Tuossa kuva anopin 380tkm-ajetun 86-ruiskusatkun vänkärinpuolen maljasta:
http://www.jus.liitin.net/vanhamalja.JPG
Huonoon kuntoon oli kulunut, kun suojakumi oli ollut akselissa vain löystyneellä nippusiteellä kiinni, ja rasvat poistuneet/vettyneet/tjsp.
Tuossa tripodi:
http://www.jus.liitin.net/tripodi.JPG
Tripodin hajonneen rullan neulat oli melkeinpä kaikki piilossa urissa maljan haarojen ja peltikuoren välissä.
Merkillepantavaa ja threadin aiheeseen liittyvää tässä minusta on, että kulumakohta maljassa on huomattavan ulkona kupissa, tuostahan tripodin rulla jää osittain maljan ulkopuolelle eikä ulosjoustovaraa todellakaan ole liikaa.
Tilalle hankin 88-autosta kotoisin olevat uudenveroiset maljat. Niissä on havaittavissa pieni kulumajälki, kummassakin melkein sentin sisempänä kuin tässä pilalle kuluneessa maljassa.
Uusi malja:
http://www.jus.liitin.net/uusimalja.JPG
Autolla on joskus ajettu jonkunlainen kolari, oikean etulokasuojan etuosa on vaihdettu - liekö pyöräntuennassakin vielä jotain muodonmuutoksia vai olisiko tuossakin lyhyt vetoakseli.
Tässähän tulin asentaneeksi todennäköisesti takakäsijarrullisen uudella jaolla olevan auton maljan etukäsijarrulliseen vanhan jaon autoon, ei mitään ongelmaa, kun auto sattui olemaan noilla isoilla maljoilla. Täyttä varmuutta tietenkään ei ole, kun maljat oli jo valmiiksi irrotettu enkä luovuttaja-autoa nähnyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00