempia), tuskin voi olla yksinomaan VTT:n monopoli?
Ja eikös aina ole mahdollista hakea poikkeuslupaa, tiedossahan on siis päästöt, tosin vain eri kopassa, ja tässä tapauksessa päästöt olisivat reilusti pienemmät kun 2d tuplis painaa monta sataa kg vähemmän kuin esim. 5d 900s, luulisi että vähäpäästöisyyteen riittäisi vain jokin lonkalta arvioitu päästöarvo näillä perusteilla, ei voi millään olla niin hiton tarkkaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin