Ohjaustehostimen stefa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Ohjaustehostimen stefa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pistettiin pojan autoon käytetty ohjaustehostin. Enpä tietenkään huomannut vaihdattaa suosiolla ohjausakselin stefaa. Näyttää jonkin verran vuotavan.
Oletettavasti tehostin on ollut kuivana, joten tiivisteet tahtovat kovettua, mutta mahtaako tuon stefan vuoto vähentyä ajan kanssa, vai pitääkö ottaa homma uusiksi?

Öljyn sekaan olivat Tammerissa kipanneet jotain Forten tiivisteen uudistajaa. Öljyn kulutuksesta ei ole vielä tietoa, muttei siitä ainakaan lätäkköä auton alle tule. Tehostin kyllä toimii ihan normaalisti.
# 419 Vesa Pohjalainen
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

vähän OT. mutta taisi olla se valkoinen viistokeula joka oli viimeviikolla nosturilla tammerin huoltohallissa?
oli ainakin alhaalta katsottuna ihan siistin näköinen peli.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juurikin sama pappamobiili 900 c special.

Olihan siinä jonkin verran tinattavaa, mutta ovien rempan jälkeen se on nyt aikas asiallisessa kunnossa. Vaihdoin molempien ovien alareunat kokonaan ja ruiskuttelin sitten koteloainetta sisään oikein kunnolla. Ajolleen auto on tosi tukeva vaikka kilometrit on 273.900. Ollut pääosin matka-ajossa ja huollettu koria lukuunottamatta hyvin.

Pistin eilen Ekokemin suojaöljyä pari liraa pohjaan, nyt menee senkin osalta jonkin aikaa. Öljyinen rauta ei ruostu.

Poikkeapa joskus parantamaan Saab -maailmaa. Omistaja tosin lähtee armeijaan maanantaina, siksi tuota on pitänyt tilkitä kuntoon.
# 419 Vesa Pohjalainen
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

juu katselinkin että oli tuoretta maalia ovien helmoissa.
itsellä armeija vasta tammikuussa niin nyt on yritettävä saada viimeistään neste ralliin tuo tuplis kilpien väliin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko nyt niin, ettei kellään ole koskaan ollut kyseistä vuoto-ongelmaa tehostimien kanssa?
# 419 Vesa Pohjalainen
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos en nyt ihan väärin muista, niin PCS:n pojat ovat vaihtaneet jollekulle saabistille og-satkuun tuon ohjausakselin stefan kabiinin puolelta kikkailemalla. Soitto Rikulle varmaan selvittää asiaa. Näin ei tarvitsisi ottaa koko tehostinta pois paikoiltaan. Ja aika yleinen vuotopaikka tuo tuntuu olevan sen lisäksi, että vuotaa sinne haitarikumien sisään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Viime talvena vaihdoin itelle ko. stefan ku alko vuotaan ja paheni vaan. Silmämääräisesti en nähnyt mitään eroa uuden ja vanhan stefan välillä , kovettunut, kulunut tms.mutta vuoto loppui ku laitoin uuden. Vanhalla stefalla oli ajettu 250 tkm.

Otin tangon suosiolla irti ku vaihdoin. Olis ollu hiukka ahas vaihtaa se paikoillaan ohjaamon puolelta tms. Tulipahan uusittua öljyt ja yksi letkukin samalla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kiitos tärkeistä tiedoista.
Annoin homman suosiolla PCS:lle, saavat samalla katsoa auton muutenkin läpi.
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ohjaustehostimen stefa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Wanhaa ketjua taas upitaan mutta onko joku saanut korjattua hammastangon vuotoa päätytiivistettä vaihtamalla? Omani vuotaa apparin puolelle haitarikumin sisään, onko sille tehtyävissä mitään, ja pääsisikö sinne käsiksi jos vain leikkaisii sitä tehostimen tunnelia auki korista (helpompi tehdä noin kuin alkaa repimään satkun tehostinta irti tupliksesta)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen stefa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Me ostimme ehjän hammastangon ja se pelitti sitten. Helpompaa lienee vaihtaa koko tanko.
# 419 Vesa Pohjalainen
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re:

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Onko nyt niin, ettei kellään ole koskaan ollut kyseistä vuoto-ongelmaa tehostimien kanssa?

on koko ajan mutta ei saabissa, kokeimuksen syvä rintaääni sanoo että ei se siitä ainakaan lopu eli jos huolto vapautta hakee niin uudet stefat :|
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ohjaustehostimen stefa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Me ostimme ehjän hammastangon ja se pelitti sitten. Helpompaa lienee vaihtaa koko tanko.
Kiitos neuvosta mutta tässä tapauksessa olisi helpompaa vaikka leikellä koko tunnelihässäkkä irti, ja asentaa vanhaan tehostajaan korjaussarja, kuin lähteä irrottamaan tehostajaa ja vaihtamaan sitä uuteen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin