Mikä meni kytkinrempassa pieleen? TOIMII TAAS!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

saabastelija kirjoitti:Vaihdetaan sitten kytkinremppa (jos se niin vaikeeta on) auton maalaamiseen, tulen lepajoelle ens su viikoksi eteenpäin :)

Vai tuonko sulle koko eheän auton tullessani (kaipaa maalia) :D
Ei kai se vaikeeta ole, jos homma lähtee putkeen :wink:

Jos koko auton maalauksesta on kyse, taidan selvitä merkkiliikkeessä halvemmalla tosta hommasta :roll: Mutta jos on kyse jostain pienemmästä hommasta, asiahan kiinnostaa :wink: .
Entinen jäsen#2331
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Minä epäilen poljinsylinteriä.. ja huonoja kumeja/ruostesyöpymää sylinterissä. Meinaan tonnarissa oireili mulla kytkin pitkään olemalla hiukka epämääräinen/irrottaen vasta ihan pohjassa ja yhden kerran lakkasi toimimasta "hiipumalla" muutaman polkaisun aikana.

Mulla oli ainakin niin syviä syöpymiä sylinterissä, että imas parilla polkaisulla juuri ilmattuun kytkimeen ilmaa sylinterin kumin välistä niin paljon, ettei irrottanu enää kunnolla(ja parinkymmenen polkaisun jälkeen ollenkaan). Hulluna pumppaamalla kytkimeen sai hieman painetta aikaan, mut ei riittävästi että olis saanu pykäliä päälle.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Myrkky kirjoitti:Minä epäilen poljinsylinteriä.. ja huonoja kumeja/ruostesyöpymää sylinterissä. Meinaan tonnarissa oireili mulla kytkin pitkään olemalla hiukka epämääräinen/irrottaen vasta ihan pohjassa ja yhden kerran lakkasi toimimasta "hiipumalla" muutaman polkaisun aikana.

Mulla oli ainakin niin syviä syöpymiä sylinterissä, että imas parilla polkaisulla juuri ilmattuun kytkimeen ilmaa sylinterin kumin välistä niin paljon, ettei irrottanu enää kunnolla(ja parinkymmenen polkaisun jälkeen ollenkaan). Hulluna pumppaamalla kytkimeen sai hieman painetta aikaan, mut ei riittävästi että olis saanu pykäliä päälle.
Juu, tuotahan epäiltiin ja katkennutta jousta. Toi sylkkä on nyt pöydällä, kun sattui löytymään jemmasta korjaussatsi siihen.

Jousihan oli ehjä ja ei noissa kumeissakaan saati itte sylkässä äkkiseltään mitään vikaa ollut. Ei naarmuja yms.

Mut katellaan ny kun laittaa noi uudet palikat, että muuttuko mitenkään. Epäilen :evil:
Entinen jäsen#2331
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Häviääkös nestettä kaikenkaikkiaan jonnekin vai pysyykö säiliön ja työsylinterin välillä kaikki. Joskus tuli yhdenekerran harjoiteltua 99:iin kytkimenvaihtoa, ihan merkkiliikkeestä lainatuilla työkaluilla ja kaikki menikin ok, tosin ilmaus oli hankalaa. Sitten testilenkiltä palattaessa 23:lta Varkauteen kytkin ihan rimpulaksi ja kahdella kädellä & välikaasulla 2 vaihde pykälään ja sillä loppumatka. Lopputulos oli, että uusi työsylinteri kusi nesteet pihalle pikkuhiljaa, vaikka se oli nätisti laitettu paikalleen. Sen jälkeen lähti koko kulkine ***un äkkiä riikinnevalle (kaatopaikka Varkaudessa), loppui mielenkiinto laakista. Uuden paineasetelman & 20km ajetun levyn otin sentään talteen.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Kyllähän noi nesteet näyttäis pysyvän siellä, missä pitääkin. Sen verran tullut pumppailtua, että jossain näkyis, jos tulis pihalle.

Mutta nyt voitte vielä kerran selventää tyhmälle savolaiselle, tai vaikka vääntää rautalangasta mallin, kuinka te saatte mahtumaan jarruputken tai vastaavan sinne asetelman väliin. Teetti työtä saada n. 3mm:n lanka mahtumaan vasaraa ja meisseliä apuna käyttän sinne, ja se todellakaan tuntunut riittävän.

Entäs asennusvaiheessa uuteen asetelmaan :?:.

Meinaan vaan, josko saisin vielä ehjänä ton paketin pois ja uusis sen työsylkän:roll:.
Entinen jäsen#2331
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Eihän tuollaista liikkumatonta kytkintä saa oikein millään pois. Näköjään kaikki nettisivut tarjoaa vaan tuota ämpärinsankaa paineasetelman väliin, mutta ei se auta, jos kytkin ei liiku. Lainattu työkalu oli lattarauta, jossa oli järeät kierretangosta? väännetyt koukut, jotka sai kiristettyä moottorin korvaan/sopivaan rautaan ja sitten sopiva silmukka, joka painoi paineasetelman kasaan, sillä sai työsylkyn v***uun ja sitten loput. Muistaakseni olen kuvan vastaavasta nähnyt jossain 900 korjaamokirjan moottori-opuksessa, jos sellainen on.

Tuolla jotain konsteja, jos englanti taipuu http://www.thesaabsite.com/900old/c900clutchrepair.htm
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Enhän mä ole missään puhunut, että se on liikkumaton.

Ja edelleen tuo ei valottanut, kuinka se lanka menee uuteen asetelmaan.
Entinen jäsen#2331
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jos normaalisti toimivan kytkimen painaa pohjaan, niin kyllä paineasetelma menee sen verran sisään, että jousien ja asetelman väliin saa tungettua jarruputken tai sen ryssäläisen ämpärin sangan ja on sen jälkeen sen verran nipussa että tulee kikottelemalla ulos. Tuollainen vajaasti toimiva kytkin on kurja, ei sitä hevillä saa pois, joko kunnon puristava työkalu tai paineasetelmasta rälläkällä jousia poikki (on entinen asetelma ja sit rauta kankea. :? ) Ja ei se uusi kytkinkään helppo ole, taidettiin puristaa paineasetelman jouset nippuun hallinosturilla & putkella & sillä sangalla, helposti lupsahti paikalleen ohjuritapeista huolimatta. Mutta lopputuolos oli, että vituiks meni.

E: Ja tarkennetaan, että uusi asetelma oli sopivan pahvin päällä, sitten vaan ylijäämäputkenpätkä ~15cm pituudeltaan joka oli halkaisijaltaan joku 7-8cm tai sitäluokkaa ja päistään suora. Sitten vaan koko limppu autonosturin alle ja varovasti laskemaan, kun jouset painuneet tarpeeksi, niin sitten nuo avittavat jarruputket tai ämpärinsangat väliin.
Viimeksi muokannut Jusau, Ti Heinä 10, 2007 00:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos ekalla painalluksella saa sen rautalangan sinne väliin edes paikoittain, niin työsylinteri ei enää palaudu alkuperäiseen lepoasentoonsa. Niinpä toisella painalluksella voi työsylinteri hyvinkin pystyä raottamaan asetelmaa sen verran että rautalangan tilalle saa (tarvittaessa lyttyynlyödyn) jarruputken menemään (tarvittaessa meisselillä auttaen. Kaikki on tietenkin vaikeampaa jos sylinteri(t) ei toimi normaalisti.

ilmasit kytkintä isolla ruutalla työsylinteriltä säiliölle päi. Paljonko saat painetta ruutalla sinne putkeen - jospa auto on niitä huonoputkisia joissa kumiosuus on sisältä riekaleina ja ahdistaa? Omaani ilmasin säiliön puolelta paineella ja tarvittiin useampi yritys ja reilusti painetta ennen kuin alkoi toimia. Ja omalla painollaan ei nipasta ainakaan ennen ilmaamista tullut ~tippaakaan, vaikka jotkut kertovat tuon ilmautuvan ihan omalla painollaan.
Viimeksi muokannut jus, Ma Heinä 09, 2007 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

jus kirjoitti:Jos ekalla painalluksella saa sen rautalangan sinne väliin edes paikoittain, niin työsylinteri ei enää palaudu alkuperäiseen lepoasentoonsa. Niinpä toisella painalluksella voi työsylinteri hyvinkin pystyä raottamaan asetelmaa sen verran että rautalangan tilalle saa (tarvittaessa lyttyynlyödyn) jarruputken menemään (tarvittaessa meisselillä auttaen. Kaikki on tietenkin vaikeampaa jos sylinteri(t) ei toimi normaalisti.
Kerros vielä se kikka, millä se laitetaan uuteen asetelmaan?
Entinen jäsen#2331
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Uuteen asetelmaan laitat putken väliin puristamalla asetelman kasaan valitsemallasi tavalla. Esim sopivaa välikappaletta painelaakerin tilalla käyttäen auton omalla tunkilla. Tai kiristämällä kierretangolla + muttereilla sopivia laudanpätkiä tms keskireiästä vastakkain.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Kiitoksia vaan kaikille, jotka viitsivät nähdä vaivaa mokoman asian eteen ja vielä kaikilla oli vastaukset asiallisia :D

No huomenna tai oikeammin tänään pidetään taukoa tuosta rempasta ja valmistaudutaan laivalle lähtöön 8) . Josko sen jälkeen olisi virtaa hieman toiseen malliin jatkaa tuota remonttia ja sais jopa auton ajoon :roll: .
Entinen jäsen#2331
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

tuhojuho kirjoitti:
Jousihan oli ehjä ja ei noissa kumeissakaan saati itte sylkässä äkkiseltään mitään vikaa ollut. Ei naarmuja yms.
Ne syöpymän pirulaiset tulevat näkyviin kunnolla vasta kun sylinterin pyyhkäisee hoonilla taikka ohuella sandiksella. Yksi vaihtoehtohan tuossa on vielä melko useinkin ilmenevä ongelma.. eli sylkyssä tarvikekumit ja ne turpoaa sikäli että sylkky ei saa imettyä uutta jarrunestettä. Ja tietty vielä se, että jarrunestesäiliöltä tulevasta letkusta ei ole irronnut niin paljoa kumimurua että tukkisi sylinterin tulopuolen..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Laita uusi asetelma auton alle maahan (jonkun pehmusteen päälle, esim. peitto, pahvi tms) jousipuoli ylöspäin. Sitten esim. pullotunkki auton ja asetelman väliin vanhan painelaakerin kanssa, sitten vaan tunkkaamaan autoa ylöspäin kunnes asetelma on tarpeeksi sisällä ;).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Viesti Kirjoittaja jara »

osta Juho sieltä laivalta muutama "lasinen" Saab-kytkimen korjauskirja, niin jopa selkiää homma :wink:

Taidetaan laittaa se sun talon nurkalla oleva volvo liikenteeseen.....

Mutta palaillaan asiaan niinkuin oli puhe....
:lol:
Vastaa Viestiin