900i automaagi, normaaliako(?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ak
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 12:05

900i automaagi, normaaliako(?)

Viesti Kirjoittaja ak »

Moro jälleen,

Mahtaakohan tommonen olla ihan "ok", että kylmänä lähdettäessä automaatti ei suostu vaihtamaan isommalle ollenkaan paitsi vasta n. 3-5min ajon jälkeen. Lämpimänä kyllä vaihtaa ilman mitään tökkäsyitä ja vaihteet pelittää niinku pitääkin. Ei tossa muuten mitään mutta hieman ärsyttää lähteä kotipihasta tohon 40km/h tielle ja siinä huudattaa ykkösellä muutamat tovit :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei ole normaalia. Eikö vaihda isompaa tupaan, vaikka ajelisi ~70km/h?

Kannattanee nyt ainakin ensi hätään ratsata öljyt. Jos ei ole edes perimätietoa, koska ne lootaöljyt on vaihdettu, niin ei varmaan haittaa vaihtaakaan...
ak
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 12:05

Viesti Kirjoittaja ak »

Juu ei tosiaan tee yhtään mitään vauhdista riippumatta, sitten se yhtäkkiä "herää" ja alkaa vaihtaa hyvin. 2-3kk sitten kun auton ostin niin siellä oli öljyä vaikka muille jakaa, mutta ei mitään havaintoa että mitä öljyä sinne oikeen on laitettu(lieköhän edes vaihteistoöljyä :D)
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

En hirveesti autoomatiesta tiedä, mutta senverran että. Soon helevetin tärkiätä että se öljy on oikeaa TYYPPIÄ ja sitä on oikea MÄÄRÄ!.. Nuo jos ei stemmaa niin maagi joko porsii tai epätoimii.

Ennen öljymäärän tarkistusta täytyy autoa pitää tyhjäkäynnillä ja käyttää vaihteenvalitsin R ja D asennoissa jonkun minuutin, auton ollessa paikallaan, tämänjälkeen kone seis ja öljymäärän tsekkaus. Muuten näyttää että olisi liikaa öljyä!
ak
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 12:05

Viesti Kirjoittaja ak »

Taitanee olla öljynvaihtojen paikka, toisinsanoen öljynvaihdatuksen paikka ja täytyy niltä sitte kysyä et mitä mömmöjä ne on sinne laittanu et tietää jatkos täytellä oikeeta.

Kiitokset vastauksista 8)
ak
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 12:05

Viesti Kirjoittaja ak »

Juu eipä tuo asiaa ratkaissut, saa edelleenkin ajaa ykkösellä sen 5 minuuttia ennenkö vaihto eteenpäin tapahtuu. Ei varmaan muu auta kun odottaa että menee laatikko rikki ja sitten heittää hyvä auto jonnekki nevadaan. :(
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Siellä on öljynkierron pumppu menossa. Kun öljy on kylmää ja paksua, niin ei liiku kunnolla = laatikko ei saa tietoa, että paineet kasvussa=kierroksia=vaihdon paikka.

Lämpimämmillä öljyillä taas homma toimii kunnolla, koska öljy on ohuempaa.

Toinen vaihtoehto on likaa/paskaa/jotakin painekanavissa.

Sitä voi yrittää (jos osaa) erikseen myytävillä aineilla poistaa kaatamalla laatikkoon, käyttämällä hetken ja tyhjentämällä HYVIN. Sitten uudet öljyt sisään ja toivotaan parasta.

Ohuempaa öljyä en suosittele, koska sitten se alkaa luistaa lämpimänä ja rikkoo itsensä nopeasti.

Hae romikselta manuaalisaab ja vaihda siitä manuaalin palikat autoon. :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Edit: Olin hidas.
ak
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 12:05

Viesti Kirjoittaja ak »

Eli todennäköisin syy olis öljypumppu?
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Toimintaperiaate on sama kuin jenkkiaskeissa, joissa tuollaiset oireet korjaantuivat radikaalilla puhdistuksella tai pumpun vaihdolla.

Se puhdistus on vain väliaikainen korjaus joka helpottaa pumpun elämää.

Minä ainakin näin ajamatta kallistuisin siihen suuntaan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

http://www.autorepairmanuals.biz/site/5 ... 0801986125

Tuosta on sitten suunnatonta apua ensikertalaiselle, jos haluaa taikoa itse kuntoon.

Yksi asia mikä on hydrauliikassa ja automaattiaskeissa tärkeää, kun purkaa ja kasaa on UUDET tiivisteet joka paikkaan minkä irroitti ja OIKEA kiristysmomentti.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Ei ollut tietoa mikä aski sulla on tossa Saabissa mutta jos on BW 35:nen niin samaa askia on ollut Volvossa ja samaa vikaa :evil:
Oli ihan samat oireet kun sulla ja yksi asioista jotain oikeestikin tietävä sano että nopeudensäädin takertelee että on paskanen. No asiaa kundi puhu.Volvossa nopeudensäätimen putsaus oli helppo homma kardaani irti ja askin päästä nopeudensäätimen koppa pois ja säädin puhtaaksi ja taas pelas lopullisesti kyllä homma korjaantu kun momentimuunnin meni vaihtoon se meinaan tunki rautaa sinne nopeudensäätimeen.Saabissa vaan voi olla melkonen homma päästä käsiksi siihen nopeuden säätimeen. Eli jotain putsaavia öljyjä voi tietenkin yrittää mutta tuskin auttaa asiaa.
900i -90
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... find_agent

Tai soita tuonne ja osta tuosta aski. Käyt läpi sen pöydällä ja laitat alle.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ak
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 12:05

Viesti Kirjoittaja ak »

Taitaa ruveta menemään liian hc-meiningiks kun ei ite mikään insinööri ole :D
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Silloin vaihtoaski on lienee helpoin tapa?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin